Tojesenzace.cz

Tak trochu bulvární web nejen o českých celebritách, ale i o všech radostech, které život nabízí – lásce, jídle či cestování!

Cestování

Ideální česká dovolená? V zahraničí, u moře a s rodinou nebo přáteli

Podle průzkumu HOLIDAY BAROMETR 2025, který proběhl ve třiadvaceti zemích celého světa, hledají Češi při dovolené především relaxaci, únik ze všednosti a objevování nových míst, zážitků nebo kultur. Ideální dovolenou chtějí strávit u moře, mnohem častěji než lidé z jiných zemí na ni cestují s rodinou, dětmi, rodiči a vnoučaty, nebo s přáteli. Naopak, výrazně méně než jinde přihlížíme při plánování dovolené k ekologickým aspektům dopravy a ubytování. 

Letní česká dovolená trvá v průměru 1,9 týdne, což je podobné jako v dalších zemích Evropy. Nejvíce lidí si ji vybírá v červenci (42 %) a v srpnu (36 %). “V jiných evropských státech čerpají dovolenou o něco později, především v srpnu a častěji než u nás i v září,” uvádí Michael Kasl, produktový manažer Europ Assistance. Nejvíce, necelá třetina Čechů, plánuje dovolenou dva až čtyři měsíce před termínem.   

Na dovolenou cestujeme nejčastěji kvůli relaxaci a úniku ze všednosti (67 %), objevování nových míst (63 %) a zážitkům vůbec (46 %). Objevování nových kultur a zvyků, stejně jako kulinářské zážitky motivují při dovolené 42 % Čechů. Méně než jiné národy hledáme na druhé straně v dovolené příležitost pro osobní růst (20 %), prostor pro setkávání se       s novými lidmi (20 %) a pro zlepšení jazykových znalostí (11 %).

Ideální dovolenou chtějí Češi strávit s rodinou nebo přáteli (64 %), v atraktivní či exotické přírodě (59 %), v co největším klidu (56 %), při objevování nových kultur (31 %), případně aktivním sportováním (21 %). Méně než další Evropané hodláme dovolenou využít k učení se novým věcem (10 %) a k četbě (10 %).

“Výraznou vlastností, kterou se odlišujeme od dalších zemí, je důraz na rodinný charakter dovolených,” dodává Michael Kasl z Europ Assistance. “S dětmi chce dovolenou strávit 43 %, s rodiči 12 % a s vnoučaty 7 % Čechů, přičemž evropský průměr je 33, 9 a 4 %. Další čtvrtina Čechů (24 %) chystá dovolenou s přáteli, zatímco evropský průměr je 17 %.” 

Po budoucnost plánují Češi především tzv. pomalé dovolené (57 %), cesty do málo známých destinací (52 %) nebo ozdravné pobyty (49 %). Oblíbené budou i dovolené spojené s návštěvou koncertu či jiné kulturní události (44 %), návštěvou lokalit známých   z filmu, televize nebo literatury (31 %) nebo s kulinářskými zážitky (22 %).

Při ubytování upřednostňuje nejvíce Čechů hotel (38 %), pronájem bytu nebo domu (29 %), nocleh se snídaní (28 %), případně all inclusive rezort (27 %). Dalších 15 % je ubytováno u známých a 12 % v kempech. “Mezi kritérii, kterými se při výběru ubytování řídíme, rozhodují zvyk (48 %), obavy z podvodu (29 %), bezpečí hostů (20 %) a cenová dostupnost (19 %),” vysvětluje Michael Kasl.

Mezi rizika, kterých si při dovolených obáváme nejvíce, patří ozbrojené konflikty v destinaci (52 %), teroristický útok (52 %), obavy o osobní bezpečnost včetně rizika přepadení nebo krádeže (41 %) a obavy ze sociálních nepokojů (38 %). Přírodních katastrof se obává 35 %, zdravotních potíží 34 % a přeplněných destinací 29 % českých respondentů.

V důsledku války na Ukrajině významně vzrostly obavy z ozbrojeného konfliktu. Zatímco v roce 2022 vyjádřilo v souvislosti s dovolenou a cestováním obavu z ozbrojeného konfliktu 23 % Evropanů, v roce 2025 vzrostl jejich podíl na 57 %, tj. na více než dvojnásobek. Právě Rusko (26 %) a Ukrajina (21 %) jsou v čele zemí, kterým se účastníci průzkumu vyhýbají, následují Izrael (11 %), USA (6 %) a Čína (5 %).

Stejně jako v předchozích edicích průzkumu HOLIDAY BAROMETR projevili Češi nejnižší úroveň vnimavosti k ekologickým dopadům dovolených. K ekologickým aspektům dopravy a ubytování jich přihlíží pouze 7 %, zatímco 13 % Němců, 31 % Malajců a 38 % Indů. Tzv. uhlíkovou stopu bere v potaz pouze 8 % Čechů, zato 22 % Italů, 25 % Poláků a 42 % turistů ze Saúdské Arábie.        

Reprezentativní průzkum HOLIDAY BAROMETR provedla v dubnu 2025 pro pojišťovací a asistenční společnost Europ Assistance, součást skupiny Generali, globální agentura pro marketingový výzkum Ipsos. Průzkumu, který zkoumal dovolenkové plány, rozpočty a priority obyvatel, se zúčastnilo 23 000 respondentů ze 23 zemí (Belgie, Česká republika, Francie, Itálie, Německo, Polsko, Portugalsko, Rakousko, Španělsko, Švýcarsko, Velká Británie / Saúdská Arábie, Spojené arabské emiráty / Indie, Hongkong, Japonsko, Jižní Korea, Malajsie, Singapur / Kanada, USA / Austrálie, Nový Zéland).

Foto: archiv

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *