Tojesenzace.cz

Tak trochu bulvární web nejen o českých celebritách, ale i o všech radostech, které život nabízí – lásce, jídle či cestování!

Bydlení

Nabíjíte doma elektromobil? Víte, že můžete čerpat dotaci a máte nárok na speciální tarif od dodavatele elektřiny?

Na elektromobily přechází stále více Čechů. Pokud uvažují chytře, mohou i v této oblasti ušetřit na energiích. Například využitím programu Nová zelená úsporám nebo využitím dvoutarifní distribuční sazby.

Od loňského března běžely dotace „Záruka elektromobility – I. výzva”, program, který byl určen pro firmy a živnostníky. Příspěvky ve výši 200 až 300 tisíc Kč byly spojené s úvěry, které na pořízení aut a dobíjecích stanic nabízelo Ministerstvo průmyslu a obchodu spolu s Národní rozvojovou bankou. Žádosti bylo možné podávat od loňského března. Celkově byly vyčleněny necelé dvě miliardy.

Původně se počítalo s tím, že program poběží až do konce letošního září, zájem byl ovšem natolik vysoký, že k vyčerpání fondu došlo ani ne po sedmi měsících. Celkově Národní rozvojová banka přijala téměř šest tisíc žádostí o záruku k úvěru. Pokud jde o dobíjecí stanice, takzvané wallboxy, podnikatelé požádali o podporu na instalaci téměř tří tisíc kusů.

„Pro domácnosti tento program určen nebyl, ale máme možnost využít program Nová zelená úsporám, kde na samotné dobíjecí stanice mohou příspěvek získat právě domácnosti. V aktuální vlně se ale podmínky mění, zatímco dříve bylo možné čerpat až 60 000 Kč na dva dobíjecí boxy, od letoška už je to jen 10 000 Kč. Dotaci lze navíc získat pouze v případě, že spolu s wallboxem instalujete i fotovoltaickou elektrárnu,“ říká Lukáš Kaňok, ředitel sekce Energo ze společnosti Kalkulátor.cz.

Dvoutarifní distribuční sazba

Co ale může čerpat každý, kdo má elektromobil a nechá si doma nainstalovat wallbox, je dvoutarifní distribuční sazba určená právě pro majitele elektroaut. Obecně platí, že při pořízení energeticky náročnějších spotřebičů mají spotřebitelé nárok na dvoutarifní distribuční sazbu. Tam se pracuje s vysokým a nízkým tarifem, někdy nepřesně označovaným jako noční proud. V rámci nízkého tarifu jsou ceny distribuce výrazně levnější, někteří dodavatelé pak v tomto tarifu nabízejí levnější i energii jako takovou. Tam už záleží na výběru dodavatele, distribuční poplatky ale budete mít levnější v každém případě. A protože elektroauto je opravdu energeticky náročný “spotřebič”, existuje jedna sazba právě pro jeho majitele.

„Pro majitele elektromobilů je k dispozici sazba D27d, která nabízí 8 hodin v nízkém tarifu. Při troše hledání lze snadno spočítat rozdíl oproti jiným sazbám. Nemluvíme o úspoře na samotné ceně elektřiny, protože tam záleží na zvoleném dodavateli, jestli nízký tarif zohledňuje, nýbrž na distribučních poplatcích,“ říká Lukáš Kaňok z Kalkulátor.cz a dodává: „V průměru se elektromobily nabíjejí přibližně 3 hodiny, přičemž za hodinu mohou spotřebovat kolem 11 kWh. Ročně pak každé auto dobijete přibližně dvěstěkrát. Záleží samozřejmě na výkonu nabíječky, modelu auta, kapacitě baterie, denním nájezdu nebo obvyklé míře vybití.“

Komentář: U sazby D02d není nízký tarif, vše se účtuje jen ve vysokém tarifu. U sazby D27d má zákazník každý den 8 hodin v nízkém tarifu, zbytek pak ve vysokém. Jedná se pouze o výpočet platby za distribuci elektřiny, a navíc jde samozřejmě o teoretický případ, protože počítá s tím, že se celé 3 hodiny zákazník “trefí” do doby platnosti nízkého tarifu, proto u sazby D27d nepočítáme nic s cenou VT.

Tabulka vypočítává, jak velký rozdíl je, když nám distribuce účtuje cenu za dopravu elektřiny k nám domů v době platnosti vysokého nebo nízkého tarifu. Většina domácností má sazbu D02d, kde je jen vysoký tarif a cena za distribuci jedné MWh je cca 2.500 Kč bez DPH. Pokud má někdo sazbu D27d, určenou pro elektromobily, pak každá MWh, kterou spotřebuje v nízkém tarifu má poplatek za distribuci cca 10x menší, platí se jen 250 Kč za MWh. Takže i kdybyste v nízkém tarifu nabíjeli třeba jen třetinu nebo polovinu času, pořád se to vyplatí. A když si kromě elektromobilu pořídíte i tepelné čerpadlo, získáte nárok na sazbu D57d s 20 hodinami nízkého tarifu.

„Nejvíc se sazba s nízkým tarifem samozřejmě vyplatí tehdy, když se s ní naučíte správně pracovat. A nejde jen o nabíjení auta. Stejnou cenu za NT mají i ti, co mají sazbu pro elektrický bojler a těch je dramaticky více. A třeba u pračky, sušičky nebo myčky, kde můžete využít funkci odloženého startu, se pak opravdu vyplatí počkat si právě na nízký tarif. Na tyto časy pak můžete naplánovat třeba zalévání záhonů, filtraci bazénu a další energeticky náročnější úkony. Pokud máte dvoutarifní sazbu, schválně se podívejte, jaká je vaše spotřeba v jednotlivých tarifech – a zamyslete se, jestli nemůžete něco změnit. Nezapomínejte, že distribuční poplatky jsou ve vysokém tarifu až desetkrát dražší,“ dodává Lukáš Kaňok z Kalkulátor.cz.

Foto: archiv

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *