Tojesenzace.cz

Tak trochu bulvární web nejen o českých celebritách, ale i o všech radostech, které život nabízí – lásce, jídle či cestování!

Ze života

Dny polámaných cyklistů jsou tu, 50 % cyklistických úrazů se stane během tří letních měsíců!

S teplým počasím přibývá na cyklostezkách a silnicích cyklistů. A statistiky pojišťovny i Policie ČR hovoří jasně. Dopravních nehod cyklistů a úrazů spojených s tímto sportem přibývá. V roce 2021 se podle policejních statistik stalo 3 994 těchto nehod, o rok později 4 333. O život v roce 2022 přišlo celkem 20 cyklistů, v loňském roce jich bylo 39 a 251 bylo těžce zraněno.

„V uplynulém roce se polovina všech úrazů spojených s cyklistikou dle našich statistik stala v letních měsících. A bohužel často jde o úrazy, které končí fatálně – trvalými následky, ale i smrtí. Touto preventivní komunikační aktivitou chceme apelovat na veřejnost, ať je obezřetná právě v těchto dnech, kdy se cyklistická sezóna rozjíždí a postupně bude gradovat,“ uvedl Milan Březina, ředitel Odboru životního pojištění ČSOB Pojišťovny s tím, že počty cyklistický úrazů tradičně začínají narůstat už v květnu.

Bez přilby prudce stoupá riziko úmrtí
Nehoda na kole se může stát prakticky kdykoliv a komukoliv. A nemusí se vyhnout ani těm, kteří se cítí jako ostřílení jezdci. Nejčastější příčinou nehod bývá nezvládnutí řízení, hned pak nevěnování se řízení. Smutným faktem loňského roku je, že téměř 72 % usmrcených cyklistů nemělo na hlavě přilbu.

„Osoby mladší 18 let jsou povinny ochrannou helmu použít. Důrazně ji ale doporučujeme všem, protože i ten nejbanálnější pád může vést k vážným, ne-li tragickým následkům. Také je třeba si uvědomit, že cyklista se může stát obětí vlastní nepozornosti, nepozornosti někoho jiného, ale i viníkem nehody a pak kromě vlastní léčby bude mít i starosti s úhradou léčby toho, koho zranil,“ varuje Milan Březina z ČSOB Pojišťovny.

Důvody, proč nosit přilbu

  • Cyklista, který pojede rychlostí 15 km/h spadne na hlavu. Pád se rovná pádu na beton z výšky 1 metru.
  • Cyklista, který pojede rychlostí 25 km/h spadne na hlavu. Pád se rovná pádu na beton z výšky 2,5 metru.
  • Střetne-li se cyklista jedoucí rychlostí 15 km/h s autem jedoucím rychlostí 35 km/h. Síla nárazu cyklisty se poté rovná rychlosti 50 km/h a odpovídá pádu na beton z výšky 10 m.

„Nošení helmy může významně přispět k zabránění vzniku vážných zranění, zejména při přímých nárazech na hlavu, se kterými se bohužel při naší práci nejen u cyklistů setkáváme. Zároveň je nutné myslet na to, že cyklisté, ale i uživatelé dalších dopravních prostředků jako koloběžek, jsou především v provozu velmi zranitelní, a naprosto zásadní je proto prevence ve smyslu předvídatelného chování a předcházení rizikovým situacím,“ říká Petr Kolouch, ředitel Zdravotnické záchranné služby hl. m. Prahy.

Cyklistické desatero
Ať už jste cyklista (polo)profesionál nebo věčný začátečník, je důležité chovat se na kole zodpovědně nejen k sobě, ale i ke svému okolí. A to jak při jízdě na silnici, tak i v lese, anebo na cyklostezce plné lidí. Zdraví máme totiž opravdu stále jen jedno.1.      Dbejte na stav kola a jeho výbavu.
2.      Buďte vidět a buďte viděni.
3.      Vyhněte se omamným látkám a alkoholu.
4.      Vydejte se jen na cestu, kterou zvládnete.
5.      Buďte ohleduplní a předvídaví.
6.      Komunikujte s okolím a plně se věnujte řízení.
7.      Jezděte při pravém okraji a s rozestupy.
8.      Pozor na mrtvé úhly.
9.      Kolo zamykejte s rozmyslem.
10.   Kolizi se zraněním nahlaste.

Desatero pro cyklisty připravil BESIP.

Foto: archiv

Jeden myslel na “Dny polámaných cyklistů jsou tu, 50 % cyklistických úrazů se stane během tří letních měsíců!

  • V každém případě je dobré mít pojištění, a to jak proti úrazu, tak na kolo, ať už krádež nebo poškození, třeba při pádu (mám karbonový gravel za 60 tisíc a je to můj miláček, kdybych s ním spadnul a nedejbože rozbil, tak nevím, co bych dělal…)

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *