Tvůrci vizuálů pro Massive Attack míří do Prahy. United Visual Artists otevírají výstavu v Kunsthalle
Kunsthalle Praha a Signal Festival již potřetí společně odhalují nový projekt audiovizuálního umění. Publiku se představí dobře známý londýnský umělecký kolektiv United Visual Artists. Výstava Strange Attractions otevírá 10. října jako součást Galerijní zóny Signal Festivalu. UVA přináší rozmanité dílo, které spojuje nové technologie s tradičními médii. Vizuály připravovali třeba pro hudebníky Jamese Blakea nebo Massive Attack. Pro svou první pražskou výstavu zvolili téma teorie chaosu. Využívají ji ke zkoumání vzniku vzorců a reality doby velkých dat, strojového učení a umělé inteligence. Centrálním dílem výstavy je kinetické dvojité kyvadlo Strange Attractor. Jeho pohyby jsou v reálném čase převáděny na data, neviditelnou virtuální sílu a následně působivé projekce, které propojují fyzické a digitální světy i zážitky. Další tři díla Present Shock, Etymologies a Serendipity pak zkoumají otázky řádu a chaosu v jazyce a společnosti pod náporem přívalu dat. Výstava sleduje současný umělecký přístup vizualizace a zpřístupnění složitých vědeckých konceptů široké veřejnosti. Potrvá až do 13. ledna 2025.
„Stěžejním pojmem výstavy je teorie chaosu. Původně ji formuloval meteorolog Edward Lorenz v 60. letech 20. století a popisoval komplexní chování dynamických systémů. V podání UVA se stává nástrojem pro zkoumání fundamentálních otázek o povaze reality a našeho vnímání světa,“ přibližuje kurátorka výstavy z Kunsthalle Praha, Iva Polanecká.
Pro UVA je typická práce s komplexními filozofickými a vědeckými koncepty, které převádí do vizuálně přitažlivých forem. Studio s kolaborativním étosem založil v roce 2003 umělec Matt Clark. Původní podnětem a příležitostí pro to byla spolupráce s Massive Attack a jejich tajemným frontmanem Robertem Del Najou. V té době přelomové vizuály zkoumaly témata sledování, dezinformací a státní kontroly. Subverzivní poselství kapely pak UVA obrazově doprovázeli ještě několik let a významně se etablovali na londýnské umělecké scéně. Nadále jsou spojeni například s choreografy Paris Opéra Ballet, filmařem Adamem Curtisem, hudebníky Jamesem Blakem a Benem Frostem nebo kognitivním vědcem Markem Changizim. Jejich díla jsou také zastoupená ve sbírkách významných institucí, jako jsou mj. Royal Academy of Arts, Serpentine Gallery nebo Victoria & Albert Museum.
Pro Kunsthalle Praha a Signal Festival jde o třetí spolupráci na audiovizuální výstavě. Společně již prezentovali mladou generaci digitálních umělců a umělkyň, včetně známého českého umělce Ondřeje Zunky a jeho Zünc Studia. Minulý rok uvedli Lunchmeat Studio a jejich velkoformátovou instalaci. Kooperace letos se Strange Attractions vrcholí. „United Visual Artists vytvářejí dynamické zážitky a atmosférická představení, která obklopují diváky prostřednictvím souhry světla a stínu. V posledních dvaceti letech pomohli definovat celou generaci mediálních umělců pracujících se světlem, prostorem, zvukem a kódem,“ dodává za Signal Festival jeho kurátor Pavel Mrkus.
Středobodem výstavy je dvojité kyvadlo Strange Attractor a na něj v reálném čase navázaná velkoformátová projekce. Datové záznamy pohybů se přenáší do dynamického promítání, které vtáhne diváctvo přímo do rozsáhlého galerijního prostoru. Jedno z ramen je pod motorizovanou kontrolou, to druhé naopak vnáší do díla prvky chaosu a nepředvídatelnosti. Zkoumání fenoménů nahodilosti a strukturovaných vzorců ve zdánlivě chaotických systémech je pro umělecký kolektiv hlavním motivem výstavy.
Dynamika díla odráží tradici kinetického umění a světelných instalací, která se rozvíjela v polovině 20. století. Fascinace světlem, pohybem a mechanickými aparáty sahá až k průkopníkům jako byli Man Ray a László Moholy-Nagy. Jejich práce nebyla významná jen technickými inovacemi, ale také zásadním konceptuálním posunem umělecké tvorby. UVA na tuto tradici navazují a posouvají ji dál. Do své tvorby začleňují pokročilé digitální technologie a algoritmy, přičemž zkoumají jejich filozofické a společenské dopady v umění, přírodě a společnosti.
Další instalace Present Shock a Etymologies se rovněž zabývají současnou debatou o vztahu člověka a technologie v době umělé inteligence. Etymologies například nově uspořádává a dekonstruuje texty Franze Kafky, čímž vytváří zajímavou interakci mezi lidským vědomím a strojovými algoritmy. Světelná socha Serendipity, inspirovaná Lorenzovým objevem citlivosti nelineárních systémů na počáteční podmínky, slouží jako vizuální metafora principu teorie chaosu, když se dva světelné body promítané laserem v galerii proplétají ve fascinujícím tanci.
Celá multimediální instalace je setkáním abstraktních konceptů převedených do hmatatelných a ohromujících forem. Vyzývá diváctvo k zamyšlení nad tím, jak počáteční podmínky a základní dynamika utvářejí jevy kolem nás. Podobně nabízí otázky spojené s životem v době velkých dat, umělé intelligence, informačního přetížení a digitalizace.
Výstava United Visual Artists: Strange Attractions trvá od 10. října 2024 do 13. ledna 2025. Od 10. října do 13. října večer ji navštívíte se vstupenkou do Galerijní zóny Signal Festivalu, od 11. do 13. října přes den se členstvím Kunsthalle Praha. Od 14. října do 13. ledna se členstvím nebo vstupenkou do Kunsthalle Praha.
Doprovází ji bohatý program, včetně Artist Talku s Mattem Clarkem, zakladatelem UVA, 12. října, komentovaných prohlídek výstavou nebo workshopů s AI. K výstavě vychází online texty kurátorky Ivy Polanecké a kurátora Pavla Mrkuse. Vstup a členství Kunsthalle Praha je do 26 let zdarma.
United Visual Artists (UVA): Strange Attractions
10. října 2024 – 13. ledna 2025
Galerie 3 v Kunsthalle Praha
Kurátorstvo: Iva Polanecká (Kunsthalle Praha), Pavel Mrkus a Martin Pošta (Signal Festival)
Foto: Vojtěch Veškrna, Kunsthalle Praha