Tojesenzace.cz

Tak trochu bulvární web nejen o českých celebritách, ale i o všech radostech, které život nabízí – lásce, jídle či cestování!

Jídlo a pití

Průzkum: Mladí Češi už nechtějí kupovat balenou vodu. U kohoutkové jim ale nevyhovuje chuť a vůně

Udržitelný životní styl, omezení produkce plastového odpadu i větší důraz na zdraví. Průzkum mezi uživateli filtračních stanic ukázal, že spotřební návyky mladých lidí se mění a stále více z nich hledá cestu, jak méně zatěžovat životní prostředí. Přechod od balené vody ke kohoutkové ale naráží na problém v důvěře v ní – více jak 30 % respondentů řeší její nevyhovující chuť a vůni a část z nich si domů stále kupuje PET lahve.

  • 39 % studentů, kteří používají filtrační stanice, si kupuje méně balené vody
  • 15 % studentů přestalo balené vody kupovat úplně díky dostupnosti filtrované vody
  • Přes 40 % uživatelů filtračních stanic pije méně limonád
  • 33 % by si kupovalo dále PET lahve, kdyby neměli dostupnou filtrovanou perlivou vodu
  • Více jak 30 % řeší nevyhovující chuť a vůni kohoutkové vody

V Česku se podle údajů ČSÚ spotřebuje téměř miliarda litrů balené vody ročně, a tento objem nijak výrazně neklesá. Problém v podobě nadměrné konzumace balené vody přitom neřeší jen Česko, ale i Evropská unie, která v roce 2020 nastavila nové standardy jakosti pro pitnou kohoutkovou vodu, aby podpořila její používání a zároveň omezila spotřebu vody balené. Ta s sebou totiž nese i obří množství plastového odpadu a enormní zátěž na životní prostředí.

Návyky Čechů se postupně mění, balená voda na ústupu?
Způsoby pitného režimu mladých Čechů se přitom zvolna mění a stále více z nich hledá cesty, jak omezit produkci odpadu a podpořit udržitelnost. Potvrdil to i průzkum Lokni, který společnost realizovala v průběhu prvního čtvrtletí tohoto roku mezi 1 098 respondenty z řad studentů vysokých škol ve věku 19-26 let. Právě studenti nejčastěji využívají filtrační stanice Lokni, v jejichž síti je již 75 fakult českých univerzit a také 13 vlakových nádraží. Lokni se dlouhodobě zaměřuje na boj proti produkci plastového odpadu a při vývoji a testování svého filtračního řešení spolupracuje s univerzitami i odbornými institucemi, jako je Státní zdravotní ústav.

Průzkum ukázal, že pro 34 % uživatelů je hlavním motivem pro pití kohoutkové vody právě ekologie a ochrana životního prostředí. Pokud mají k dispozici zdravou a kvalitní kohoutkovou vodu, kupují méně balené vody než dříve, případně si nosí vlastní vodu s sebou. 15 % pak přestalo kupovat vodu v PET lahvích úplně.

Kvalitní „kohoutková“ jako nedostatkové zboží, vadí nedobrá chuť
Kohoutková voda, které vloni každý Čech spotřeboval denně průměrně 87 litrů, má u nás obecně na výstupu z vodáren velmi dobrou kvalitu. Problémem však mohou být poslední metry před tím, než se dostane do kohoutků – tedy zastaralá potrubí, případně stagnující voda v trubkách. Zhoršené senzorické vlastnosti pak řadu lidí vedou v rámci domácího pitného režimu k vodě balené, což potvrdil i průzkum Lokni mezi uživateli veřejných filtračních stanic. Téměř 30 % uživatelů Lokni řeší problém s nevyhovující kohoutkovou vodou prostřednictvím filtrace – buď v rámci veřejných stanic nebo domácími filtračními systémy. Stále je ale 7 % uživatelů, kteří si na doma kupují pravidelně balenou vodu.

„U kohoutkové vody často lidem vadí chuť ovlivněná úpravou chlorem, který se běžně používá k dezinfekci. Kvůli starým či nekvalitním vnitřním rozvodům nebo stagnaci se do vody v posledních metrech před kohoutkem mohou uvolňovat těžké kovy a organické látky nebo v ní mohou narůstat bakterie. Alternativou je pak nákup balené vody, což ale představuje ekologickou zátěž, nebo filtrace, která nabízí zdravější a udržitelnější řešení pitného režimu,“ doplňuje Martin Václavík, CEO Lokni.

Neochucená voda poráží limonády
Pokud mají uživatelé k dispozici kvalitní kohoutkovou vodu, motivuje to řadu z nich i k dalším změnám v pitném režimu. Průzkum ukázal, že až 75 % mladých lidí alespoň občas pije perlivou vodu, a přes 30 % respondentů uvedlo, že by si dále kupovalo PET lahve, pokud by neměli možnost natočit si perlivou vodu. Více než 40 % těch, kteří pijí filtrovanou vodu, zároveň pije méně limonád a slazených nápojů. Potvrzuje se tak, že mladí Češi jdou cestou zdravějšího životního stylu, který promítají i do pitného režimu.

„Potvrzuje se, že pohodlný přístup k chuťově dobré a zdravé vodě motivuje uživatele nejen k pravidelnějšímu pitnému režimu, ale i ke zdravějším návykům, včetně snižování produkce plastového odpadu,“ dodává Václavík.

Zdroj a foto: Lokni

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *