Tojesenzace.cz

Tak trochu bulvární web nejen o českých celebritách, ale i o všech radostech, které život nabízí – lásce, jídle či cestování!

Ze života

Potenciál českého animovaného filmu do roku 2030: Pětinásobné zvýšení obratu až na 500 mil. Kč. Má to však několik podmínek

Česká animace může do roku 2030 dosahovat obratu 500 milionů korun ročně, tedy asi pětkrát více, než je tomu dnes. Potřebuje ale k tomu roční investici 250 milionů korun. Ta by se měla dát dohromady ze tří zdrojů, jimiž jsou budoucí Státní fond audiovize a regionální fondy, české televize a platformy a zahraniční koprodukce a předprodeje nových děl. Systém podpory je podmíněn přijetím nového zákona o audiovizi, který by měl začít platit od začátku příštího roku.

Počítá s tím vize rozvoje českého animovaného filmu na léta 2024 až 2030, kterou na festivalu Anifilm představili zástupci Asociace producentů v audiovizi (APA) odborné veřejnosti, mimo jiné Radě animovaného filmu, CEE Animation a GDACZ  – Asociaci herních vývojářů. Kulatého stolu se zúčastnil také náměstek ministra kultury pro oblast audiovize Michal Šašek.

„To, že má u nás animovaný film dlouhodobou tradici dnes už v silné zahraničních konkurenci opravdu nestačí. Pokud chceme využít jeho hlavní výhodu, tedy že přináší práci pro odborné profese generující vysokou přidanou hodnotu, musíme mu pro rozvoj vytvořit vhodné podmínky. O to více, že se aktivně nabízí i propojení s oblastí gamingu, ve kterém se dnes už točí miliardy až desítky miliard dolarů,“ uvedl Vratislav Šlajer, předseda Asociace producentů v audiovizi.

Důležité je pro obor, který má za sebou dlouhou tradici, aby se stal mezinárodně konkurenceschopným, získal odbyt, a zajišťoval tak dlouhodobé uplatnění pro domácí tvůrce. Podmínkou je také dlouhodobá stabilita systému, která umožní růst technologické infrastruktury, tedy animačních studií. Měly by tomu pomoci legislativní změny, především vznik Státního fondu audiovize a reforma financování České televize, které by měly přinést nové zdroje pro vznik animovaných projektů. Domácí animace potřebuje také rozvoj praktických profesí s přidanou hodnotou, které se na animované tvorbě podílejí. Pro tvůrce jsou také potřebné rekvalifikace během praxe a propojení s herním průmyslem, který má v Česku miliardové obraty.

„Všichni si musíme uvědomit, že animace není levnější než hraný film. Rozpočet animovaného celovečerního filmu začíná na přibližně 50 milionech Kč, rozpočet animovaného seriálu je od cca 1,5 milionu Kč na jednu epizodu. Za těmito čísly vidíme příležitost pro uplatnění našich zkušených, ale také mladých tvůrců, kteří začínají sbírat ocenění v zahraničí,“ uvedl Michal Podhradský, člen představenstva Asociace producentů v audiovizi za animaci. „Animace je kreativně technologické odvětví, je závislá nejen na talentu a vzdělání, ale také na infrastruktuře. Důležité je pro ni stabilní zázemí v animačních studiích doma i v zahraničí. To bez pravidelné zásoby zakázek ale nedokážeme zajistit,“ dodal.

Podmínkou naplnění vize rozvoje české animace je přijetí nového audiovizuálního zákona a s ním spojený vznik Státního fondu audiovize, v nějž se transformuje stávající Státní fond kinematografie. “Ministerstvo kultury jako předkladatel novely Zákona o audiovizi rozhodlo právě z důvodu maximální podpory animace o zřízení samostatného pilíře pro animaci a gaming. Financování animace může napomoci také připravované navýšení prostředků České televize. Věřím, že vize představená na Anifilmu Asociací producentů v audiovizi může být postupně skutečně naplňována,“ říká Michal Šašek, náměstek ministra kultury.

Podle dat Evropské audiovizuální observatoře evropský animovaný film jako celek roste ročně o 20 %, za rok vznikne 220 seriálů, které obnášejí 5200 epizod a 830 hodin. Nejsilnější trhy v Evropě jsou ve Francii, Německu a Velké Británii, globálně dominantní je ale produkce americká a japonská. Až 90 % animované tvorby tvoří televizní seriály; na SVOD platformách má animace globálně podíl 22%.

Česká republika má podle odborníků při srovnání s evropskými čísly potenciál minimálně 12 hodin animovaných seriálů ročně a minimálně 1,5 celovečerního filmu ročně; při takové produkci by roční obrat české animované tvorby mohl činit 500 milionů korun. Současný stav české animované tvorby však představuje jednu vyrobenou hodinu seriálu ročně a 0,8 – 1,2 celovečerního filmu ročně a roční obrat činí přibližně 100 milionů korun. Přitom tuzemský audiovizuální průmysl jako celek posledních 15 let stále roste a v roce 2022 měl obrat 30 miliard korun.

Foto: archiv Anifilm

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *