Každá voda je něčím zvláštní. Víte, čím se liší?

Voda jako voda a přece se najde rozdíl. Základní rozlišení na kohoutkovou a balenou vodu už nestačí. Do lahví se stáčí pramenitá, minerální nebo speciálně upravovaná voda. Jedním z rozdílů je obsah různých minerálních látek či vitaminů, které tělu pomáhají především při zvýšené aktivitě.

Pitný režim je základ zdraví a vitality. Dnes snad každý ví, že pravidelné doplňování tekutin je pro organizmus velmi důležité. Kolik toho vypít se odvíjí od tělesných proporcí, vydané energie i počasí. Dospělý člověk by měl denně vypít 35 – 40 ml/kg. Sportovci by pak měli příjem navýšit o půl litru tekutin během každé hodiny tréninku.

Kohoutková i pramenitá voda zažene žízeň
Kohoutková voda je snadno dostupná. Její kvalita a chuť se liší v závislosti na lokalitě, zdroji i na stavu vodovodního potrubí. Někdy může obsahovat různé pesticidy nebo zbytky léčiv. Při čištění se navíc používají chemikálie jako je chlor či síran hlinitý. Podle odborníků je však množství škodlivin velmi malé a pro člověka není nebezpečné. Pokud vám kohoutková voda nechutná, můžete sáhnout po pramenité vodě. Ta má nízký obsah minerálů a nabízí neutrální chuť. Obě vody zaručeně zaženou žízeň, ale pro sportovce jinou přidanou hodnotu nemají.

Minerální vody jen v omezeném množství
Naopak přírodní minerální vody tělu doplní některé důležité látky, jako jsou železo nebo hořčík. Tyto vody totiž pochází z podzemních zdrojů a obsahují minerály, které jim dodávají i charakteristickou chuť. Před výkonem si můžete dopřát minerálku s větším obsahem sodíku. Po výkonu naopak dejte přednost těm s draslíkem a hořčíkem. Mějte ale na paměti, že doporučená denní dávka je jen půl litru denně. Při vyšší spotřebě si spíš uškodíte. Samostatnou kapitolu potom tvoří lázeňské mineralizované vody, které jsou léčivé a pro běžné pití nevhodné.

Minerální voda obohacená o vitaminy – dobrá volba pro aktivní lidi a sportovce
Pokud sportujete nebo jste vystavení větší fyzické zátěži, můžete sáhnout po speciálně upravených vodách. Ty obsahují přesně tolik vitamínů a minerálních látek, aby je rychle a účinně doplnily do organismu a zároveň ho nezatěžovaly. Jsou tedy dobrou volbou pro každý trénink. Vybrat si můžete např. z nabídky funkčních vod DrWitt, které vám pomůžou nejen při cvičení, ale i při odpočinku nebo proti stresu.

Výhody a nevýhody jasně a stručně:
Kohoutková, pramenitá voda
+ Fungují jako spolehlivý zdroj tekutin pro každý den.
– Při sportovní aktivitě nedodají tělu potřebné vitamíny ani minerální látky.Přírodně minerální voda
+ Pomůže při drobných zdravotních potížích (křeč, pálení žáhy) a dodá tělu minerální látky.
– Při větší konzumaci zatěžuje organismus. Denní příjem by neměl přesáhnout 500 ml.

Minerální voda obohacená o vitaminy a minerály
+ Dodá tělu potřebné vitamíny a minerální látky, zejména pak při fyzické aktivitě.
– Neměla by tvořit základ pitného režimu. Dospělý člověk by neměl vypít víc jak 2-3 lahve denně o objemu 0,7 litru.

Foto: archiv

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.