Tojesenzace.cz

Tak trochu bulvární web nejen o českých celebritách, ale i o všech radostech, které život nabízí – lásce, jídle či cestování!

Zdraví

Antioxidanty – jejich význam pro zdraví a kde je vzít

Stále více z nás aspoň někdy přemýšlí nad svým zdravím a nad možnostmi, jak mu pomoci. Tím správným povzbuzovákem mohou být antioxidanty. Tyto látky, nacházející se v mnoha potravinách, jsou totiž zásadní pro boj proti volným radikálům a oxidativnímu stresu, které jsou spojené s řadou chronických onemocnění. Jděte svému zdraví naproti a zamyslete se nad svým životním stylem.

Všichni chceme být zdraví. Většinou máme i představu, jak toho zdravým životním stylem docílit, ale někdy přeci jen potřebujeme trochu pomoci. Tím správným pomocníkem můžou být právě antioxidanty. Jsou to molekuly, které jsou schopné neutralizovat volné radikály – nestabilní částice, jež mohou poškodit buňky a přispět k rozvoji mnoha onemocnění. Volné radikály vznikají zcela přirozeně v těle při metabolismu, ale jejich produkce může být zvýšená i vlivem vnějších faktorů, jako je znečištění ovzduší, kouření nebo nadměrné slunění.

Antioxidanty hrají klíčovou roli v ochraně proti mnoha typům chronických onemocnění. Přirozeně se vyskytují v řadě potravin. Mezi jejich bohaté zdroje patří například ovoce (borůvky, jahody, maliny), zelenina (špenát, kapusta, brokolice), ořechy a semena (mandle, vlašské ořechy), celozrnné obiloviny (hnědá rýže, celozrnné pečivo) nebo některé nápoje (zelený čaj, červené víno).

„Je dobré pamatovat na pravidlo ,všeho s mírou‘, protože třeba ořechy jsou mimo jiné i vydatným zdrojem tuku a červené víno jakožto alkoholický nápoj také není vhodné pro neustálou (pokud vůbec nějakou) konzumaci. Zaměřte se tedy na celkovou skladbu vašeho jídelníčku a podle toho si doplňte takový zdroj, který vám zapadá mezi ostatní potraviny,“ doporučuje Mgr. Martina Šímová, předsedkyně představenstva České a slovenské asociace pro speciální potraviny.

Ideální je tedy soustředit se na dostatečný příjem antioxidantů ze stravy, což znamená v rámci zdravého životního stylu konzumovat hlavně ovoce a zeleninu. Světová zdravotnická organizace doporučuje sníst denně aspoň 400 gramů ovoce a zeleniny pro zlepšení zdraví a snížení rizika určitých onemocnění.

Pokud se nám nedaří dlouhodobě udržovat pestrý a vyvážený jídelníček, je namístě zvážit získávání antioxidantů z doplňků stravy. V tomto případě je však nejlepší poradit se s odborníkem, protože nadměrný příjem antioxidantů může napáchat více škody než užitku.

Zdroj a foto: ČASP

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *