Tojesenzace.cz

Tak trochu bulvární web nejen o českých celebritách, ale i o všech radostech, které život nabízí – lásce, jídle či cestování!

Bydlení

Balkon, lodžie, terasa – víte jaký je v nich rozdíl? Bude se vám hodit nejen při nabízení či hledání pronájmu

Pokud prodáváte nebo pronajímáte byt, je vlastní balkon či terasa velké plus, které může nalákat řadu zájemců. Jak ale tuto plochu správně zahrnout do inzerátu? A jaký je vlastně rozdíl mezi balkonem, lodžií a terasou? Přinášíme několik tipů, jak se vyhnout nedorozumění při komunikaci se zájemci a balkon představit jako přednost.

Balkon, který je vlastně terasou aneb základní pojmy
Na začátek je vhodné drobné zopakování základních pojmů. Řada lidí totiž využívá univerzální označení „balkon“ i pro plochy, které nevybočují z půdorysu domu. Právě to je hlavním znakem balkonu, který je bytu či domu předsazený a ohraničuje ho zábradlí. Oproti tomu terasa z půdorysu nevyčnívá a často ji tvoří například střecha spodního podlaží domu. U rodinných domů pak jako terasu označujeme zpevněnou plochu v terénu, typicky využívanou k odpočinku. A zapomenout nesmíme ani na lodžie – prostor, který je na rozdíl od balkonu zastropený a rovněž nevybočuje z půdorysu domu.

Proč jsou jednotlivé pojmy tak důležité? Především kupujícím usnadňují vyhledávání. „Správné uvedení pojmu pomůže zájemcům při filtrování v nabídce. A i když by se mohlo zdát, že pokud někdo shání lodžii spokojí se i s balkonem, není tomu tak. Lodžie ocení třeba rodiče s malými dětmi nebo majitelé zvířat, kteří na ní svému mazlíčkovi chtějí udělat koutek a bojí se, aby nevypadli,“ uvádí Lucie Starovičová z realitního portálu Bezrealitky.

Skutečná užitná plocha
Velká lodžie může k ploše bytu přidat pěkných několik metrů čtverečních. A nalákat tak mnohem více zájemců. Pozor byste však měli dát na to, jak v inzerátu plochu popíšete. Balkon totiž není součástí tzv. užitné plochy – tu tvoří jen součet plochy místností uvnitř vnitřních stěn. Nepatří sem tedy sklepní kóje, balkony ani chodby. Pokud chcete do inzerátu zahrnout i tyto prostory, musíte použít kolonku celková užitná plocha. Pro potřeby prodeje či pronájmu je vždy lepší vše co nejpečlivěji rozepsat a správně definovat.

„Pokud zadáme v rámci parametrů jinou celkovou užitnou plochu, než byt ve skutečnosti má, povede to spíše k odrazení potenciálních kupců. Ti to mohou vnímat jako neférové jednání. Balkony, lodžie či terasy je vhodné uvést odděleně, případně propsat v popisku inzerátu. Obecně však platí, že čím lepší a přesnější parametry vyplníme, tím větší máme šanci, že náš inzerát zaujme,“ komentuje Lucie Starovičová z Bezrealitky.

Jak „prodat“ balkon
Základem úspěchu každého prodeje jsou kvalitní fotografie. Pokud si budete nemovitost fotit sami – fotka balkonu by neměla chybět. Vyvarujte se focení za ostrého poledního slunce nebo přítmí a zvolte ideálně takový pohled, který zachytí lichotivé pozadí. Z balkonu odstraňte léty nashromážděný nepořádek a pohrajte si se stylingem – naaranžujte příjemné posezení, využijte zeleň v květináčích a vytvořte z balkonu oázu příjemnou na pohled.

Pokud byt balkon nemá, ale dům má třeba společnou terasu, nezapomeňte zmínit alespoň tu. I to je příjemný bonus, který zájemci ocení.

Věděli jste, že….
Občanský zákoník definuje balkony, lodžie a terasy jako společné prostory domu, a to i v případě, že jsou přístupné pouze z bytu? Na váš balkon se tedy vztahují stanovy a pravidla SVJ či družstva upravující jednání ve společných prostorách.

(Tato úprava se vztahuje na nemovitosti, u nichž bylo prohlášení vlastníka zpracované po nabytí platnosti NOZ, tedy po 1.1.2014.)

Foto: archiv

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *