Vstupní investice do nového cyklistického vybavení dosahuje minimálně 40 tisíc korun. Jak se na sezónu vybavit chytře?
Češi jsou národ cyklistů. Oblíbenost cyklistiky podporuje i cenový faktor. Kolo je jednorázová investice, ale permanentku platíte donekonečna a bude stále dražší. Navíc po dvou letech mají Češi naspořeno a brzkým příchodem jara se řada z nich začne shánět po novém kole. Ale i když udržovací náklady jsou zanedbatelné, prvotní nákup výbavy na kolo se může dost prodražit – běžně za něj dáte 40 000 korun i víc. Skip Pay radí, jak nakoupit chytře.
V období covidu vzali lidé cyklistické obchody útokem – v prvním pandemickém roce 2020 za 350 tisíc kol utratili Češi přes 10 miliard korun. V posledních letech pak prodeje klesly v průměru o 15 % – jednak už měli Češi nakoupeno, jednak byli v loňském roce spořivější kvůli inflaci. Letos by mzdy měly opět reálně růst, zároveň se ale Češi v loňském roce naučili šetřit. Což ovšem neznamená, že na kolo zanevřou, právě naopak.
Až 25 % Čechů, kteří dříve využívali předplatné a vstupy na sportoviště, dnes volí kartu Multisport nebo přinejmenším v letních měsících placené sporty omezí a dávají přednost těm, které mohou udělat venku. A cyklistika je nejoblíbenější český sport hned po turistice. Navíc začátkem března byly naměřeny neobvykle vysoké teploty – prodlužuje se doba, kdy v průběhu roku bude možné jezdit. I když je ale koupě kola jednorázovou investicí, její prvotní výše může značně zasáhnout do rozpočtu – za poslední 3 roky už inflace dosáhla 32 %, což se projevilo i na cenách jízdních kol. Celkově dnes za základní výbavu a slušné kolo dáte alespoň 40 000 korun. Jak tyto výdaje zvládnout, radí Skip Pay.
Potřebujete na rekreační cyklistiku nové kolo? Pár tisíc naježděných kilometrů stáhne cenu i o polovinu
Nadpoloviční většina Čechů jezdí na horských kolech. Nové v alespoň trochu „jezditelné“ kvalitě a výbavě začíná na cca 20 000 korunách, pokud vám stačí loňský model. U lehčího karbonového rámu přidejte přibližně 20 000 korun, k celoodpruženému přidejte dalších 20 000 korun a u závodních kousků se v naprosté většině případů dostanete na šest cifer. Elektrokolo pak začíná na dvaceti tisících, ale průměrná cena prodaného kola se pohybuje alespoň na trojnásobku. Přitom ale řada zapálených cyklistů kolo pravidelně obměňuje, nebo po první sezóně zjistí, že jim kolo zkrátka „nesedí“ a chtějí si pořídit jiné. Velmi dobré kolo ježděné jednu nebo dvě sezóny seženete o čtvrtinu až polovinu levněji. Jen musíte být schopni prověřit technický stav, nebo mít k dispozici někoho, kdo to udělá za vás.
„Pokud kupujete kolo z bazaru nebo od podnikatele, máte ze zákona nárok na uplatnění práv z případných vad 24 měsíců, prodejce tuto dobu ale může zkrátit a nejspíš také zkrátí na 12 měsíců. Zároveň můžete uplatnit jen ty vady, které na věci byly v době jejího převzetí, i když se projeví později. Samozřejmě se mezi ně nepočítá běžné opotřebení,“ vysvětluje Tomáš Krásný, šéf marketingu Skip Pay. „Pokud kupujete od jiného cyklisty, tedy ne obchodníka v rámci jeho podnikání, uplatnit práva z vad musíte bez zbytečného odkladu. Na druhou stranu budete typicky kupovat kolo ježděné jednu sezónu, tedy ještě v záruce.“
Jste tak bohatí, abyste kupovali levné věci? Nešetřete na kvalitě, která vám může vydržet roky
Kolo kupujete jednou za čas a chcete, aby vám dlouho dobře sloužilo. Spotřební lowcost kolo vám ovšem tohle nenabídne. Kolo za 20 000 i za 30 000 může mít stejný rám, buďte si ale jisti, že každá tisícovka bude znát na dílech, kterými bude ten rám osazený. A projeví se to jak na funkčnosti, tak na životnosti. Je pro vás jednorázový výdaj příliš?
