Tojesenzace.cz

Tak trochu bulvární web nejen o českých celebritách, ale i o všech radostech, které život nabízí – lásce, jídle či cestování!

Ze života

Spotřebitelé vnímají zdraví člověka a planety stále více propojeně, ukazuje Tetra Pak Index

Aktuální průzkum Tetra Pak Index 2023 ukázal, že spotřebitelé v současnosti při nákupu potravin aktivně zohledňují kromě svého zdraví i životní prostředí. Tito ekologicky uvědomělí spotřebitelé jsou ochotní změnit své stravovací návyky, aby chránili planetu. Tetra Pak Index vychází z průzkumu, který v deseti zemích světa realizovala globální agentura IPSOS.

Trh se zdravými potravinami je již dlouhodobě ukotvený ve společnosti. Spotřebitelé sami aktivně vyhledávají produkty, které pozitivně přispívají k jejich fyzickému zdraví. Většině těchto zákazníků ale nestačí pouhý vliv na osobní blaho a mají na věc komplexnější pohled: 70 % spotřebitelů se domnívá, že zdravé jídlo by nemělo poškozovat životní prostředí a 54 % zákazníků je ochotno převzít za zdraví planety odpovědnost a pozměnit podle toho svůj jídelníček.

Tyto dva přístupy jsou zřetelné v narůstajícím počtu „flexitariánů“, kteří cíleně snižují spotřebu masa. Polovina všech spotřebitelů tvrdí, že konzumaci masa snižuje nebo maso ze svého jídelníčku dokonce zcela vylučuje. Průzkum Tetra Pak Index 2023 potvrzuje, že snižování konzumace masa je celosvětovým trendem a fenoménem. Co se týče důvodů pro snižování konzumace masa, 56 % respondentů uvádí zdravotní důvody, které je vedly k přijetí flexitariánské, pescatariánské, vegetariánské nebo veganské stravy. Více než třetina (36 %) ale uvádí jako hlavní motivaci právě životní prostředí.

Z průzkumu dále vyplývá, že pohodlí spotřebitelů už není na prvním místě. Kolem 70 % respondentů by obětovalo pohodlí ve prospěch zdravějších výrobků, což se ukazuje jako dlouhodobě vyvíjející se trend. Motivace žít zdravě není příliš ovlivněna ani ekonomickými krizemi – aktuálně je pouze 17 % spotřebitelů, kteří by raději ušetřili a omezili nákup zdravých potravin a nápojů.

Rostoucí trend
Lze očekávat, že počet týkající se environmentálně uvědomělých spotřebitelů bude narůstat i do budoucna, protože dopady klimatických změn na planetu jsou stále citelnější a spotřebitelé tak očekávají od výrobců potravin takové produkty, které budou zdravé, a navíc šetrné k životnímu prostředí.

„Zjištění Tetra Pak Indexu 2023 odráží směr, kterým jsme se v posledních letech vydali, a to zejména v rámci dekarbonizace potravinářského průmyslu a zvýšení odolnosti a udržitelnosti potravinářských systémů. Mléko či džusy jsou součástí každodenní výživy mnoha domácností napříč zeměmi. Inovace v oblastech získávání zdrojů, balení produktů, zpracování a distribuce jsou velmi důležité. Spolu s našimi zákazníky a dodavateli jsme ve vývoji inovací velmi aktivní.  

Vzhledem k tomu, že svět bude potřebovat do roku 2050 o 60 % více potravin, podporujeme tento trend novými technologiemi, které mohou napomoci objevit nové zdroje výživy, ať je již řeč o nových rostlinných zdrojích nebo o alternativních zdrojích bílkovin vyráběných pomocí biomasy a fermentace. Obě tyto oblasti mají zásadní význam pro udržitelnost potravinového systému,“ dodává Adolfo Orive, prezident a generální ředitel společnosti Tetra Pak.

Potenciál nových zdrojů potravin
Průlomové inovace v této oblasti mohou hrát významnou roli při výrobě potravin, které jsou nejen chutné, ale také udržitelné. Dobrou zprávou je, že spotřebitelé jsou připraveni takové inovace, které zvyšují kvalitu života, podporovat a přijímat. Celkem 62 % zákazníků věří, že právě technologie mají svou nezastupitelnou roli v udržitelné budoucnosti. Někteří spotřebitelé se zároveň obávají, že tyto inovace nemusí být tak přirozené jako čerstvé, nezpracované potraviny – klíčové tedy bude najít správnou rovnováhu.

„Tato oblast se rozvíjí poměrně rychle a je těžké předpovědět, kdy a do jaké míry se to podaří, ale jen díky neustálému úsilí a spolupráci při zkoumání všech možných příležitostí najdeme řešení současných problémů v potravinovém systému,” dodává Adolfo Orive.

O průzkumu
Průzkum byl proveden ve spolupráci se společností Ipsos a zahrnoval 5 000 online rozhovorů v následujících 10 zemích: Brazílie, Čína, Indie, Keňa, Německo, Jihoafrická republika, Jižní Korea, Španělsko, Velká Británie a USA.

Foto: archiv

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *