Neformálně pečující zaměstnanci nemají od zaměstnavatelů dostatečnou podporu
Pečující osoby, které se denně starají o své blízké, čelí obrovskému množství stresu a náročným úkolům. Tato skupina lidí, ať už se jedná o pečovatele starších rodičů, handicapovaných dětí či jiných členů rodiny, je vystavena nejen fyzickému vypětí z pravidelné péče a asistence, ale také velké psychické zátěži. Jejich zaměstnavatelé však tuto problematiku v mnoha případech upozaďují. Situaci by mohlo pomoci tzv. ESG.
Neformálně pečující musí denně řešit nejrůznější problémy, od zajištění základních potřeb opečovávané osoby až po složité lékařské a administrativní úkony. Tato neustálá náročnost může vést k vyčerpání a syndromu vyhoření, což má dalekosáhlé důsledky nejen pro samotné pečující, ale i pro jejich okolí a zejména pro zaměstnavatele. Pracovní trh je často zaměřen na výkon a efektivitu, ale zapomíná na individuální potřeby zaměstnanců, kteří se potýkají například s náročnou péčí o stárnoucí a nemohoucí rodiče.
„Pečující zaměstnanci často nemají dostatečnou podporu ze strany svých zaměstnavatelů, což je velká škoda, neboť správně cílená podpora může nejen zlepšit pracovní výkon zaměstnanců, ale také pozitivně ovlivnit jejich zdraví a celkovou životní pohodu. Zaměstnavatelé by měli aktivně hledat způsoby, jak těmto cenným zaměstnancům ulevit. Nejde přitom jen o přímou péči, ta je pouze jedním z úkolů, které musí pečující řešit, jakousi špičkou ledovce. Péče neformálně pečujícího zahrnuje také zjištění všech potřebných informací a každodenní zajištění kompletního servisu. Pečující však zpravidla neví, co je třeba v celém rozsahu řešit, protože nezná systém zdravotních a sociálních služeb, neví, jaké projevy má či bude mít onemocnění jeho blízkého apod.,“ vysvětluje Jitka Zachariášová, ředitelka organizace A DOMA, z. s., která se problematice pečujících dlouhodobě věnuje a mimo jiné se intenzivně snaží změnit přístup firem k pečujícím zaměstnancům.
Péče o zaměstnance je na vzestupu, pomůže i tzv. ESG
V poslední době se v podnikatelských kruzích stále častěji setkáváme se zkratkou ESG (z anglického Environmental, Social, and Governance). Jedná se o hodnocení kolektivní odpovědnosti firmy v oblasti sociálních a environmentálních faktorů. Tyto tři široké kategorie se používají k definování „společensky odpovědných investorů“, tj. investorů, kteří považují za důležité zahrnout mezi rozhodující faktory svého podnikání také hodnoty a obavy, jako je ochrana životního prostředí, správa a řízení nebo komunitní zájmy. Právě díky správnému nastavení péče o zaměstnance mohou firmy sbírat potřebné body.
„Zde vidím velkou příležitost pro firmy, které chtějí individuálně a účelně pomoci svým neformálně pečujícím zaměstnancům. Správně nastavený systém benefitů, který je navržen tak, aby usnadnil život pečujícím zaměstnancům, je velmi důležitý. Benefity, jež v současné době zaměstnavatelé nabízejí, jsou zejména flexibilní pracovní doba či práce z domova. Nově mohou firmy své benefity rozšířit o službu, která pečujícím zaměstnancům zajistí také potřebný informační servis a skutečnou podporu multioborového týmu tak, jak ji nabízí například naše Středisko pro pečující. Tato opatření mohou výrazně snížit stres a umožnit zaměstnancům lépe sladit pracovní život s osobním a plnit pracovní povinnosti, aniž by se cítili přetíženi,“ dodává Jitka Zachariášová, ředitelka organizace A DOMA, z. s.
Je důležité si uvědomit, že investice do podpory neformálně pečujících zaměstnanců není pro firmu jen nákladem, ale především výhodou. Zaměstnanci, kteří cítí podporu svého zaměstnavatele, jsou loajálnější a angažovanější, což se přímo promítá do jejich produktivity a kvality práce. Navíc spokojený zaměstnanec je pro firmu cenný nejen z hlediska ekonomického, ale také z hlediska firemní kultury a atmosféry na pracovišti.
Foto: archiv