„V rámci platební služby Skip Pay Třetina si můžete zdarma rozložit výdaj až do výše 100 000 korun do tří splátek – jednu zaplatíte hned, jednu za 30 dní a jednu za 60. Díky tomu nemusíte koupit horší kolo jen proto, že je levnější,” říká Tomáš Krásný. „Nárazová vysoká útrata vám tolik nenaruší rozpočet a vy ve výsledku ušetříte, protože kvalitnější kolo vám déle vydrží. Nejspíš toho na něm i víc najezdíte, protože vysněné kolo vám bude dělat větší radost než plán B.“
V teplácích se dá jezdit taky, ale bolí to víc než nákup základní výbavy. Raději počítejte s 10 000 korunami navíc
Předpokládejme, že nechcete žádnou extra výbavu – budete ale potřebovat přilbu, cyklistické šortky a dres, lepší sedlo (protože ne vždy šortky pomohou a cyklistika má dělat radost, ne potíže se sezením), rukavice, pumpičku, pravděpodobně alespoň jednoduchý bezdrátový cyklopočítač nebo chytré hodinky, sedlovou brašnu a základní mechanickou výbavu do ní, lahev na pití, ze které voda nechutná plastově, a dost možná vás zlákají i cyklistické tretry s nášlapnými pedály. Rázem jste na částce 10 000 korun i více.
„Online nákup vás vyjde levněji. Zákazníci se ale často bojí, že jim zboží po vybalení nebude sedět nebo že se opozdí a po celou tu dobu budou někde ležet jejich peníze. S odloženou platbou v rámci balíčku MINI od Skip Pay si můžete zboží objednat domů, prověřit a zaplatit až ve chvíli, kdy víte, že si ho necháte – po celou dobu máte své peníze bezpečně na účtu,” komentuje Tomáš Krásný. „Tuto platební metodu najdete u více než 13 000 obchodníků, stovky z nich prodávají sportovní zboží – přímo na kola se zaměřuje třeba Ekolo.cz, Endorphine Republic nebo AZ BIKE. Navíc máte na zaplacení až 30 dní a celkový limit 10 000 korun. Pokud už jste tento měsíc zainvestovali do kola, váš rozpočet jistě ocení, že další větší útratu si můžete odložit až na příští měsíc, ale jezdit budete hned.“
Pojistíte sebe i kolo? Nehoda není náhoda a krade se všude
Ať už se o kolo budete starat sebelíp, všechno neuhlídáte. Pojištění jste, při zahraničním výjezdu samozřejmě víte, že se máte připojistit, i když vám základní pojištění v EU bude také platit, ale co pojištění samotného vybavení? Řada obchodníků nabízí možnost přikoupit ke zboží i doprovodné služby prodlužující životnost – delší záruku, pojištění zboží, záruku okamžité výměny. Někteří výrobci zámků zase nabízejí třeba pojištění kola proti krádeži, pokud bude zámek překonán. Počítejte ale, že cena zboží pak vzroste o další tisíce.
„Zákazníci, kteří s námi nakupují pravidelně, vyžívají naši platební kartu Skip Pay a balíček MAXI – díky němu si mohou odložit útratu ve výši až 50 000 korun až o 50 dní zdarma, nebo o dalších 30 dní za férový poplatek. A když už si s námi zákazníci koupí kvalitní věci, chceme, aby jim sloužily co nejdéle. Proto v rámci našeho balíčku MAXI nabízíme u toho nejčastějšího zboží nad 1 500 korun také pojištění proti krádeži a rozbití na jeden rok zdarma a prodloužení záruky na tři roky zdarma,“ dodává Tomáš Krásný. „V případě kola to budou ty nejdražší věci, které můžete na kole poškodit nebo o ně přijít. Kolo nebo elektrokolo samotné a případně chytré hodinky nebo telefon, pokud je při cyklistice používáte. Vy se po pádu zahojíte sami, o vaše vybavení se postaráme my.
Jak vám odložená platba pomůže šlápnout do pedálů?
Skip Pay Balíček MINI
Bojovník proti dlouho přežitému nesmyslu – platbě za zalepenou krabici
- Nakoupíte až za 10 000 Kč
- Na zaplacení máte 30 dní, takže zboží stihne přijít a vy si ho v klidu vyzkoušíte
- Můžete využít ve více než 13 000 českých e-shopech
- Ideální pro placení menších nákupů online
- Není potřeba žádná registrace, prověření na pár kliknutí
Skip Pay Balíček MAXI
Partner pro bezpečný a snadný nákup čehokoli a kdekoliv
- Získáte až 50 000 Kč na nákupy i nečekané výdaje.
- Platíte až 50 dní po nákupu, takže máte spoustu času na vyzkoušení zboží.
- Prodloužená záruka zdarma na 3 roky u většiny produktů nad 1 500 Kč.
- Pojištění proti rozbití a krádeži zdarma téměř u všech nákupů nad 1 500 Kč.
- Platíte bezpečněji, karta není propojená s vaším bankovním účtem.
- Výběry z bankomatů ČSOB a z bankomatů v zahraničí zdarma.
- Archivace účtenek, vrácení zboží i nahlášení pojistné události – vše na jednom místě a na pár kliknutí.
Nákup na Třetinu
Ideální pomocník pro velké nárazové nákupy
- Nákup až za 100 000 Kč
- Rozložení útraty na tři splátky zdarma – jedna hned, druhá za měsíc a třetí za dva – bez navýšení celkové ceny
- Možnost kombinovat s balíčkem MAXI
- Ověření prostřednictvím Bank iD, není potřeba žádná registrace
Foto: archiv