Tojesenzace.cz

Tak trochu bulvární web nejen o českých celebritách, ale i o všech radostech, které život nabízí – lásce, jídle či cestování!

Jídlo a pití

Liberec proti plýtvání jídlem: Anti food-waste platforma Nesnězeno vstupuje do dalšího českého regionu. Zapojily se již desítky partnerů včetně řetězce PENNY

Anti-food waste platforma Nesnězeno, která v České republice neustále roste a jejímž prostřednictvím uživatelé zachránili již více jak 650 tisíc tun potravin, vstupuje do Libereckého kraje. Jedná se již o sedmý kraj v ČR, ve kterém mohou zákazníci kaváren, restaurací, ale i obchodů s potravinami předcházet zbytečnému plýtvání jídlem. Platformy Nesnězeno a Munch, které se nedávno spojily a čerpají ze společných synergií, využívá již přes 2 miliony uživatelů. Dosud zachránili více než 2,5 milionu balíčků potravin v České republice, Maďarsku, Rumunsku a na Slovensku.

Dle dat Ministerstva životního prostředí každý Čech ročně vyhodí 91 kg potravin a za celou ČR jde o 1,9 milionu tun ročně. Platforma Nesnězeno proto umožňuje svým uživatelům zakoupit balíčky jídla, které by jinak skončily v koši, s minimálně 50% slevou oproti původní hodnotě. Do platformy se mohou přidat i restaurace, kavárny či pekárny a další prodejci potravin, kterým na konci dne zbývá jídlo, jež by museli vyhodit, nebo potraviny s blížícím se datem spotřeby. Češi tak již zachránili v ČR přes 650 tun potravin v celkové hodnotě bezmála 52 milionů Kč. Čtvrtinu prodaných balíčků na platformě Nesnězeno tvoří jídla z restaurací, 18 % pekárny, 27 % obchody s jídlem, 20 % kavárny a 7 % pak cukrárny.

Liberec jako dalším hybatelem boje proti plýtvání
Od 10. června mohou výhody platformy využívat i zákazníci v Libereckém kraji. Nesnězeno zde již spolupracuje s obchodním řetězcem Penny, se kterým se v ČR společně podařilo zachránit přes 100 tisíc balíčků potravin v celkové hmotnosti více jak 350 tisíc tun. Do spolupráce v Liberci se zapojily také desítky dalších partnerů. Kromě řetězce PENNY je to také Náš chléb, restaurace Fabrica, Nakraji, Mass.na, Spižírna, Knihovní kavárna, Indická a Nepálská restaurace Gurkha, Kofein plac a řada dalších. Lze očekávat, že počet nadále poroste.

„Nesnězeno pokračuje v expanzi do regionů a věříme, že lidé v Liberci a okolí se k naší misi za záchranou potravin připojí. Vidíme totiž, že zájem o zvýhodněné balíčky potravin neustále roste, a chceme, aby tato možnost nebyla jen výsadou těch největších měst, ale mohli ji využít i zákazníci v regionech a menších obcích, kde navíc velmi dobře fungují místní komunity. Každý zachráněný balíček jídla a každý nový partner v podobě restaurace, obchodu nebo třeba kavárny, má pro nás obrovský smysl,“ dodává spoluzakladatel Nesnězeno, Jakub Henni.

Nesnězeno funguje jednoduchým způsobem. Zapojené podniky mohou na webu či v aplikaci nabídnout balíček potravin či jídel, které by jinak bylo nutné vyhodit, se slevou 50-70 %. Uživatel si jej zakoupí a pak vyzvedne v provozovně, kde ho může zkonzumovat nebo si ho odnést domů. Díky tomu nejen ušetří, ale zároveň zachrání kvalitní jídlo a pomůže omezit plýtvání potravinami.

„Vítáme spuštění platformy Nesnězeno v Libereckém kraji i možnosti spolupráce, které otevírá pro místní restaurace, kavárny a další provozovny. Věříme, že vedle Potravinové banky, kterou dlouhodobě podporujeme a která dle zákona spolupracuje s obchodními řetězci, drobnými výrobci potravin, farmáři či pěstiteli, pomůže Nesnězeno předcházet zbytečnému plýtvání jídlem a bude další alternativou v této oblasti,“ říká náměstkyně primátora pro sociální záležitosti Martina Teplá.

Restaurace, kavárny, pekárny, obchody s potravinami, ale třeba i květinářství se mohou na platformu kdykoliv připojit a získat měsíční dodatečný příjem v průměrné výši 25 000 Kč. Kromě finanční stránky se podnik také snáze zviditelní mezi uživateli, kteří se díky pozitivní zkušenosti s nákupem zvýhodněného balíčku mohou příště vrátit pro nákup za plnou cenu. Pozitivní dopad zapojení do Nesnězeno potvrzuje i fakt, že drtivá většina partnerů zůstává na platformě dlouhodobě.

O Nesnězeno a Munch  
Munch byl založen v roce 2020 Botondem Zsoldosem, Bencem Zweckerem, Albertem Wettsteinem a Kirillem Perepelicou, jejichž misí bylo bojovat proti plýtvání potravinami prostřednictvím technologií. Společnou vizí bylo představit udržitelný přístup k potravinářskému průmyslu, který přinese prospěch jak majitelům podniků, tak zákazníkům. Restaurace, pekárny, obchody s potravinami či hotely využívají platformu Munch k prodeji svých nespotřebovaných, vysoce kvalitních potravin za snížené ceny.

V listopadu 2022 se Munch sloučil s českou aplikací Nesnězeno, založenou Jakubem Hennim. Společně nyní mají přes 3 500 partnerů a více než 2 milionu stažení aplikace. Dosud Munch zachránil více než 2,5 milionu balíčků potravin v České republice, Maďarsku a na Slovensku. Tyto snahy byly rovněž oceněny množstvím cen: Nesnězeno získalo absolutní vítězství v ekologické soutěži E.ON Energy Globe nebo v poslední době Czech Social Awards v kategorii Startup. Munch na druhou stranu získal prestižní ocenění “Udržitelná společnost roku” a “Cenu za prevenci plýtvání potravinami” na Maďarské národní zemědělské a potravinářské výstavě.

Foto: archiv

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *