Pořízení elektromobilu kolem rozhodujícího roku 2035 zvažuje 18 % řidičů, 65 % chce zůstat u tradičních paliv, co nejdéle to půjde
Jak se připravují čeští řidiči a majitelé aut na konec prodeje nových automobilů se spalovacími motory, který přijde v roce 2035? Podle průzkumu Raiffeisen – Leasing plánuje více než 60 % řidičů využívat auto na tradiční paliva i po roce 2035, co nejdéle to bude možné. O přechodu na elektromobil uvažuje 18 % z nich. Nejčastější překážkou pro koupi elektroauta je pro Čechy obava z dojezdové vzdálenosti.
Čeští řidiči se do elektromobilů zatím neženou
Ačkoli počet registrovaných elektromobilů v ČR stále roste, Češi jsou v jejich využívání stále na chvostu Evropy. Konzervativní přístup českých řidičů k očekávanému konci spalovacích automobilů v roce 2035 potvrdil i průzkum společnosti Raiffeisen – Leasing. Třetina řidičů je totiž rozhodnuta těsně před rokem 2035 pořídit nové auto na tradiční paliva a využívat jej, co nejdéle to bude možné. Další třetina řidičů je připravena po roce 2035 koupit ojeté auto se spalovacím motorem. Nechat dosloužit svůj stávající automobil a poté jej nahradit elektromobilem plánuje 13 % lidí. S přechodem na elektromobil ještě před rokem 2035 pak počítá dalších 5 % respondentů. „Elektromobilní technologie se neustále vyvíjejí a opatrný přístup českých řidičů proto není překvapivý. V rámci nejmladší skupiny českých řidičů do 27 let ale s brzkým pořízením elektromobilu počítá téměř 20 % respondentů, často tedy budou pořizovat elektromobil jako svůj první automobil,“ komentuje průzkum Jaroslav Kumbera, ředitel oddělení autofinancování společnosti Raiffeisen – Leasing.
Koupi elektromobilu plánují spíše ti movitější
Průzkum ukázal, že 42 % respondentů z těch, kteří počítají s pořízením elektromobilu v budoucnu, chtějí vůz financovat z vlastních zdrojů. Více než třetina pak plánuje využít služeb banky nebo leasingové společnosti. Na otázku, jak by řidiči financovali nákup nového nebo ojetého auta dnes, respondenti nejčastěji zmiňovali kombinaci různých zdrojů. Nadpoloviční většina lidí by dnes k nákupu automobilu využila vlastní zdroje (56 %), častěji by se však obraceli i na rodinu a přátele (téměř 18 %), nebo kombinovali úspory s úvěrem od finančních institucí. Ve financování vedou bankovní a leasingové úvěry (39 %), na jiné finanční společnost by se obrátila jen necelá 4 % respondentů. „I když objem prodaných elektromobilů v České republice zatím není příliš vysoký, přechod na vozidla s nulovými emisemi bude brzy muset řešit většina řidičů, včetně těch s omezenými finančními možnostmi. Stávající statistiky již nyní naznačují rostoucí poptávku, a očekáváme, že tento trend přinese i zvýšený zájem o leasingové a úvěrové produkty. Klíčovým faktorem bude individuální přístup k uspokojení různorodých skupin zákazníků, spolu s konkrétními podmínkami pro přidělování dotací, které napjatě očekávají především firmy a podnikatelé. Věříme, že právě tento segment dokáže český trh elektromobilů rozpohybovat a že dotační systém bude dostatečně motivující,” doplňuje Jaroslav Kumbera.
U tradičních aut rozhoduje cena, u elektromobilu dojezd
Hlavními faktory, které pro Čechy hrají nejdůležitější roli při výběru auta, jsou cena (87 %), spolehlivost (74 %) a provozní náklady (63 %), následované bezpečností vozu (49 %). V žebříčku motivátorů k nákupu elektrovozu zase jasně vede vyšší dojezdová vzdálenost (72 %), následovaná nižšími provozními náklady (70 %) a hustější dobíjecí sítí (69 %). Podle Jaroslava Kumbery se však situace s vnímáním dojezdové vzdálenosti bude rychle měnit: „Inovace v oblasti dojezdu jdou prudce vpřed. Výrobci elektromobilů neustále zvyšují kapacitu baterií, což se projevuje v prodloužení dojezdových vzdáleností elektromobilů a již dávno neplatí, že maximem je 300 km na jedno nabití. Na trhu se nyní nachází desítky modelů, které tento strop překonávají, a některé dokonce zdvojnásobují.”
O průzkumu: Společnost Raiffeisen – Leasing, s.r.o, realizovala průzkum ve spolupráci s výzkumnou agenturou Ipsos. Sběr dat byl realizován prostřednictvím aplikace Instant Research agentury Ipsos na konci srpna 2023. Celkem bylo dotazováno přes 520 řidičů napříč celou Českou republikou.
Foto: archiv