Víte, co je to Crowdsaving? Češi jsou v něm průkopníci!

Češi stále častěji využívají možností tzv. crowdfoundingu, tedy financování projektu drobnými přispěvateli. Divadelní prostor Jatka78 v pražských Holešovicích, filmy Svět podle Daliborka nebo Trabantem napříč Tichomořím, to jsou příklady projektů, jejichž realizace byla financována tímto alternativním způsobem. V minulém roce bylo na českých serverech takto proinvestováno zhruba 60 milionů korun. Daleko zajímavějším fenoménem současnosti je ovšem i cesta opačná – spojte se a žádejte slevu, o které by se vám jinak mohlo zdát. Češi jsou v oblasti takzvaného crowdsawingu dokonce průkopníky, může za to především nezávislé spotřebitelské sdružení licit.cz.

Kolem roku 2000 se v Číně, pravděpodobně vůbec poprvé, objevuje princip nazvaný jako „group buing“ – v Číně nazývaný Tuángóu. Ve stejném období investuje v USA společnost Microsoft finance do start-upu mercata.com, jehož obchodním plánem bylo tzv. „We Commerce“ – čím více lidí se přihlásilo ke koupi jednoho produktu, tím byla jeho cena nižší. Projekt skončil rok po svém spuštění, protože nemohl konkurovat hráčům jako je Amazon.com. Druhou výraznou šanci obchodní model v USA získal v roce 2008, kdy vznikl server groupon.com, na tento koncept navázaly weby pracující na modelu “deal of the day”. V Čechách tento model známe jako slevové portály a první s příponou cz začaly vznikat už v roce 2009 – například portál fashiondays.cz. V dubnu 2010 byl spuštěn asi nejznámější portál Slevomat.

Na rozdíl od modelu slevových portálů, kde zákazník čeká na to, co mu portál nabídne, vznikl model sdružující spotřebitele, kteří společně aktivně poptávají služby a produkty dle vlastní potřeby. Nečekají tak na to, co jim bude nabídnuto, ale aktivně se podílejí na šetření svých peněz. V Česku se první sdružená aukce uskutečnila v roce 2013 a šlo v ní o energie. Základ českému modelu crowdsavingu položila nezávislá e-aukční síň eCENTRE, a.s. Jednalo se o jednorázovou elektronickou dražbu, které v minulosti učinila například i nezávislá organizace dTest. Ryzí crowdsavingové sdružení vzniklo v říjnu 2016, kdy se na základě zkušeností eCENTRE zformovala komunita Licit. Jejím hlavním cílem je sdružovat zákazníky, kteří chtějí snížit svoje náklady díky využití spojené kupní síly. Sdružené nákupy však využívají už dávno i firmy a organizace veřejné správy jako jsou školy, domovy pro seniory a obce.

Vítězslav Grygar

Toto vše je možné díky rozvoji internetu a různých online platforem, které umožňují oslovit a následně sdružit osoby se stejným pohledem na věc. Dle mého názoru je nekorektní, že například 02 poskytne Vojenské nemocnici Olomouc tarif s neomezeným voláním a 3 GB dat za 79 Kč. Vždyť je to téměř desetina částky, kterou O2 nabízí běžnému spotřebiteli. Našim posláním není jen šetřit peníze koncovému spotřebiteli, ale chceme formovat i celý národní trh. Chceme měnit konkurenční podmínky velkým dodavatelům, vždy na tom vydělá jen koncový zákazník,“ komentuje Vítězslav Grygar, zakladatel nezávislé aukční síně a partner komunity spotřebitelů licit.cz.

Na zahraničních serverech sice můžete nalézt podobné organizace, nicméně jejich rozsah, historie nebo množství provedených aukcí neodpovídají českému standardu. Od roku 2013 se do sdružení Licit zapojilo už 60 000 spotřebitelů. Největší zájem členové sdružení Licit projevili o zlevnění elektřiny. Od roku 2013 ve 34 864 domácnostech na elektřině ušetřili více jak 107 milionů korun. Za totéž období uspořilo 23 tisíc domácností na zemním plynu celkem 177 milionů korun. Šetřit se dá ale opravdu za cokoli – pohonné hmoty, drogerii, potraviny nebo kancelářské potřeby. Vedle úspory se ale sdružení stará i o právní spotřebitelský servis. Pro své členy sdružení zřídilo v červnu 2017 statut ombudsmana, na kterého se mohou členové bezplatně obracet s jakýmikoli právními otázkami. Zapojení do sdružení je zcela bezplatné. Licit je financován vítěznými dodavateli v rámci předem nastavených podmínek.

Zdroj: www.licit.cz

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.