Espace Louis Vuitton Tokyo věnuje svou nejnovější výstavu s názvem Thirteen Paintings americkému umělci Wadeu Guytonovi
Exkluzivní výstava je součástí externího programu Fondation Louis Vuitton, který představuje dosud nevystavená díla ze sbírky nadace ve výstavních prostorách Espaces Louis Vuitton v Tokiu, Mnichově, Benátkách, Pekingu, Soulu a Ósace. Tím nadace naplňuje svůj závazek angažovat se v mezinárodních projektech a oslovovat širší publikum.
Wade Guyton je známý svým konceptuálně náročným dílem, které časově pokrývá více než dvě dekády. Jeho práce zahrnuje různá média a materiály: fotografii, skulptury, video, knihy a díla na papíře. Nejznámější jsou jeho velkoformátové malby na plátně, vytvořené inkoustovou tiskárnou, v nichž se opakují ikonické motivy, jako je monochrom, plameny, strojově psaná písmena X a U a webové stránky New York Times. Guyton a jeho dílo sehráli klíčovou roli v umělecké diskuzi kolem nástupu digitální éry.
Guyton, jako ústřední postava mladé newyorské scény od počátku druhého milénia, se neustále určitým způsobem vymyká kategorizaci – nejprve odklonem od malby, poté ústupem od abstrakce. Kombinuje tradiční média – jako je připravené plátno – s digitálními tiskovými procesy, přičemž výsledné artefakty vznikají záměrným nesprávným použitím technologie a přinášejí esteticky překvapivé výsledky. Jeho radikální projekt spočívá v redefinování určité oblasti obrazového experimentu a pojmu autorství ve stylu Andyho Warhola. Jak sám říká, jeho díla „jsou tisky a zároveň nejsou tisky, jsou fotografie, ale zároveň nejsou fotografie, jsou malby a zároveň nejsou malby. Díla se cítí v této zóně nejistoty dobře. (…) Jak jsou definována, záleží na úhlu pohledu diváka.“
Přestože Guytonova díla odráží strukturu a jazyk malby v tradičním smyslu, radikálně mění zvyklosti a způsoby produkce. Jeho obrazy, které vznikají tak, že plátna opakovaně prochází velkoformátovými inkoustovými tiskárnami Epson, kde jsou potištěna motivy a písmeny, obsahují chyby, skvrny a nepřesnosti, které jsou součástí celého procesu kompozice a zaručují naprosto jedinečný výsledek. Zařízení se tak stává zároveň umělcovým štětcem i podpisem: „První díla, která jsem vytvořil digitálně, byla jako psaný text, jen pero nahradila klávesnice. Místo abych nakreslil X, rozhodl jsem se stisknout klávesu. Opakované v různých elektronických formátech se tyto znaky – někdy třeba i v podobě plamenů naskenovaných z knihy – staly ikonami současného umění.
Tato výstava představuje soubor třinácti maleb s názvem Untitled (2022), který je součástí sbírky nadace a je veřejně vystavován vůbec poprvé. Součástí některých obrazů jsou fotografie, které umělec pořídil ve svém ateliéru v na Bowery v New Yorku (USA), plátna ležící na podlaze, snímky obrazovky z webových stránek New York Times, bitmapové soubory a nezaschlý inkoust z rozpracovaných maleb. Všechna díla byla vytvořena pomocí tiskárny Epson SureColor P9000.
Jedná se o první umělcovu výstavu v Japonsku.
Zdroj a foto: Espace Louis Vuitton Tokyo