Tojesenzace.cz

Tak trochu bulvární web nejen o českých celebritách, ale i o všech radostech, které život nabízí – lásce, jídle či cestování!

Zdraví

Vánoce bez návštěvy zubaře. jak se během svátků vyhýbat vzniku zubního kazu?

Vánoční období je plné radosti, rodinných setkání a sladkých dobrot. Ovšem spousta cukru společně se studeným vzduchem a teplými nápoji může zvýšit citlivost zubů nebo také riziko vzniku zubního kazu. Jak co nejlépe chránit svůj úsměv a pečovat o svůj chrup nejen během vánočního období?

Investice času do péče o zuby může předcházet ne zcela příjemným návštěvám u zubaře a pomoci udržet krásný a zdravý úsměv. Nejčastějšími problémy dutiny ústní bývají zubní kaz, zánětlivá onemocnění dásní, ztráta zubů nebo v nejhorším případě se může objevit dokonce i rakovina ústní dutiny. Neléčený zubní kaz je podle Státní zdravotnické organizace celosvětově nejběžnějším onemocněním, které postihuje odhadem 2,5 miliardy lidí[1]. Prevence nejen v období Vánoc, ale i během celého roku není jen kosmetickou záležitostí, je to krok k dlouhodobému zachování zubního zdraví.

Nekonečný útok cukrů
Během Vánoc se téměř neustále hoduje. To je ale právě situace, která zubům zpravidla nejvíce škodí. Dochází přitom totiž k volnému působení bakterií, které na zubu tvoří zubní plak. „Pro bakterie je nejvyužitelnějším cukrem sacharóza. Ta se nachází v cukrovinkách, třtinovém cukru nebo medu. Bakterie přeměňují potravou přijímané cukry oxidací na kyseliny, které následně mohou rozpouštět sklovinu, v důsledku toho dochází k vysokému riziku vzniku zubního kazu,“ vysvětluje PharmDr. Ivana Lánová, konzultankta BENU lékáren.

Riziko vzniku zubního kazu se považuje  za vyšší také tehdy, pokud v ústní dutině zůstává déle kyselé nebo sladké prostředí a samočisticí mechanismy v podobě tvorby slin již nestačí. „Vyhněte se cucání sladkých bonbónů, karamelek nebo lízátek. Ani kyselé produkty nejsou pro zdraví zubů také příliš vhodné. Sladké nápoje, alkohol, káva nebo čaj s citrónem mohou napomáhat k demineralizaci skloviny a urychlit tak postup vzniku kazu,“ radí Lánová. Předcházet zubnímu kazu můžeme například tím, že se po jídle napijeme vody nebo podpoříme produkci slin, která navrací optimální pH v ústech, nebo třeba běžnou žvýkačkou bez cukru. Pomoci může ale i změna jídelníčku. „Potraviny bohaté na škrob a polysacharidy bakterie v ústní dutině neumí zužitkovat. Můžete proto například zkusit vyměnit bílé pečivo za celozrnné,“ doplňuje Lánová.

V péči je síla
Správné ústní hygieně by se podle České stomatologické komory mělo věnovat alespoň 5 minut péče denně[2]. Každodenní rituál pak může přinést řadu výhod. „Pravidelným čištěním zubů a mezizubních prostor odstraňujete zubní plak, a tím pomáháte minimalizovat riziko vzniku zubního kazu, paradontitidy a přispíváte také k udržení zdraví Vašich dásní. Spíše se ale vyhněte čištění zubů ihned po jídle, a to pokud jste konzumovali kyselé potraviny nebo nápoje. V tomto případě je lepší ústa pouze vypláchnout vodou a s čištěním počkat 30 až 60 minut, jinak byste si mohli poškodit zubní sklovinu,“ říká Lánová.

V úsilí o pravidelnou péči o zuby hraje klíčovou a nezastupitelnou roli zubní kartáček. Je to nedocenitelný pomocník, který umožňuje důkladné odstranění zbytků potravy a plaku ze zubů. Volba správného kartáčku s měkkými štětinami, který respektuje dásně a zuby, je proto naprosto zásadní. „Zubní kartáček by měl mít ideálně malou hlavici se zaoblenými vlákny. U některých kartáčků najdeme v jejich názvu i počet vláken. Čím je počet vláken vyšší, tím je kartáček obvykle jemnější. Existují kartáčky, které mají různou délku vláken a jsou vhodné i k masážím dásní. Kartáčků existuje opravdu celá řada, a to od mechanických po elektrické, speciální ortodontické nebo jednosvazkové. O tom, který kartáček zvolit, je vhodné se poradit s vaším stomatologem či dentálním hygienistou,“ doporučuje Lánová. Velký výběr volně prodejných zubních kartáčků všech druhů a značek lze najít v lékárnách BENU tak i na jejich e-shopu.

Čištěním zubů pomocí kartáčku a zubní pasty však optimální péče o hygienu ústní dutiny a zubů zdaleka nekončí. Je nutné se postarat také o mezizubní prostory. K tomu je třeba použít mezizubní kartáček, zubní nit nebo mezizubní sprchu.

Kartáčky bychom neměli zapomínat pravidelně měnit. „Některé kartáčky mají barevný indikátor opotřebení vláken, který signalizuje potřebu jeho výměny. O tom, zda si zuby správně čistíte, se můžete přesvědčit pomocí žvýkacích tablet, které obarví neodstraněný zubní plak a upozorní tak na nedostatečně vyčištěná místa,“ dodává Lánová.

Zapomínat by se také nemělo na děti, jejichž zuby potřebují stejnou péči jako zuby dospělých. Pro jejich motivaci může být vhodné třeba zakoupit veselý kartáček, který jim dodá radost z péče o svůj chrup a používat zubní pasty určené dětem. Vytvoření pozitivních asociací s čištěním zubů může dětem pomoci vnímat tuto činnost nejen jako povinnost, ale i jako zábavnou a důležitou část jejich každodenní rutiny.

Zdroj: 
[1] https://www.who.int/news/item/18-11-2022-who-highlights-oral-health-neglect-affecting-nearly-half-of-the-world-s-population
[2] https://www.ceskatelevize.cz/porady/12458067045-hlidejte-si-sve-zdravi/218562221290001/

Foto: Shutterstock

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *