„Air-commerce“. Do českých domácností dorazí z e-shopů ročně 9,2 milionu m3 vzduchu

Průzkum společnosti DS Smith odhalil, že nakupováním v e-shopech se do českých domácností kvůli nevhodným obalům dostane až 9,2 milionu kubíků vzduchu. To je pro představu stejný objem jako 3 075 olympijských bazénů. Kdyby měly zásilky optimální balení, ušetřili bychom na jejich přepravě 9 650 tun CO2, které každý rok zbytečně unikají do ovzduší. Cirkulární design společnosti DS Smith pomáhá firmám se vyhnout „obchodování se vzduchem“.

Nový průzkum společnosti DS Smith se zaměřil na balení a přepravy zboží z e-shopů. Z dat vyplývá, že v kartonových krabicích, které jsou často mnohonásobně větší než jejich obsah, se kromě vzduchu do našich domácností ročně dopraví i 9, 3 milionu m3 výplní, což je množství, které by zakrylo Staroměstské náměstí prakticky 13krát. Spolu s tím se kupí 61 milionů m2 izolepy, která by překryla celou rozlohu Karlových Varů, a 20 861 tun kartonu v hodnotě 140,8 milionu korun.

Přebytečný karton i plast mají negativní dopad nejen na životní prostředí, ale také na vnímání značky. V 21 % případů totiž respondenti odpověděli, že po doručení zásilky s nadměrným množstvím obalů se cítí být obchodníkem zklamaní.

Výzkum také mapoval očekávání spotřebitelů. Češi by v budoucnu rádi dostávali zásilky balené do materiálů z alternativních obnovitelných zdrojů (40 %), v obalu, který na produkt těsně přiléhá (52 %) nebo ve vodotěsném balení (23 %).

Témata, jako oběhové hospodářství nebo náhrada plastů, jsou hnací silou našich inovací. Díky tomu naše portfolio produktů zahrnuje přepravní obaly, dárkové obaly i spotřebitelské obaly, které pomáhají zákazníkům plnit jejich závazky v oblasti udržitelnosti. Ke každému projektu přistupujeme individuálně a navrhujeme obaly taky, aby vyhovovaly danému zboží a zákazník z něj měl jedinečný zážitek,“ vysvětluje Martin Němec, generální ředitel DS Smith Packaging Česká republika.

Každý měsíc z e-shopů odejde zhruba 20,6 milionu zásilek. Podle průzkumu DS Smith sice 86 % online prodejců přiznává, že používají nepřiměřeně veliké obaly, ale více než polovina se zaměřuje na jejich recyklovatelnost a necelá třetina na možnost obal znovu využít.

Plýtvání materiálem se dá zamezit už při jeho designu, ve fázi návrhu výrobku. Snažíme se maximálně navýšit podíl složek, které lze znovu použít. Ve spolupráci s nadací Ellen MacArthur jsme vyškolili 700 designérů v principech oběhového designu, kteří pracují na více než 2000 ‚cirkulárních projektech‘,“ říká Stefano Rossi, CEO společnosti DS Smith Packaging.

Krabice společnosti DS Smith jsou recyklované (tj. z již použitých materiálů) a recyklovatelné (dají se znovu využít). Díky řešení „Box-to-Box in 14 days“ dokáže během dvou týdnů krabici od zákazníka získat zpět, ve svém recyklačním středisku ji zpracovat a vyslat znovu do oběhu.

Spotřebitelé chtějí méně obalů a více udržitelných možností. Proto využíváme metriky cirkulárního designu. Optimalizujeme zdroje surovin a snižujeme produkci odpadu, což má pozitivní přínos pro životní prostředí. Právě teď nastal ten čas nadbytečný vzduch z e-commerce vyfouknout,“ dodává Martin Němec.

  • Průzkum trhu provedla společnost OnePoll:
    • Průzkum mezi spotřebiteli: 1 000 dospělých Čechů, kteří v posledních šesti měsících nakupovali online. Proběhl mezi 5. a 9. srpnem 2022
    • Průzkum mezi podniky: 250 dospělých Čechů na všech trzích, kteří jsou v rámci své pracovní pozice ve společnosti, která prodává zboží online, zodpovědní za balení, přepravu a logistiku. Proběhl mezi 5. červnem do 11. srpnem 2022
  • Předpoklady použité v ostatních výpočtech:
    • Obaly pro elektronické obchodování dodávané spotřebitelům jsou buď na bázi vláken, nebo plastů
    • Použitá maximální velikost středního balíku společnosti Royal Mail pro velikost průměrné krabice
    • Na jeden rozvoz připadá v průměru 100 balíků
    • 10 % plochy krabice pokryté páskou je přiměřené – pouze překročení této hodnoty je považováno za nadměrné
  • Další zdroje použité v jiných výpočtech:

Zdroj: DS Smith, foto: archiv

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.