Tojesenzace.cz

Tak trochu bulvární web nejen o českých celebritách, ale i o všech radostech, které život nabízí – lásce, jídle či cestování!

Ze života

100 let od národního výškového rekordu „létající limuzíny“ Aero A-10

Aero A-10 bylo prvním sériově vyráběným dopravním letadlem v Československu. Bylo jich vyrobeno pět kusů, mezi Prahou a Bratislavou nalétaly skoro 20 000 kilometrů a rekordní výškový let se uskutečnil 1. prosince 1923.

Národní výškový rekord 5 284 metrů s užitečným zatížením 500 kg vytvořil tovární pilot Aero Josef Novák na stroji A-10.2. První československý dopravní letoun mohl přepravovat čtyři cestující, posádku tvořili pilot a na některých letech i mechanik. Šéfkonstruktérem byl Rudolf Blaser.

Létající limuzína, jak se těmto strojům přezdívalo, byla 10,14 metrů dlouhá a měla rozpětí křídel 14,17 metru. Letoun Aero A-10 měl maximální rychlost 160 km/h a dokázal doletět asi 520 kilometrů. První vzlet se uskutečnil v lednu 1922, v letech 1923 až 1924 čtyři stroje nalétaly na trati z Prahy do Bratislavy 19 878 kilometrů.

Kromě národního výškového rekordu se stroj s označením A-10.5 pilotovaný vojenským pilotem Aloisem Vreclem zúčastnil v červnu 1923 mezinárodní letecké výstavy ve švédském Göteborgu. Úspěchem bylo také druhé místo v závodě o cenu prezidenta republiky v červenci 1923.

Poslední let stroje Aero A-10.3 u Československých státních aerolinií se odehrál 10. června 1924. Poté byl uskladněn na letišti v Kbelích a později vystavován v Poštovním muzeu. V roce 1973 se dostal do sbírek Vojenského historického ústavu (VHÚ). Slavnostní předání letounu po renovaci proběhlo 15. září 1977 a od té doby je ve stálé expozici Leteckého muzea Kbely, největšího leteckého muzea v Česku.

AERO Vodochody AEROSPACE a.s. se zaměřuje na vývoj, výrobu, údržbu a modernizace civilních a vojenských letadel a je největším leteckým výrobcem v České republice a jedním z nejstarších leteckých výrobců na světě. V oblasti vlastních letounů je Aero stálým partnerem řady armádních letectev a má silnou pozici na trhu s vojenskými cvičnými a lehkými bitevními letouny. Díky 11 tisícům letounů, které vyrobilo za sto let své existence, stovkám stále používaných letounů L-39 Albatros sloužících u desítek vojenských provozovatelů i v řadě demo týmů, a zejména díky svému novému letounu L-39NG se Aero profiluje jako lídr na světovém trhu s proudovými cvičnými letadly. V oblasti civilního letectví Aero spolupracuje s největšími leteckými výrobci na široké škále projektů a je partnerem v několika risk-sharingových programech, kde je zodpovědné nejen za výrobu a montáž leteckých celků, ale také za jejich vývoj.

Zdroj a foto: AERO Vodochody

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *