Bankovní identitu používá 70 % lidí
Bankovní identitu v Česku poskytují už všechny retailové banky. Meziročně přibylo 650 000 uživatelů. Česká republika patří ke špičce Evropy ve využívání digitální identity. Bankovní identitu používá 70 % lidí v produktivním věku, kteří se s její pomocí identifikují v průměru sedmkrát ročně. To šetří nejen lidem, ale také firmám a institucím čas i administrativu. Například na Úřadu práce ČR se v lednu téměř 40 % uchazečů o zaměstnání odbavilo online.
Během čtyř let se bankovní identita stala běžnou součástí života lidí v České republice. Aktuálně ji využívá 4 650 000 lidí a jejich počet stále roste. Od letošního roku ji poskytuje všech 11 retailových bank. Statistiky ukazují, že ji o něco častěji používají muži, kteří tvoří 56 % uživatelů, zatímco ženy představují 44 %. Bankovní identitu využívají všechny věkové skupiny, včetně více než 300 000 seniorů.
„Po necelých čtyřech letech od spuštění využívají bankovní identitu už dvě třetiny dospělých občanů České republiky pro online přístup ke službám státu a firem. V možnosti digitálního vzdáleného přihlašování ke službám patříme bezesporu k evropské špičce. Každý, kdo používá bankovní identitu se s ní v roce 2024 přihlásil průměrně sedmkrát. Jedná se o dvojnásobek v porovnání s minulostí,“ vysvětluje Marek Růžička, výkonný ředitel společnosti Bankovní identita.
Mezi nejvýznamnější novinky patří aplikace pro elektronické podepisování (https://podepis.bankid.cz/), které je pro soukromé účely zdarma a již jí využily desítky tisíc uživatelů.
Loni poprvé mohli rodiče žáků podat přihlášky na střední školy a víceletá gymnázia online. Téměř 90 % přihlášek bylo podáno prostřednictvím bankovní identity. Loni se přihlášky týkaly zhruba 106 000 deváťáků, stejný počet bude i letos.
Bankovní identita nepřináší výhody jen uživatelům, urychluje také digitalizaci státní správy. Příkladem je Úřad práce ČR, který digitalizuje své agendy a zefektivňuje procesy. Od začátku roku, kdy byla spuštěna možnost žádat o zprostředkování zaměstnání online, se takto prostřednictvím Klientské zóny Jenda registrovalo 38 % nových klientů a 84 % požadovaných dokumentů dokázali klienti sami doložit online pomocí Jendy. Komunikace s úřady je tak pro občany pohodlnější a rychlejší, protože své žádosti mohou podat odkudkoliv a také kdykoliv, i mimo úřední hodiny.
„Elektronická komunikace hraje stále větší roli při vyřizování žádostí na úřadu práce. U rodičovského příspěvku již podíl online žádostí přesahuje 50 %, u dalších dvou nejčastějších dávek je to zhruba 1/3 žádostí, přičemž oblibu si mezi našimi klienty rychle získaly i online žádosti uchazečů o zaměstnaní. Bankovní identita je přitom častým nástrojem pro elektronickou identifikaci žadatelů,“ říká Matěj Novák, ředitel krajské pobočky Úřadu práce v Praze.
Foto: archiv