Tojesenzace.cz

Tak trochu bulvární web nejen o českých celebritách, ale i o všech radostech, které život nabízí – lásce, jídle či cestování!

Zdraví

Pozor na vánoční kila navíc, zbaví se jich jen 14 % Čechů

Pohoda, klid a odpočinek, ale také plné stoly prohýbající se pod tíhou cukroví, tučných pokrmů a energeticky vydatných alkoholických nápojů – to jsou tradiční vánoční svátky v českém podání. Není proto divu, že v lednu jsou Češi v průměru o 2 kg těžší. Vrátit se na svoji původní hmotnost a následně ji udržet však zvládne podle odborníků pouze 7–14 % těch, kteří se do hubnutí pustí.

Dopřejte si jídlo bez náhražek
Celkem 55 % mužů a 48 % žen v České republice má nadváhu nebo trpí obezitou. Zatímco ženy nabírají nechtěná kila především v období menopauzy, muži tloustnou nejvíc kolem 35. roku věku. Období vánočního hodování, nulového pohybu a častého popíjení alkoholu jsou tak noční můrou pro všechny, kteří se snaží udržet si zdravou hmotnost. „Spíš než nahrazovat v bramborovém salátu majonézu jogurtem doporučuji všem dopřát si menší porce, doplnit jídlo zeleninou, která pomůže rychleji zasytit, vychutnat si jídlo všemi smysly, a hlavně naslouchat svému tělu a respektovat pocit sytosti,“ radí zakladatelka a lektorka Pro Fit Institutu MUDr. Marie Skalská. Úprava silně kalorických jídel ve „zdravější“ variantu podle ní vyvolává v lidech dojem, že jídla mohou sníst více. Použitím medu namísto cukru se však energetická hodnota cukroví příliš nesníží.

Jednodenní půst jako detoxikace nefunguje
Cesta ke štíhlé linii podle MUDr. Skalské nevede ani přes oblíbené nárazové půsty. „Celodenní půst nemá významný zdravotní efekt. Lidé se po něm mohou cítit psychicky lépe, protože si připadají ‚splasklí‘ a mají dobrý pocit z toho, že celý den vydrželi nejíst. Jiný přínos to však nemá. Těžké kovy, od kterých bychom se měli očistit, jsou uložené v tuku a ten se za den půstu neztratí,“ vysvětluje MUDr. Skalská.

Zákazy zvyšují touhu
Udržet ručičku váhy na stejné hodnotě, jakou ukazovala na začátku prosince, pomáhá podle MUDr. Skalské především vnitřní motivace. Tu může každý podpořit tím, že si stanoví reálný cíl. „Každý splněný cíl bereme jako úspěch, který nás žene vpřed. Oproti tomu selhání z nesplněného cíle může snahu o hubnutí snadno stopnout. Proto je lepší si místo cíle ‚do týdne zhubnu pět kilo‘ slíbit, že ‚každý den věnuji 15 minut pohybu a budu jíst dostatek zeleniny‘, protože je to skutečně reálné a dokážu to splnit. Z hlediska psychiky je také důležité si nic nezakazovat. Protože co si zakážete, po tom budete nakonec toužit ze všeho nejvíc,“ vysvětluje MUDr. Skalská.

Vyhněte se uždibování
Svým klientům radí MUDr. Skalská v době vánočních svátků nehubnout, ale raději se jen snažit udržet si stávající hmotnost. K tomu podle ní pomáhá také takzvané vědomé stravování, kdy se člověk na jídlo plně soustředí. „Nejhorší je průběžné uždibování mezi hlavními jídly, kdy si necháte třeba tác s cukrovím na stole a pokaždé, když jdete okolo, si kousek dáte,“ dodává lékařka.

Namísto kil hlídejte centimetry
Hmotnost není jediná metrika, na kterou bychom se měli při hubnutí soustředit. Dokonce ani index tělesné hmotnosti (BMI), který pracuje s poměrem výšky a hmotnosti, není spolehlivým ukazatelem nadváhy či obezity. Objemově zabere 1 kg svalů méně než 1 kg tuku. Podle BMI by se tak řada silových atletů mohla snadno dostat do kolonky „nadváha“. Lepším ukazatelem je proto obvod pasu, který jednoznačně ukazuje uložení rizikového tuku. Právě ten může být zdrojem metabolických onemocnění, jako je cukrovka 2. typu nebo zvýšená hladina cholesterolu v krvi. Zvyšuje také riziko srdečně-cévních onemocnění, mezi které patří cévní mozková příhoda, infarkt myokardu a z něj pak plynoucí srdeční selhání. Ohrožené jsou především ženy, které si kolem pasu naměří více než 88 cm, a muži s obvodem více než 102 cm. Ideální hodnoty jsou do 80 cm u žen a do 94 cm u mužů. Zatímco mužům se ukládá tuk do oblasti břicha, ženy přibírají spíše v oblasti zadku a stehen. To se však mění v období menopauzy, kdy se i ženám začne ukládat tuk do břicha. Ten ale lépe reaguje na pohybovou aktivitu. Proto by měl být pohyb nedílnou součástí všech, kteří se chtějí udržet fit. „Bohužel se ukazuje, že mírně přibrat po zhubnutí je fyziologické. Dlouhodobě si udržet hmotnost se většinou daří právě lidem, kteří se pravidelně hýbou,“ vysvětluje MUDr. Skalská. Hlídat si svůj energetický příjem je jedno z doporučení, které dávají svým pacientům také diabetologové. Přestože cukrovka nebolí, může časem způsobit vážné komplikace, jako je selhání ledvin, nefropatie, slepota nebo zvýšené riziko kardiovaskulárních onemocnění. Tipy, jak udržet cukrovku pod kontrolou nejen o Vánocích, najdete na www.osladtocukrovce.cz.

Foto: archiv

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *