Generace Z více preferuje udržitelnou módu, sdílenou zelenou dopravu či lokální produkty a služby. Podpoře lokální ekonomiky pomáhá i popularita komunit a využití sociálních sítí
Témata ochrany přírody a ekologie jsou pro zástupce mladé generace prioritou. Ochrana životního prostředí je stabilně oblastí, která mladší lidi nejvíce znepokojuje, přičemž skoro třetina mění své spotřebitelské chování ve prospěch firem s pozitivním dopadem na životní prostředí. Mladí z generace Z, narození mezi lety 1997 a 2012, mají tendenci být více ekologicky uvědomělí než předchozí generace a upřednostňovat udržitelné produkty a služby.
Preferují etickou a udržitelnou módu
Až 80 % evropských spotřebitelů chce vědět o dopadech výroby módního zboží, které kupují, říká studie Fashion Revolution. I v České republice lze sledovat trend změny. Lidé chtějí vědět, kdo jejich oblečení šije, jakého původu je použitý materiál, v jakých podmínkách se výrobky zhotovují a jaký je dopad výroby zejména na svět a klima. Pomáhají v tom nastupující generace i nové technologie. Také spotřebitelé v České republice jsou stále citlivější na původ a dopady výroby módy, kterou kupují a nosí.
Podle průzkumu vyhledávače módy Glami trend udržitelnosti roste i v Česku. Při nákupech módy ovlivňuje skoro každého druhého Čecha. Výrobci udržitelných módních produktů pečlivě dbají na co nejnižší negativní dopad výroby na životní prostředí. Dbají na ekologické pěstování bavlny, na hospodaření s vodou, spotřebu energií, využití přírodních materiálů a barviv. Hlídá se také ekologičnost oděvních obalů a distribuce zboží.
To potvrzují zástupci české módní značky Vuch: „Mezi našimi mladými zákazníky jsou stále populárnější naše produkty z recyklovaných surovin. Nabízíme kolekci eko kabelek a eko peněženek, které jsou vyrobeny z recyklovaného oxfordu, drti z plastových lahví. Máme také vlastní program Nulový odpad, kdy veškeré zbytky a nevyhovující produkty zpracováváme a plníme jimi sedací vaky. Odvážíme je do velké drtičky, kde se vytvoří malé kousíčky o velikosti 1-5 cm. Drť je následně smíchána s polystyrenovými kuličkami a tím vznikne pohodlná náplň vaků na sezení,“ říká Martin Kůs spolumajitel Vuch.
„Tlak na udržitelnost v módním průmyslu vede výrobce k tomu, aby uváděli, jak ekologická a etická je jejich výroba. Vznikl proto index udržitelnosti dopadu módy, který se zaměřuje na transparentní komunikaci informací o udržitelnosti s maloobchodníky i zákazníky, a to v reálném čase,“ říká Karel Kotoun, odborník v otázkách udržitelnosti ze společnosti Accenture.
Využívají sdílenou dopravu
Místo vlastnictví majetku zástupci generace Z preferují sdílení, zejména v dopravě. Vnímají, že se tím snižuje jejich ekologický otisk a zároveň šetří peníze. Také často dávají přednost těm poskytovatelům sdílených vozů, kteří podporují ekologické pohony.
„Mnoho našich uživatelů jsou mladí lidé z generace Z. Nejčastěji je pak motivuje k využití vedle finanční dostupnosti, kdy nemusí platit drahé pořizovací a provozní náklady, ekologický ohled sdílení, a to, že šetří životní prostředí a planetu. My navíc ve své flotile automobilů využíváme hybridní pohony, které jsou vedle elektromobilů nejekologičtější variantou, ale oproti elektromobilům nabízí i jistotou dojezdu a sami si energii vyrábějí jízdou,“ říká Milan Beutl, ředitel českého zastoupení Anytime carsharing.
Podporují lokální podnikání a komunity. A pomáhají jim v tom i přes sociální sítě
Generace Z je také nakloněná podpoře lokálního podnikání a nakupování od místních výrobců, což pomáhá podpořit místní ekonomiku a snižuje dopad dopravy na životní prostředí. Stále častěji nakupují u lokálních výrobců či obchodníků, na místních trzích stejně tak farmářských trzích. Mladí také rádi podporují lokální události. Podporují místní podniky tím, že navštěvují jejich akce a události, jako jsou koncerty, festivaly nebo jiné kulturní akce.
Generace Z využívá také “zero waste” obchody, kde se prodávají produkty bez plastového obalu, čímž se snižuje odpad a zároveň se podporují místní výrobci. Mladí nakupují od místních nejen potraviny, ale často také různé řemeslné výrobky a doplňky z přírodních materiálů a nezatěžují tak životní prostředí. Rádi také využívají různé kurzy a workshopy, kde se mohou naučit nové řemeslné dovednosti, jako je vaření, pečení nebo šití. Tím se podporují nejen místní ekonomiku, ale také komunitu a vzdělávání.
A toto vše také často komunikují a podporují na sociálních sítích, čímž zvyšují o místních subjektech povědomí mezi svými sousedy přáteli a rodinou. To v této fází místním podnikům pomáhá získat více zákazníků a posílit svou pozici na trhu oproti celorepublikovým či nadnárodním prodejcům a řetězcům.
Foto: archiv