Více než 70 % řidičům chybí za volantem dioptrické brýle
Podzim a zima jsou na silnicích z hlediska nehodovosti náročným obdobím. Dny jsou kratší, zhoršuje se počasí a s ním i viditelnost na silnicích. To dokládají i dopravní statistiky – 21 % nehod z celého roku je způsobeno nepříznivými podmínkami jako je mlha, déšť nebo sníh.[2] A právě dobrý zrak a rychlé reakce jsou při jízdě autem to nejdůležitější. Často se jedná o zlomky vteřin, které nehodě zabrání. Zatímco vnější faktory jako počasí a viditelnost ovlivnit nemůžeme, ostrý zrak ano.
Řidiči podceňují pravidelné oční prohlídky
Každý, kdo vlastní řidičský průkaz jistě ví, že pro jeho získání je nutné podstoupit oční prohlídku. V průběhu následujících let ale nemají řidiči ze zákona povinnost nechat si svůj zrak překontrolovat. Další povinná prohlídka totiž řidiče čeká až po 60 letech věku. Dle obsáhlého výzkumu v rámci kampaně Slepí vrazi pod záštitou Autoklubu ČR a Besipu, by v České republice sedm z deseti řidičů potřebovalo korekci zraku brýlemi. A právě špatný zrak několikanásobně zvyšuje pravděpodobnost dopravní nehody. Řidič bez oční korekce je schopen rozeznat chodce na 200 metrů. Ale ti, kteří mají problémy s viděním či disponují očními vadami, si chodce v mnoha případech všimnou až na vzdálenost 50 metrů.
Brýle speciálně na řízení
Světový den zraku každoročně druhý čtvrtek v říjnu připomíná vady zraku – tento rok připadá na 12. října. Právě říjen je ideální měsíc na přeměření zraku a výběr nových brýlí. „Pro větší bezpečnost silničního provozu se určitě vyplatí investovat do brýlí speciálně na řízení. Měly by splňovat alespoň základní nároky: lehký materiál, jemné obruby, antireflexní povrch skel. Záleží také na tom, jestli jde o denní nebo noční jezdce. Samozřejmostí je, každoroční přeměření zraku, aby dioptrická skla odpovídala aktuálnímu stavu zraku. To je možné bezplatně i v optice. Lidé, kteří řídí opravdu často večer nebo v noci, by se měli poradit s optometristou na možnostech tónování skel,“ doporučuje optometristka Alice Burianová ze sítě OpticLab a dodává: „Návštěvu optiky neodkládejte, celý říjen platí pro zákazníky 30% slevy na všechna brýlová skla nebo brýlové obruby.“
Jak vybrat dioptrické brýle pro řidiče?
- Prohlídka u očního specialisty – Předtím než se pustíte do výběru brýlí, nechte si vyšetřit zrak od zkušeného optometristy. Ten provede test zrakové ostrosti, barvocitu, periferního vidění a doporučí vám dioptrie.
- Vhodná velikost – Důležitá je, aby brýlové obruby nezmenšovaly vaše zorné pole. Široké, výrazné obruby mohou rušit periferní vidění a bránit ve výhledu do bočního zrcátka nebo přes rameno. Modely s úzkými obroučkami a straničkami jsou proto pro řidiče ideální.
- Skla s antireflexním povrchem – Při řízení je vhodné používat brýle s antireflexní vrstvou, která zvyšuje propustnost světla a omezuje nepříznivé odlesky a odrazy. Antireflexní úprava rozjasní noční vidění, tlumí osvětlení z protijedoucích aut a zvyšuje kontrast barev – je tak nepostradatelným pomocníkem při jízdě v noci.
- Materiál obrouček – Volte materiál s co nejmenší hmotností. Vhodný je například titan, jelikož je lehký a nezpůsobuje alergické reakce. Kvalita brýlí hraje zásadní roli při autonehodě, kdy do obličeje narazí airbag. Kvalitní brýle vynikají tvarovou pamětí a pevností. Nekvalitní brýle se snadněji rozlomí a může tak dojít k poranění.
- Komfort – Zejména při dlouhých cestách oceníte vysoký komfort brýlí v porovnání s kontaktními čočkami, které oko zbytečně vysušují. Pokud máte více dioptrií, vyplatí se připlatit si za zúžení skel. Čočku brýlí to nejen ztenčí, ale také brýle jsou také podstatně odlehčenější a jejich nošení komfortnější.
Jak na zhoršenou noční viditelnost?
Pro noční řízení, kdy je důležité minimalizovat oslnění od protijedoucích vozidel a zároveň zvýšit kontrast barev, jsou ideální čiré brýle s antireflexní úpravou. Tato úprava zlepšuje noční vidění, oči jsou méně namáhány a výrazně se tím zvyšuje bezpečnost za volantem.
[1] Roadsafety projekt slepí vrazi [online]. [cit. 2023-09-13]. Dostupné z: https://roadsafety.cz/projekt/slepi-vrazi/
[2] Weather Management Program [online]. [cit. 2023-09-13]. Dostupné z: https://ops.fhwa.dot.gov/weather/q1_roadimpact.htm
Foto: archiv