Tojesenzace.cz

Tak trochu bulvární web nejen o českých celebritách, ale i o všech radostech, které život nabízí – lásce, jídle či cestování!

Zdraví

Trápí vás problémy s nespavostí? Na vině může být matrace

Spíte špatně nebo se ráno probouzíte bez energie? Příčin může být hned několik. Kromě špatné životosprávy, prostředí ložnice nebo kvůli činnostem, kterým se před spaním věnujete, může být problémem i nevhodná matrace. Špatná matrace neposkytuje páteři dostatečnou oporu a důsledkem je nekvalitní spánek. Čeho se před spaním vyvarovat a jak si upravit ložnici, aby se vám v ní příjemně odpočívalo?

1. Ložnice, ve které je radost usínat
Na kvalitě spánku se významně podepisuje prostředí, ve kterém spíte. V ložnici byste měli udržovat teplotu mezi 18 až 20 °C. Před ulehnutím do postele je vhodné dostatečně vyvětrat. Důležité je také naprosté ticho a tma. Neměl by vás rušit hluk z ulice, ale ani od sousedů. Stejně tak byste měli předcházet zbytečnému světlu, které do ložnice může proudit z venku. Nepříjemné ovšem mohou být i nejrůznější svítící diody elektronických pomocníků. Pamatujte, že elektronika v ložnici nemá co dělat. Světlo i hluk z ulice můžete eliminovat tzv. blackout závěsy.

2. Vsaďte na novou matraci
Matrace musí podporovat váš opěrný systém a udržet jej v přirozené fyziologické poloze, aniž byste se museli nadměrně převalovat. Časté převalování má za následek mikrobuzení, které ke kvalitnímu spánku rozhodně nepřispívá. Přerušovaný spánek s bolestí ramen, kolen a zad je znakem nevhodné matrace. „Ovlivnit spánek mohou i malé rozdíly v tuhosti matrace. Velmi měkká matrace prohlubuje již vzniklé poruchy pohybového systému. Společně s nevhodným polštářem pak mohou potíže přerůst do migrenózní bolesti hlavy nebo v chronickou bolest zad. Příliš tvrdá matrace zase tělu nedovoluje se správně uvolnit a tělo se navíc správně neprokrvuje,“ uvádí Tomáš Konečný, brand manager firmy Hilding Anders, největšího výrobce matrací a doplňků pro zdravé spaní na českém a slovenském trhu. Nejluxusnější matrace se vyrábí z pěny, která se dokáže maximálně přizpůsobit tlaku vašeho těla, ať spíte v jakékoliv poloze. Navodí stav beztíže, díky kterému budete spát hlubokým a klidným spánkem. Takové matrace předchází, ale také zmírňují pohybové, svalové i kloubní bolesti.

3. Jak si kdo ustele…
Kromě matrace je důležité celkové pojetí postele. Vyberte si vhodné lůžkoviny, které nezadržují prach a nemnoží se v nich bakterie. Povlečení vybírejte s příjemných a přírodních materiálů. Za nejpříjemnější platí bavlněný satén, který v létě chladí a v zimě hřeje. Ložná plocha by měla být ve výšce okolo 50 cm. Pamatujte, že blízko u země se často víří prach, který byste na nízko položené ložné ploše zbytečně vdechovali.

4. Lehká večeře
Do postele byste neměli uléhat hladoví, ale ani přecpaní. K večeři si dejte takové jídlo, které zahrnuje bílkoviny. Ideální je mléko, sýr cottage nebo libové maso. Určitě se vyhněte konzumaci těžkých a kořeněných jídel. Vynechejte i alkohol a odpusťte si večerní cigaretku. Zhruba 4–6 hodin před ulehnutím byste neměli pít povzbuzující nápoje, jako jsou káva, černý či zelený čaj, kola, kakao nebo energetické nápoje.

5. Sportu se věnujte raději přes den
Sport je rozhodně zdraví prospěšný, a pokud jste unaveni po fyzické aktivitě, rozhodně se vám bude lépe usínat. Jestliže trpíte problémy s usínáním, neměli byste se sportování věnovat navečer. Vaše tělo se totiž nebude moci dostatečně zklidnit a doba usínání se tak prodlouží. Sportovat byste neměli alespoň 5 hodin před spaním.

6. Stres nechte na zítra
Stres je jednou z hlavních příčin nespavosti. Jestliže se před spánkem nedokážete zklidnit a přestat myslet na pracovní povinnosti, mozek nevypne a nedovolí vám usnout. Proto nechte přípravu na další pracovní den, třeba až na ráno, nebo se jí věnujte po příchodu z práce. Večer si vyhraďte pro příjemnější věci, například meditaci, poslech hudby nebo čtení oblíbené knížky. Klidně se můžete vydat i na kratší procházku.

Foto: archiv

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *