Práce versus algoritmy: Je AI váš nový kolega, nebo konkurent?
V posledních letech se umělá inteligence (AI) stále častěji skloňuje napříč mnoha odvětvími. Řada zaměstnanců se obává, že by je moderní technologie mohla nahradit, což potvrzuje i průzkum agentury Ipsos[1] z roku 2024, podle kterého se až 40 % Čechů obává dopadu umělé inteligence na pracovní trh. Tyto obavy jsou patrné v různých sektorech – od logistiky přes finanční služby až po žurnalistiku. Důležité je však zdůraznit, že umělá inteligence je navržena tak, aby lidskou práci doplňovala, nikoli plně nahrazovala.
AI automatizuje rutinní úkoly napříč odvětvími – v zákaznickém servisu zpracovává dotazy, v administrativě a HR urychluje práci s dokumenty, ve financích analyzuje transakce, v marketingu personalizuje obsah, v logistice optimalizuje procesy a ve zdravotnictví pomáhá s diagnostikou. Neznamená to, že bere lidem práci, ale spíše je zbavuje rutiny a umožňuje soustředit se na důležitější úkoly.
„Myslím si, že lidský faktor zůstane nenahraditelný, obzvláště tam, kde je potřeba empatie, kreativity a složitého rozhodování. Například v zákaznické péči, kterou klientům pomáháme spravovat, až 61 % zákazníků stále preferuje lidského operátora, pokud mají na výběr. Tato automatizace proto spíše doplní lidské operátory a pomůže jim s plněním úkolů, čímž zvýší efektivitu a kvalitu,“ uvádí Jiří Havlíček, CEO společnosti Daktela. Díky umělé inteligenci se tak operátoři mohou soustředit na složitější dotazy a poskytovat kvalitnější služby zákazníkům.
Kde může AI ulehčit práci?
Jednou z hlavních oblastí, kde tato technologie zjednodušuje a zpřehledňuje pracovní procesy, je plánování směn. Ve firmách s nepravidelným provozem je sestavování rozpisů časově náročné a často vyžaduje rychlé reakce na neočekávané situace. Firmy se často potýkají například s chřipkovými vlnami, které mohou oslabit tým během několika dnů, nebo s náhlými onemocněními dětí, kvůli nimž zaměstnanci potřebují zůstat doma. Automatizace plánování směn tak výrazně usnadňuje práci manažerům a zvyšuje provozní flexibilitu.
Od zdlouhavého plánování k automatizaci: Jak umělá inteligence mění práci manažerů
Plánování směn bývalo noční můrou. Dříve manažeři a plánovači trávili desítky hodin vytvářením rozpisů, které se neustále měnily kvůli nenadálým absencím nebo požadavkům na úpravy. Na konci měsíce jim často nezbýval čas na další úkoly, a tak rozpis dokončovali doslova na poslední chvíli.
AI v tomto ohledu zásadně mění zažité zvyky. Systém Workforce Management dosahuje přesnosti 90–95 % a vyniká také rychlostí a flexibilitou. Navíc je navržen tak, aby ho firmy a plánovači směn mohli začít využívat už během několika hodin od zavedení, a to bez nutnosti rozsáhlého školení.
„Díky tomuto systému mají manažeři i zaměstnanci jasný přehled o směnách a můžou se věnovat důležitějším věcem. Automatizace jim ušetří čas i starosti, takže všechno běží hladce a bez zbytečných komplikací,” dodává Zdeněk Čech, který má v Daktele projekt na starost.
Daktela patří mezi největší SaaS společnosti v ČR, v současnosti působí na sedmi trzích a několika dalších prostřednictvím partnerů. Hlavní činností Daktely je vývoj, dodávka a kompletní provozní zajištění aplikace pro sjednocení zákaznické komunikace a řízení zákaznické zkušenosti. Software od Daktely využívá více než 1200 firem různých velikostí po celém světě. Největším přínosem je, že v rámci jedné platformy odbavují firmy komunikaci po telefonu, e-mailu, web chatu i přes sociální sítě. V Česku přišla Daktela do povědomí jako spoluautor Chytré karantény v rámci iniciativy COVID19CZ a informační linky 1221.
[1] https://www.ipsos.com/cs-cz/revoluce-v-generativni-ai-jaky-je-pohled-verejnosti
Foto: archiv