Novodobé idoly v podobě influencerů. Co na nich mladí mají?

Herci, zpěváci, modelky, sportovci a další… To jsou lidé, kteří byli předmětem obdivu v minulém století. Mladí (ale i starší) si lepili po zdech jejich plakáty a tajně si přáli být jako oni. Celebrity byly něčím atraktivním a zároveň nedosažitelným. S vývojem technologií se však mění i tato oblast lidského života. Idolem už nemusí být někdo, koho potkáváme jen na pódiu, v televizi, časopise nebo promítacím plátně. S masivním přesunem mezilidské komunikace do online prostředí se i zde vyvinula nová skupina celebrit.

Souhrnně můžeme dnešní celebrity nazvat tzv. influencery. Slovo pochází z anglického influence, což v překladu znamená ovlivnit a vyjadřuje, že jde o někoho, kdo má vliv na větší množství lidí. Influenceři působí převážně na sociálních sítích, kde vytváří obsah, který je něčím zajímavý pro určitou skupinu osob. „Určitě to ale není tak, že by se tito lidé proslavili pouze sociálními sítěmi. Mezi influencery můžeme zařadit i klasické celebrity, které jsou ale v mnoha případech také aktivní na sociálních sítích. Například nejsledovanějším Čechem na Instagramu je fotbalista Petr Čech, který má aktuálně 1,7 milionu sledujících,“ říká Matěj Kretík, majitel talentové agentury.

Influencery pak můžeme rozdělit podle toho, který nástroj nejvíce využívají. Setkáváme se tak s blogery, youtubery či instagramery. „Standardem pro influencery je používat více sociálních sítí a vzájemně je propojovat. Youtubeři tak běžně mají jako podpůrný kanál Instagram a také Facebook, kde odkazují na svá nová videa. Výjimkou však nejsou ani influenceři, kteří fungují jen a pouze na jedné síti, například na Instagramu. Zde je klíčem k úspěchu hlavně vytvářet vizuálně atraktivní obsah,“ vysvětluje Matěj.

Čeští youtubeři mají stovky tisíc odběratelů
Tito influenceři mají svou fanouškovskou základnu zejména mezi mladými, tzv. Generací Z., která se narodila okolo přelomu tisíciletí a později. Internetové hvězdy jsou pro ně zajímavější než dříve uznávané celebrity, protože jsou dostupnější, mohou se s nimi napřímo spojit v komentářích a sledovat jejich běžný život. Velmi populární jsou youtubeři, kteří už v Česku dokonce mají i svůj festival Utubering. Mezi nejpopulárnější české youtuberky se řadí například Shopaholic Nicol, A Cup Of Style, Carrie Kirsten, Gabrielle Hecl, Týnuš Třešničková, PetraLovelyHair nebo NotSoFunnyAny. U dámské části jsou nejoblíbenější blogy o módě a kosmetice. Z youtuberů můžeme jmenovat Jirku Krále, Hoggyho, Johnyho Machette, GoGoMana, Kovyho nebo MenT. Kluky baví sledovat hlavně herní videa. Počet odběratelů se u těch nejúspěšnějších pohybuje ve stovkách tisíc, výjimečně přes milion. Pro porovnání – nejúspěšnějším světovým youtuberem je PewDiePie pocházející ze Švédska, který má aktuálně přes 65 milionů sledujících.

Youtubem se dá uživit
Není přitom nic tajného, že pokud máte silnou fanouškovskou základnu, dá se natáčením videí docela slušně vydělat. Jistý příjem mají youtubeři z reklamy, která se během jejich videí přehrává. Další příjem je pak ze spoluprací se značkami. Může jít o spolupráce na bázi barteru, kdy se ve videu objevují produkty, které daný youtuber získal od dané firmy zdarma, což funguje převážně u těch s menším počtem odběratelů. Ti profláklejší youtubeři si za umístění produktu ve videu mohou účtovat nemalé sumy. Stejným způsobem funguje umisťování produktů na Instagramu. „Ať už jde o jakoukoliv platformu, neměly by se produkty do obsahu tlačit na sílu. Ideálně by mělo vždy jít o produkt, který daného influencera opravdu zaujal a třeba jej sám používá. Pokud to tak není, fanoušci to vždy poznají a je poškozeno jméno influencera i značky,“ doplňuje Kretík.

