Odborník radí: Jak pečovat o krásné zuby?

Mít zdravé a hezké zuby je dobrá vizitka každého. Je důležité chodit pravidelně k zubaři, ale ještě důležitější je umět se dobře postarat o svůj chrup doma, aby měl náš pan zubař co nejméně práce a my méně finančních výdajů. Často nevědomky děláme chyby, které naší péči o zuby kazí. Přinášíme vám ty nejčastější:

Špatná tvrdost kartáčku
Zde platí pravidlo, že extrémy jsou špatné. „Není dobré mít příliš tvrdý kartáček. Ten může při špatné manipulaci podráždit dásně a poškodit zubní sklovinu. Naopak velmi měkký kartáček potřebuje precizní techniku a dostatek času k řádnému vyčištění, proto je pro část pacientů také nevhodný, “ říká MDDr. Ondřej Šrámek z Dentální kliniky Hradčanská. Pokud si zuby čistíte spíše tvrdším kartáčkem, tak ho držte jako tužku, nebudete tolik tlačit, jako když kartáček držíte pevně v pěsti.

Zbytečné utrácení za drahé pasty
Mnoho lidí zbytečně utrácí za speciální pasty, které mají zuby zázračně vybělit či uzdravit. Zubní pasta je ale především doplněk k čištění. Důležitá je správná technika. Vlastně pokud zvládáme dobrou techniku čištění, tak pastu nemusíme ani používat a zubům tím neuškodíme.  Pasta by nám měla být hlavně příjemná, nemusí být zbytečně drahá a stačí jí malé množství. Někomu mohou pomoci pasty proti citlivosti.

Čistíte si zuby příliš často
Všeho moc škodí. Pokud se o zuby postaráme správně ráno a večer, stačí to. „Pokud mají lidé potřebu si vyčistit zuby po každém jídle, tak je dobré použít měkčí kartáček a je lepší chvilku počkat, než se ustálí pH v ústech,“ říká MDDr. Ondřej Šrámek. Zvláště časté čištění zubů po konzumaci kyselých potravin také není vhodné. Například ovoce obsahuje kyseliny, které leptají zubní sklovinu a následné čištění naopak zubům spíše uškodí.

Nepožíváte mezizubní kartáček nebo nit
Zcela zásadní pomůcky při čištění jsou mezizubní kartáček a nit. Ty dokážou vyčistit místa, kam se s velkým kartáčkem nedostaneme. Mezizubní kartáček pak preferujeme před nití, protože vyčistí lépe všechna zákoutí mezi zuby. Používáním mezizubních pomůcek předcházíme zubnímu kazu, paradentóze a také zápachu z úst.

Špatná technika čištění
„Správnou techniku čištění by měli pacienta naučit na dentální hygieně, nebo v ordinaci zubního lékaře. K instruktáži patří i vyměření velikostí mezizubních kartáčků. Čištění zubů je individuální záležitost, ale obecně platí, že čistíme dvakrát denně velkým kartáčkem a jednou denně mezizubními, Dobré je čistit systematicky, abychom nevynechali žádné místo a po večerním čištění už nekonzumovat potraviny ani sladké nápoje,“ dodává MDDr. Ondřej Šrámek.

5 vhodných potravin pro zdravé zuby
Na zdraví našich zubů a dásní má vliv především správná péče v podobě důkladného čištění zubů, dentální hygieny, pravidelných návštěv u zubaře… a samozřejmě také genetika. Velkou část celkového zdraví chrupu ovlivňuje ale i to, co jíme. Zubům škodí příliš sladké, kyselé či tvrdé potraviny. Co ale jíst, abychom naopak chtěli zdraví zubů podpořit nebo alespoň jim neuškodit?

Sýr
Pokud patříte mezi milovníky sýrů, tak máte další důvod si je i nadále s klidným svědomím vychutnávat. Jsou totiž bohaté na vápník a bílkoviny (kasein), které posilují zubní sklovinu. Navíc výzkum odborného periodika General Dentistry zjistil, že konzumace sýrů zvyšuje v ústech  hladinu PH a tím snižuje i riziko zubního kazu. Sýry také musíme díky jejich konzistenci při jídle žvýkat a to zvyšuje výskyt slin v ústech. Ty napomáhají udržovat čistotu a rovnováhu v dutině ústní a eliminují bakterie. A jaký sýr vybrat? Studie ukazují, že ideální je čedar, protože je zásaditý.

Žvýkačky bez cukru
„Mnoho lidí se obává, že žvýkačky jsou na zuby nezdravé a mohou vytahovat plomby. Opak je ale pravdou. Žvýkačky bez cukru naopak pomáhají neutralizovat kyseliny v puse. Navíc kvalitní plomby se nedají jen tak vytáhnout žvýkačkou. Důležité je ale mít vždy žvýkačky bez cukru, protože cukr je potravou bakterií, které způsobují zubní kaz,“ říká MDDr. Ondřej Šrámek z Dentální kliniky Hradčanská.

Mléko
Velmi prospěšné je také po jídle občas vypít trochu mléka. Především po mlsání sladkostí. Mléko umí dobře neutralizovat kyseliny v ústech. Navíc obsahuje vápník, který dobře posiluje zubní sklovinu a snižuje vznik paradentózy.

Jablko
I když vysoká konzumace ovoce (především citrusových plodů) se obecně kvůli zdraví zubní skloviny příliš nedoporučuje. Tak jablka jsou naopak přínosná. Již naše babičky říkaly: „Když nemáš kartáček, tak si vyčisti zuby jablkem.“  Toto je samozřejmě přehnané tvrzení, ale malinká pravda tam je. I když jablka obsahují cukr, tak zároveň obsahují i vodu a vlákninu. Navíc „vláknovitá „struktura jablka dobře masíruje dásně a jeho žvýkání mírně odstraňuje povrchové nečistoty, takže má tzv. abrazivní účinky,

Zelený a černý čaj
V zeleném a černém čaji jsou obsaženy sloučeniny polyfenoly, které pomáhají v ústech zpomalovat růst bakterií. Vědci na univerzitě v Chicagu dokonce zjistili, že lidé, kteří si několikrát denně vyplachovali ústa neslazeným černým čajem, měli na zubech méně plaku než lidé, kteří si po stejnou dobu vyplachovali ústa čistou vodou. Polyfenoly také pomáhají bojovat proti špatnému dechu.

Zdroj: Dentální klinika

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.