Odborník radí: Jak začít s první pomocí u výronu

Známe to téměř všichni. Stačí chvilka nepozornosti, špatně došlápneme a výron (nejčastěji kotníku) je na světě. Rozhodně se nevyplácí to zanedbat. Mohli byste s tím pak mít problémy po zbytek života.

Možná, že znáte ve svém okolí několik lidí, kteří neřešili vymknutí kotníku, a od té doby s tím mají potíže. Např. je bolí, kdykoliv se mění počasí. Není ani výjimkou, že se těmto lidem výrony opakují a oni to stále podceňují. To vede k tomu, že kotník ztrácí svou stabilitu a je náchylnější k dalším úrazům.

K vymknutí, výronu či podvrtnutí dojde tehdy, když se kotník vyskytne v nepřirozené pozici, vyvrátí se. Dochází k natahování vazů a jejich případnému natržení. Je třeba ovšem zdůraznit, že není výron jako výron. Zranění můžeme rozdělit na tři stupně podle jeho intenzity.

  • 1.stupeň (natažení) – nejlehčí typ poranění, kdy se vazy natáhnou minimálně, nedošlo k jejich natržení, postižené místo nejspíše oteče, ale do pár dnů to splaskne. Zhruba dva dny nohu příliš nezatěžujte.
  • 2.stupeň (natržení) – dochází už k natržení menšího počtu vláken a větší bolesti, otok se objevuje delší dobu včetně modřiny a pociťujete jisté omezení v pohybu. Je třeba nohu odlehčovat alespoň pět dní, ale přesnější pokyny vám dá lékař. Doporučuje se i trénovat propínání a flexování špičky.
  • 3.stupeň (přetržení) – nejtěžší typ poranění, kdy dojde z velké části k přetržení vazu, na kotník nelze našlápnout, je zcela nestabilní. Omezení došlapování na postiženou končetinu trvá přibližně šest týdnů, rekonvalescence až měsíce.

Jak výron poznáte?

Pokud špatně došlápnete a začne vás to bolet (především během nějaké zátěže) a zároveň se kolem vytvoří otok a podlitina, s největší pravděpodobností je kotník opravdu vymknutý. Zlomenina není tak častá, ale jestli máte obavy a nechcete nic podcenit, raději si zajděte k ortopedovi nebo na chirurgii.

Co byste tedy měli dělat, jestliže máte podezření na výron?

  • Základem je nohu chladit a ledovat. K tomu mohou pomoci volně prodejné prostředky, např. Reparil Ice-Spray, který je speciálně určen pro první pomoc při sportovních úrazech, ale může se použít víceméně kdykoliv, je-li potřeba. Má chladivé a protiotokové účinky a pomáhá zároveň i při svalových křečích a při tvorbě hematomů. Jestliže nemáte podobná léčiva při ruce, osvědčí se ledové zábaly, nebo třeba zamrazená zelenina, která se přiloží na postižené místo a obalí se třeba šátkem.
  • Nohu znehybněte a zafixujte. Můžete použít elastické tapy nebo elastické obinadlo, ale dejte si pozor, abyste nohu nezaškrtili. Je potřeba, aby do ní stále proudila krev.
  • Dejte postiženou končetinu do vyvýšené polohy.

Jak zabránit vzniku výronu?

Na prevenci myslete i v případě výronů. Základem je stabilní obuv, aby v ní byla noha pěkně ukotvena. Doporučují se boty s pevnou patou a podešví. Jestliže se nacházíte v terénu, vyplatí se investovat do kvalitnější obuvi a také sledovat povrch, po němž šlapete. Na úrazy nejsou nebezpečné jen nerovnosti (např. kamínky), ale i kluzkost.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.