Jak může influencer značku poškodit?
Pokud se bavíme o aktuálních trendech v marketingu, jedním z těch nejvíce diskutovaných je jistě influencer marketing. Firmy poskytují známým tvářím své produkty, které je pak doporučí svým fanouškům, sledujícím. Influencerem může být kdokoliv, kdo dokáže své okolí nějakým způsobem ovlivnit. Za spolupráci dostává zaplaceno buď finančně nebo produkty, které si po ukončení spolupráce může nechat, cena se zpravidla odvíjí od počtu sledujících. Jak ale tyto spolupráce probíhají a nemohou se zvrtnout?

Influencer marketing vznikl přirozeně se vznikem blogů, osobních YouTube kanálů a profilů na dalších platformách, jako je například Instagram. Marketéři firem si postupně začali všímat, že lidé, kteří mají na sociálních sítích velké množství fanoušků, mohou tyto své fanoušky v mnohém ovlivnit a začali jim nabízet produkty výměnou za jejich propagování. Časem si ale i influenceři uvědomili svou moc a začali si za takové propagace říkat o peníze, protože se přece jedná o reklamu, a ta by měla být placená jako všude jinde. Stejně jako honorář, tak i způsob prezentace produktů se postupně vyvíjel a stále vyvíjí. Zpočátku jej třeba stačilo jen ukázat, dnes už je potřeba každou spolupráci důkladně promyslet, aby měla nějaký význam.

Potřebujeme influencer marketing?
Právě nepromyšlené spolupráce mohou být kamenem úrazu, proto by firma neměla brát přípravu na lehkou váhu. Vůbec první, co by si měli marketéři rozmyslet, je, zda se vůbec jejich produkt pro influencery hodí a jaký je jejich cíl. „Mnoho firem dělá tu chybu, že se do spolupráce s influencery zběsile hrnou jen proto, že to dělají všichni a je to teď moderní. Nejdříve je však třeba si to promyslet a racionálně posoudit, zda je to ta správná cesta, zda máme tímto způsobem co sdělit a jestli to nebude ve finále spíše kontraproduktivní,“ komentuje Matěj Kretík, majitel talentové agentury. Problémy často nastávají ve chvíli, když se firma do influencer marketingu pustí s kontroverzním produktem, fanoušci totiž někdy dokážou být velmi kritičtí a mohou roznést na kopytech značku i influencera. Jméno si takto již poškodily například firmy nabízející zdánlivě zdravé produkty, které ale ve skutečnosti obsahovaly spoustu nezdravých barviv a Éček.

Vhodně zvolit influencera
Druhým krokem by měl být pečlivý výběr influencerů, které chceme do kampaně zapojit. Ideálně by se mělo jednat o takové lidi, kteří by mohli být běžnými uživateli našeho produktu a také produkt nějakým způsobem zapadá do jejich konceptu. „Jde jen o to, aby značka rozumně uvažovala. Youtuberka, která většinu času ve videích mluví jen o kosmetice a oblečení, asi těžko dobře zpropaguje tavený sýr, i když má desetitisíce sledujících. Takový produkt se logicky hodí spíše pro influencera zabývající se vařením. Je dobré si prohlédnout, jaké spolupráce má influencer za sebou a jak k nim přistupuje,“ radí Matěj. Nevhodně zvolený influencer je dalším bodem, který může značku poškodit. Také firma, která dává své produkty všem influencerům bez rozmyslu a ohledu na jejich zaměření, sice zviditelní své jméno, ale často v negativním světle a bude působit, že zkrátka tlačí na pilu.

Vzájemně si pomoci
Dále pak probíhá domlouvání samotné spolupráce. „Ideální stav je, když si značka a influencer navzájem pomohou a vytvoří společně něco zajímavého, co zároveň bude bavit i fanoušky. Je zde potřeba určité kreativity, se kterou ale influenceři většinou nemají problém a značka by je v tom měla podpořit. Rozhodně influencerům nic nediktujte. Značky, které dávaly přesný návod, jak produkt ve videích na Youtube nebo na fotkách na Instagramu umístit a co přesně k němu říct či napsat, s tímto přístupem taky nikdy neuspěly. Influenceři nejsou cvičené opice,“ říká

A co když už k poškození značky dojde? „Pokud uděláte chybu a jste si jí vědomi, nesnažte se mlžit a zastírat to. Přiznejte, co se stalo, proč a jak to hodláte napravit. Pokud se například prostřednictvím influencer marketingu zjistí nějaká špatná vlastnost vašeho produktu, máte nejlepší příležitost to vylepšit. Když k tomu přistoupíte správně, může se nakonec vše ještě obrátit ve váš prospěch,“ zakončuje Matěj Kretík, majitel talentové agentury Bookin Agency, http://www.bookinagency.cz/.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.