Tojesenzace.cz

Tak trochu bulvární web nejen o českých celebritách, ale i o všech radostech, které život nabízí – lásce, jídle či cestování!

MódaZábava

Výsledky mezinárodní soutěže Best in Design posouvají hranice budoucnosti. Marek Kuźmiński ovládl se svým dílem tři kategorie!

Mezinárodní soutěž Best in Design, která je součástí festivalu Zlin Design Week, pořádaného pod záštitou první dámy České republiky Evy Pavlové, odhalila v sobotu 11. května v prostorách Památníku Tomáše Bati ve Zlíně vítěze letošního ročníku. Do soutěže se letos přihlásilo 608 talentovaných designérů z celého světa a porota měla tu čest vybírat nejlepší díla ze čtyř kategorií a třech speciálních ocenění. Absolutním vítězem se stal Marek Kuźmiński, který dominoval v kategoriích Product & Industrial, Media Award a Speciální cena Martiny Dlabajové. Jeho vítězný projekt “Ruce vzhůru – protéza se superschopnostmi” je navržen speciálně pro děti s vrozenými vadami nebo bez horních končetin. I právě díky tomu si odnesl titul Best in Design 2024.

Letošní ročník soutěže Best in Design se vyznačoval rozmanitostí národností, myšlenek a přístupů, přičemž v projektech dominovala témata sociálního designu, inkluze a umělé inteligence. Vyhlášení vítězů v jednotlivých kategoriích se uskutečnilo v sobotu večer v působivém prostředí zlínské dominanty, Památníku Tomáše Bati. Výsledky oznámil Tomáš Kozelský, zakladatel architektonického studia KOGAA. Slavnostní vyhlášení obohatilo taneční představení skupiny All Style Unit, které dodalo celému ceremoniálu výjimečnou atmosféru a eleganci.

„Je mi ctí, že Památník Tomáše Bati, který je sám o sobě významným designovým dílem, hostil vyhlášení vítězů mezinárodní soutěže Best in Design. Toto spojení dodává celé události zvláštní symboliku a důstojnost,” komentuje poskytnutí městských prostor festivalu Zlin Design Week Martina Hladíková, náměstkyně primátora Zlína.

Vítězové Best in Design 2024
Kategorie Product & Industrial Design
Porota: Zuzanna Wójcik, Hanna Litwin & Romin Heide (Büro Famos)
První místo této kategorie získal již zmiňovaný Polák Marek Kuźmiński, který žije a studuje v Dánsku, s dílem Ruce vzhůru – protéza se superschopnostmi. Projekt „Hands Up“ od Marka Kuźmińského kombinuje sociální, inkluzivní a univerzální design s hrou a bioinženýrstvím. Ve spolupráci s AutoMedPrint z Technické univerzity v Poznani vznikly 3D tiskem z materiálu PLA protézy se „superschopnostmi“ pro děti s hendikepem. Cílem je posílit sebevědomí školou povinných dětí a zapojit je do navrhování vlastních protéz. Projekt reaguje na potřeby škol a rodin dětí se speciálními potřebami. Samy děti se po dobu 6 měsíců aktivně podílely na návrhu a přispěly tak k vlastní přístupnější budoucnosti.

Na druhém místě se umístili Češi Nikola Chromečková & David Hotárek s dílem Pop Up cukrárna a Velké sousto. Svou prací oživují interakci cukrářů se zákazníky pomocí své Pop-up cukrárny v exteriéru, která reflektuje tradiční české cukrárenské motivy. Jejich dezerty „Střecha“, „Terč“ a „Čára“ jsou navrženy pro pohodlnou konzumaci v ruce a kombinují historický výzkum s moderním designem, zajišťující unikátní gastronomické zážitky a podporu komunitní soudržnosti.

Třetí místo obsadil Max Greiner z Německa. Ve svém díle O Strusce prozkoumává inovativní využití strusky, minerálního vedlejšího produktu metalurgické výroby, často přehlíženého v tradičních aplikacích. Prostřednictvím procesů jako je lití a foukání skla projekt proměňuje strusku v univerzální materiál pro řemesla a průmysl. Začleněním strusky do hmoty skla nabízí udržitelné alternativy, snižuje spotřebu surovin a energetické náklady. Tímto průzkumem navozuje dialog o proměně surovin a podporuje ekologičtější přístup k výrobě.

Kategorie Fashion Design
Porota: Branko Popovic, Marija Petraityte
Na prvním místě této kategorie se umístil Rafał Zakrzewski z Polska s dílem Opětovné spojení s látkou. Ve své oděvní kolekci zkoumá úzké propojení těchto aspektů v oděvech, jejichž povrchy stimulují hmatové smysly a působí terapeuticky. Oblečení se podílí na každodenních interakcích a jeho konstrukce umožňuje vícevrstvou interakci s našimi smysly. Receptory reagují na povrchové změny, a proto jsou Rafalovy součástky vyrobeny s vyšší gramáží a pokryté aplikacemi. Ty pak stimulují hmat a nabízejí masáž a fyzické uvolnění nositele. Při výrobě byly použity techniky jako 3D tisk, laserové řezání nebo aditivní FDM-nanášení materiálu v polotekuté formě.

