Tojesenzace.cz

Tak trochu bulvární web nejen o českých celebritách, ale i o všech radostech, které život nabízí – lásce, jídle či cestování!

Ze života

České domácnosti vlastní kolem 20 tun zlata. Drahý kov mají nejčastěji doma

V posledních letech stále více Čechů ukládá své úspory do zlata. Rychle roste obliba nákupů zlata na internetu, v možnostech jeho úschovy jsou Češi spíše rezervovaní. Většina drobných investorů má tak drahý kov stále doma.

Zlato je dnes možné koupit v kamenných prodejnách nebo online. A právě nákup po síti Češi poslední dobou stále více upřednostňují. „Nejvíce obchodů probíhá online a pouze pro větší gramáže vyrážejí lidé do kamenných provozoven. Na internetu dnes můžete zlato nakoupit, prodat a třeba i uzavřít roční spoření do zlata. Předpokládáme, že v budoucích několika málo letech se bude v online prostředí realizovat valná většina nákupů drahých kovů. Kupující si pak jen vybere, zda chce zlato fyzicky dovézt domů, nebo si jej uschová rovnou u prodejce,“ řekl Roman Pilíšek, ekonom a spoluzakladatel společnosti Zlaté rezervy.

Poptávka po zlatě ze strany malých střadatelů během letošního roku díky rostoucí ceně klesla. Přesto se v českých domácnostech drahého kovu skrývá za několik desítek miliard. Podle odhadů by to mohlo být kolem dvaceti tun zlata. Reálně ho ale Češi mohou vlastnit daleko víc, jeho nákup se totiž nikde neeviduje. Zlato mají Češi z řad drobných investorů nejčastěji doma. „Domácí úschova patří v České republice historicky k těm nejčastějším. Zatímco naši předci vystavovali zlato na odiv návštěvám, dnešní Češi si domů pořizují spíše trezory nebo využívají bezpečnostní schránky svých bank. Trendem v úschově zlata se však pomalu stává úschova přímo u auditovaného a kapitálově silného obchodníka. Ten tuto formu úschovy nabízí často i včetně kvalitního pojištění. S touto formou úschovy se pojí i možnost rychlého odprodeje zlata bez nutnosti zlato přenášet, což je dnes v online světě jednoznačnou prioritou,“ popsal nový trend Roman Pilíšek.

Stále větší část drobných investorů volí možnost nakoupit zlato, které nemají fyzicky u sebe. „Češi se pomalu učí nakupovat zlato s možností úschovy u obchodníka. To s sebou logicky nese řadu výhod. Kupující nemusí zlato uschovávat ani pojišťovat a může jej kdykoliv prodat, a tak mít rychlý přístup k finančním prostředkům. Solidní obchodník má navíc standardně své vlastní trezory maximální bezpečnostní třídy. Kdykoliv však může klient požádat o vydání zlata, to mu je dodáno ve lhůtě do následujícího dne,“ sdělil Roman Pilíšek.

Češi doma skladují především zlato v menších hodnotách, u mincí nebo slitků za stovky tisíc korun už se přece jenom poohlížejí po nových možnostech úschovy. „Psychologická hranice hodnoty zlata, kterou jsou Češi ochotni mít doma, se obecně pohybuje kolem 500 tisíc korun. Pojišťovny navíc často omezují pojistné krytí cenností, které jsou uschovány doma, a to obvykle do částky pohybující se právě kolem půl milionu. Pokud hodnota zlata přesáhne tuto hranici, preferují lidé úschovu v bankovních schránkách nebo bezpečnostních depozitářích. To už s sebou ale přirozeně nese poplatky za úschovu, které však většinou nepřekračují náklady úschovu v bance,“ vysvětlil Roman Pilíšek.

Zatímco Češi prozatím příliš neholdují úschově zlata přímo u prodejce, v zahraničí je trend zcela opačný. „Obliba domácí úschovy v tuzemsku plyne z určité historické tradice, kdy byli lidé zvyklí mít doma větší finanční hotovost. Tedy kdo byl zvyklý mít hotovost doma, pak má doma i zlato. V zahraničí, zejména v zemích s rozvinutějším trhem investic, jako je například Švýcarsko nebo Německo, je běžnější, že lidé uchovávají své zlato v profesionálních depozitářích. Tyto služby nabízejí vysokou úroveň bezpečnosti a jsou často preferovány klienty se sklonem k využití moderních služeb,“ uvedl Roman Pilíšek.

Foto: archiv

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *