Otužování je hit i pro diabetiky! Jak začít a jak to dělat správně? 

Jaký je starý a účinný recept na zlepšení imunity? Otužování! Doporučuje se však i lidem s chronickým onemocněním? A jak je to v případě diabetiků? Musí na sebe být opatrní nebo si mohou užívat otužování bez omezení?

Zpočátku bývá otužování velmi nepříjemné, ale postupem času se může stát prospěšným pomocníkem našeho zdraví. Během otužování se totiž uvolňují leukocyty (bílé krvinky), cytokiny (bílkoviny, které mají vliv na obranyschopnost organismu), adrenalin a endorfiny (hormony štěstí).[1] Zlepšuje se tak obranyschopnost organismu, a dokonce ubývají i tukové polštářky.

Mezi další významné benefity otužování patří například zmírnění alergií, chronických bolestí, zlepšení psychické nálady nebo lepší prevence proti vysokému krevnímu tlaku a nachlazení.[2]

Než se ale s nadšením ponoříte do studené vody, seznamte se s doporučeními, která vám pomohou předejít případným potížím. Platí zde jednoduché pravidlo – začít zlehka a postupně. Vhodným startem může být sprchování studenou vodou, krátká procházka na zimním vzduchu, saunování a jako poslední krok třeba zaplavání si v chladné řece.

Otužování s diabetem? Jde to!  
I pro diabetiky může být otužování prospěšné. Zvyšuje totiž inzulinovou senzitivitu – schopnost reagovat na produkovaný inzulin a zapracovávat krevní cukr do buněk. A jak to funguje? Při střídání teplot dochází k přeměně tukové tkáně v tzv. hnědý tuk. Je to typ tkáně, která umí v našem těle bez třesu produkovat obrovské množství tepla. Právě hněda buněčná tkáň je klíčová pro vychytávání krevní glukózy.2 Jedna americko-nizozemská studie dokonce říká, že by se otužování mohlo stát budoucností v léčbě cukrovky 2. typu.[3]

U pacienta s diabetem je však zvlášť důležité, aby naslouchal svému tělu. Proto by se měl otužovat jen v případě, kdy se cítí dobře, dbá na pravidelný selfmonitoring a důslednou kontrolu glykemických hodnot, a to nejen před otužováním. Rozhodně je ale důležité, aby svůj záměr otužovat se nejprve konzultovat se svým ošetřujícím lékařem. Otužování se nedoporučuje v případě, kdy pacient trpí diabetickou neuropatií, tedy sníženou citlivostí nervů. Ta má za následek oslabené vnímání chladu nebo tepla a mohlo by tak dojít k nežádoucímu podchlazení.[4]

Důležité je nezmrznout
Při otužování je důležitá postupnost a pravidelnost. Je potřeba začít zlehka tak, aby nedošlo k podchlazení. Prvním krokem může být sprchování ve studené vodě, které je nejlepší ráno. Důležité je začít od dolních končetin a postupně přecházet nahoru. Vhodné je také mít v bytě různě teplé místnosti.1 Zdravotně prospěšná je i pravidelná návštěva finské sauny nebo kryokomory, kde teplota dosahuje až -80 stupňů. Pro největší otužilce je pak výzvou třeba plavání ve studené řece.

Pozor – nic se ale nesmí přehánět! Prudké otužování bez předchozí přípravy může být totiž zdraví škodlivé. Náhlá změna teploty může být zátěží pro srdce, příležitostným otužilcům může hrozit i přehřátí či tachykardie (zvýšená tepová frekvence nad fyziologickou mez).[5] K otužování proto vždy přistupujte s rozumem a ohleduplně ke svému zdravotnímu stavu.

[1] https://zdravi.euro.cz/leky/otuzovani-metody-ucinky-chyby/
[2] https://www.freestylelibre.cz/blog/sport/otuzovani-pozitiva-diabetes
[3] https://link.springer.com/article/10.1007/s00125-015-3611-y
[4] https://nemoci.vitalion.cz/diabeticka-neuropatie/
[5]  https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/348493/

Foto: archiv FreeStyle Libre 

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.