Na druhém místě se umístil Aidan-Jayson Peters z Jihoafrické republiky s dílem DUNUSA: Život oděvu. DUNUSA v Johannesburgu je pouliční tržiště s hojným množstvím second hand oblečení, často nepoužitého, dovezeného z Evropy. Místní designér Aidan-Jayson Peters přetvořil tyto oděvy do avantgardních kreací, které reflektují místní kulturu a zároveň vyvolávají diskusi o přemíře spotřeby na západě a jejím dopadu na životní prostředí v Jižní Africe. Skrze svá díla kritizuje neudržitelnost oděvního průmyslu a jeho vliv na neformální ekonomiky.

Třetí místo patří čínské designérce Ziyao Xiao s kolekcí Přijetí ženského léčení. Projekt se inspiruje příběhy přeživších rakoviny prsu, včetně její matky, tety a babičky. Využívá jejich garderóby plné květinových vzorů a krajky a jejich oblíbených barev k tvorbě oděvů, které symbolizují jejich sílu a odolnost. Tato kolekce odráží psychické boje i nové přijetí života po nemoci, zdůrazňující schopnost žen čelit životním výzvám.

Kategorie Service Design
Porota: Matěj Malecha, Janka Csernák
Vítězem kategorie Service Design se stala Dorothea Wagnerberger z Německa. Její projekt Gendermedol+ se zaměřuje na eliminaci zdravotních rizik způsobených standardizovanou medicínskou diagnózou založenou na mužském „standardu“. Tento výstavní kurz používá interaktivní metody, jako jsou karty s případovými studiemi a puzzle, k vzdělávání o rozdílech v léčbě mezi pohlavími a povzbuzuje návštěvníky k aktivnímu hledání diagnóz.

Druhé místo obsadil Carlos Bravo z Kolumbie projektem Multisenzorická strategie pro podporu navigace a dostupnosti v Slezsko zemském muzeu. Carl Bravův inovativní projekt zlepšuje orientaci v exteriéru Slezského muzea v Polsku tím, že cílí na taktické, sluchové a vizuální smysly. Obsahuje informace ve čtyřech jazycích: polštině, Braillově písmu, angličtině a polském znakovém jazyce, a je doplněn o webovou aplikaci s hlasovými popisy.

Na třetím místě se umístil Slovák Michal Kyselica s dílem Design DAS. Ve své diplomové práci přepracoval asistenční aplikaci pro strojvedoucí, která nyní nabízí lepší přehlednost a čitelnost informací, a zavádí nové funkce pro zvýšení soustředěnosti během jízdy. Aplikace splňuje nejvyšší standardy pro 3D zobrazení, přehled trasy a tratě a systémy upozornění. Vývoj aplikace zahrnoval rozsáhlý kvalitativní výzkum a testování produktu.

Kategorie Communication Design
Porota: Adrián Gubrica, Eva Horská & Jakub Horský (UPUPÆPOP), Pavol Kyselica
První místo obsadila Češka Barbora Kramná s dílem FEMME ženská otázka. Vytvořila knihu, která zkoumá ženské otázky pomocí umělé inteligence. Použila AI k položení otázek o ženském těle, kráse, reprodukci a prostituci a zpracovala odpovědi do výtvarných kompozic dostupných na beta.dreamstudio.ai. Knihu tvoří kompletní díla AI i jejich výřezy, které reflektují současný pohled na ženské otázky a problémy, demonstrující, že AI odráží pouze znalosti, které jsme jí poskytli.

Na druhém místě se umístil Lukáš Demovič ze Slovenska s dílem Motion Design in Motion / La Montagniere. Ve své práci se zaměřil na 3D modelování, texturování, animaci a zvukový design prostřednictvím reimaginace modelu Alpine A110 v krátkém filmu. Projekt zahrnoval komplexní tvůrčí proces, zahrnující vytváření scén a kompozicí a testování dovedností, který vyústil ve video s rallye tematikou. Lukáš tím ukázal, že dnes může jednotlivec s notebookem a internetem dosáhnout toho, co by před dvěma desetiletími vyžadovalo celý tým.

Třetím oceněným je Radovan Vašák ze Slovenska s dílem ID & Type Design PPC Dolné Obdokovce. Jeho projekt propojuje globální vizuál s venkovským prostředím prostřednictvím designu pro amatérský turnaj ve stolním tenisu v Dolných Obdokovciach. Projekt zahrnuje maskota ve tvaru usmívajícího se míčku a typografii „Boing“, inspirovanou východoasijskými písmy, s unikátním sazením samohlásek a sníženou diakritikou pro různé typy layoutů.

Zlatý hattrick Poláka Marka Kuźmińskiho
Titul Best in Design 2024 & Media Award & Speciální cena Martiny Dlabajové
Publicita je pro designéry klíčová, což vedlo k zavedení titulu Media Award v rámci soutěže od roku 2022. Ocenění vybírají šéfredaktoři a šéfredaktorky z předních designových médií. Letos porotu tvořily Lenka Šubrtová z časopisu Dolce Vita, Eva Slunečková z Elle Decoration a Veronika Pařízková, bývalá šéfredaktorka magazínu CzechDesign. Kromě toho byla letos udělena i Speciální cena Martiny Dlabajové, poslankyně Evropského parlamentu, a tradiční cena pro absolutního vítěze soutěže Best in Design 2024. Všechny tři speciální kategorie tento rok poprvé ovládl Marek Kuźmiński s projektem „Ruce vzhůru – protéza se superschopnostmi”, který představil v kategorii Product & Industrial Design.

Festival Zlin Design Week vzniká v rámci Fakulty multimediálních komunikací Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně.

Zdroj a foto: www.zlindesignweek.com

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *