Tojesenzace.cz

Tak trochu bulvární web nejen o českých celebritách, ale i o všech radostech, které život nabízí – lásce, jídle či cestování!

Ze života

Kyberzločinci nově své podvody páchají přes hlasový automat

ČSOB nově varuje před další praktikou kybernetických podvodníků, kterou nyní hojně využívají. Aktuálně se schovávají za hlasový automat, který volá jménem banky a nabízí lidem nutný update bankovní mobilní aplikace. Pokud se lidé nachytají a s automatem spolupracují, končí to krádeží přihlašovacích údajů k jejich účtům nebo platebním kartám a jejich následnému zneužití k odcizení peněz. Další nepříjemnou novinkou je i finta, kterou nachytají i ty, kteří hlasovému automatu neuvěří.

„Tento podvod je již skutečně sofistikovaný. Zazvoní vám telefon, po jeho zvednutí se ozve hlasový automat vydávající se za banku s upozorněním, že vaše bankovní mobilní aplikace potřebuje nutně update a pokud ho chcete provést, máte stisknout „jedničku“. Pokud jedničku skutečně na svém mobilním telefonu stisknete, hlasový automat vám oznámí, že vám do mobilu posílá SMS zprávu s odkazem pro stažení nové verze, poděkuje vám za spolupráci a zavěsí,“ popisuje začátek tohoto podvodu Petr Vosála, manažer bezpečnosti digitálních kanálů skupiny ČSOB.

Hlasový automat působí velmi přesvědčivě a zdánlivě nic nenasvědčuje tomu, že by se mohlo jednat o podvod. „Obsahem SMS zprávy, která přijde tak, jak hlasový automat upozornil, je ve skutečnosti odkaz, který vede na podvodnou webovou stránku a ty člověka vybízí k vyplnění přihlašovacích údajů. Pokud to lidé udělají, předávají tyto velmi citlivé údaje přímo útočníkům, kteří se tak mohou zmocnit jejich internetového bankovnictví či mohou získat údaje z jejich platební karty a zneužít je ke krádeži,“ pokračuje v popisu podvodu Petr Vosála.

Drzost podvodníků tím nekončí. Navozené situace zneužívají ještě jednou a pokoušejí se napálit opět jak ty, kteří se nachytali tak i lidi, kteří na první dvě fáze podvodu – hlasový automat a falešnou SMS – nereagovali. „Lidem zavolá tentokrát živý kyberpodvodník vydávající se za zaměstnance banky a varuje je před podvodem, jenž sám stvořil. Varovaného člověka pak snáze přesvědčí, že je na jeho straně a přiměje ho buď k další nebo nové spolupráci, která končí opět ztrátou citlivých údajů či peněz,“ uzavírá celý příběh nejnovějšího kyberpodvodu Petr Vosála.

Počty kyberútoků meziročně neklesají, ale právě naopak a jsou stále vynalézavější. Okradených jsou stovky tisíc a škody přesahují miliardu korun. ČSOB a Policie ČR proto společně připravili v loňském i letošním roce preventivní kampaň s názvem Volač a Klikač, aby zvýšili povědomí o této problematice, varovali před kyberpodvodníky a ukázali na co si dát pozor. Nově se také zavázali v oblasti kyberbezpečnosti proškolit jeden milion lidí. Formou partnerství se ČSOB přidala i k aktivitě ČBA pod názvem nePINdej!, která formou sofistikovaného testu odkrývá nejčastější triky podvodníků.

Vše o kybernetických podvodnících, které v ČSOB nazýváme Volač a Klikač, si můžete připomenout na webové stránce věnované prevenci https://www.csob.cz/branteserozumem.

Nový test od ČBA v rámci aktivity nePINdej! si můžete vyzkoušet na adrese: www.kybertest.cz.

Foto: archiv

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *