Tojesenzace.cz

Tak trochu bulvární web nejen o českých celebritách, ale i o všech radostech, které život nabízí – lásce, jídle či cestování!

TechnologieZábava

Historické vozy Laurin & Klement nebo Enyaq, který vozil papeže. Arkády Pankrác zahajují výstavu vozů značky Škoda

Dnes, v pondělí 6. března, startuje v pražském obchodním centru Arkády Pankrác výstava historických automobilů a motocyklů značky ŠKODA. Přehlídka několika desítek modelů z historie slavné tuzemské automobilky bude k vidění až do 26. března. Mezi největší lákadla patří modely z úplných počátků automobilky ze začátku 20. století, unikátní podélný řez závodního vozu Škoda Fabia WRC, ale také moderní Škoda Enyaq iV, ve které jezdil při své návštěvě Slovenska papež František. V Arkádách si na své přijdou nejen fanoušci automobilů a motorek, ale také celé rodiny s dětmi, protože součástí je bohatý doprovodný program.

Na co se mohou návštěvníci obchodního centra Arkády Pankrác mezi 6. a 26. březnem těšit? K vidění je 22 automobilů, 5 motocyklů a dokonce jedno jízdní kolo. Exponáty pro výstavu zapůjčilo mladoboleslavské Škoda Muzeum a rodina Samohýlů ze své sbírky historických vozidel.

Laurin & Klement Voiturette A – 1905
Jeden z nejvzácnějších exponátů sbírky rodiny Samohýlů ze Zlína a bezesporu také jeden z nejvzácnějších historických kousků v České republice. Jde vůbec o jeden z prvních automobilů, který v roce 1905 vyjel z mladoboleslavské automobilky. Ta se tehdy ale ještě jmenovala Laurin & Klement po svých zakladatelích a soustředila se nejprve na výrobu jízdních kol, posléze motocyklů, až přešla k výrobě automobilů, přičemž Voiturette A byl zároveň prvním sériově vyráběným automobilem v Rakousko-Uhersku. Výběr technických údajů: Výkon 7 koní, zdvihový objem 1 005 cm³, počet válců/ventilů 2/2, hmotnost: 485 kg.

Laurin & Klement G – 1908
Bezesporu další perla z rodinné sbírky, se kterou Alois Samohýl podnikl bezpočet cest a závodů, včetně těch se slavnou automobilovou závodnicí Eliškou Junkovou. Zúčastnili se s ním v roce 1966 vzpomínkového závodu k 60. výročí Targy Florio nebo přijeli na pozvání závodníka Chirona do Monaka k vyjížďce historických vozidel na oslavu založení města Monte Carlo. Vystavený vůz je pouze jedním ze dvou dochovaných kusů tohoto modelu. Automobilka vyráběla model G v letech 1908 a 1909 a to v několika modifikacích, jako osobní i nákladní, dvoumístný, třímístný i čtyřmístný. Výběr technických údajů: Výkon 17 koní, zdvihový objem 1 767 cm³, počet válců/ventilů 4/2, hmotnost: cca 650 kg.

ŠKODA ENYA iV
Další ze zajímavých exponátů, které spatříte na výstavě v OC Arkády Pankrác. Nejedná se sice o historický vůz, do historie už přesto vstoupil. A to v roce 2021, kdy Škoda Auto poskytla dva tyto vozy Enyaq iV pro návštěvu Papeže Františka na Slovensku. A právě jedno z těchto dvou SUV s čistě elektrickým pohonem bude vystaveno.

Vozy Enyaq iV byly pro návštěvu Papeže Františka na Slovensku speciálně upraveny dle požadavků Vatikánu. Dostaly držák pro umístění vlaječky, standardní zatmavená zadní okna byla nahrazena průhledným sklem, a drobných změn doznal i interiér.

Tento vůz byl na výstavu zapůjčen ze sbírky Škoda Muzea Mladá Boleslav společně s dalšími vozy jako např. Škoda Fabia WRC z roku 2003 nebo červený sportovní spider Škoda 1100 OHC, Škoda Favorit 136 L/R nebo koncept Škoda Fabia RS2000 Cabrio.

Auto rozříznuté čtyřmetrovou čepelí
Závodní vozy Škoda Fabia WRC, jejichž řez zamířil do Prahy také z mladoboleslavského muzea, za sebou mají bohatou závodní historii. Na začátku milenia s nimi mimo jiné závodil i český soutěžní jezdec Jan Kopecký, mistr světa 2018 v kategorii WRC-2. V roce 2007 pak tento závodní automobil posloužil pro komerční účely známé značky Shell, která se na něm rozhodla demonstrovat účinky jednoho ze svých motorových olejů. Nestačilo jí ale rozříznout “pouze” motor a v reklamě ukázat, že je díky oleji čistý. Nechala rozříznout rovnou celý automobil.

O neobvyklý řez vozu se postarala londýnská společnost Asylum, která se dlouhodobě zabývá výrobou modelů a speciálních efektů pro filmový průmysl. Aby mohla rozříznout celý závodní vůz Škoda Fabia WRC, vyrobila společnost obří kruhovou pilu, jejíž čepel měla průměr 4 metry, vážila 750 kilogramů a při řezání automobilu dosáhla rychlosti 112 kilometrů za hodinu. Kromě toho musela být vyrobena také speciální plošina, díky které pila řezala přesně tak, aby se automobil elegantně rozdělil na dvě poloviny.

Řez vozu Škoda Fabia WRC, vyrobený pro reklamní účely, byl během let vystavován na mnoha místech světa a od roku 2014 je součástí sbírek Škoda Muzea.

Soutěže o ceny, závodní simulátor či dobový ateliér
Organizátoři výstavy a OC Arkády Pankrác připravili pro návštěvníky výstavy také bohatý doprovodný program.

Vyznáte se v historických Škodovkách? Pokud ano, je tu pro vás historický kvíz o hodnotné ceny, kterého se mohou od 13. do 26. března zúčastnit všichni návštěvníci.

Nebo si chcete zazávodit ve skutečném simulátoru závodního speciálu? Pak se můžete těšit na poslední víkend akce. A i zde budou nejlepší soutěžící oceněni hodnotnými cenami.

Pokud se chcete vyfotit v dobových kostýmech s historickými auty, tak právě pro vás je připraven dobový ateliér, ze kterého si odnesete své foto. Na tento ateliér se můžete těšit v sobotu 18. března.

Po celou dobu výstavy běží v Arkádách spotřebitelská soutěž s názvem Škoda Wheel, kdy při předložení účtenky na nákup z tohoto obchodního centra a s částkou vyšší než 500 Kč mohou nakupující získat jednu z připravených cen.

Bližší informace o soutěžích naleznete na webových stránkách www.arkad-pankrac.cz.

Vstup na výstavu je zdarma.

Foto: archiv Škoda muzeum

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *