Čelte stresu pomocí mindfulness

Objevte způsob žití Mindfulness který vám pomůže dosáhnout klidu a zbavit se stresu. Může to být běh na dlouhou trať, pomůže vám ale dosáhnout hledaného klidu v dnešním hektickém životě.

Co je to mindfulness?
Mindfulness můžeme přeložit jako všímavost, nebo bdělou vědomou pozornost. Je to technika, která posiluje schopnost mysli zaměřovat se na plné prožívání a přijímání přítomnosti. Skrze různé meditační cvičení jedinec získá schopnost záměrně věnovat pozornost tomu, co se děje v přítomném okamžiku bez posuzování, hodnocení a očekávání.

Jedná se o praktickou techniku emoční regulace, která vychází z tradic buddhismu. V dnešní době je mindfulness spojováno s meditací, které nevychází z konkrétního náboženství a je oproštěno o veškeré spirituality. „Úplně jednoduše a obecně můžeme mindfulness chápat jako prostou schopnost žít právě teď a právě tady, přijímat věci takové, jaké jsou,” říká Ingrid Reková, lektorka mindfulness.

Mindfulness vede k postupné redukci stresu a zvládání negativních emocí. To přispívá k lepšímu zvládání nepřehledných situací, ke zlepšení rodinných i pracovních vztahů a celkově k větší spokojenosti v životě.

Kde se mindfulness vzal?
Mindfulness má své kořeny v buddhistické filosofii (abhidhamma), která se rozvíjela přes 2500 let. Do povědomí v západní kultuře se koncept dostal díky doktoru Jon Kabat-Zinnovi, který ve spolupráci s buddhistickým mnichem Thich Nhat Hanhem (vlivná osobnost i pro západní pojetí mindfulness) na konci sedmdesátých let oddělil trénink všímavosti od náboženské tradice a vytvořil program Mindfulness Based Stress Reduction (MBSR).

V posledních desetiletích vzrostl o mindfulness zájem i v psychologickém výzkumu, kde jsou techniky využívány bez jejich náboženského přesahu a potenciál těchto praktik je tak vhodný pro všechny. Tedy i ty, kteří odmítají jakoukoliv náboženskou praxi.

Jak docílit mindfulness?
Jedním z prostředků, jak docílit dané všímavosti, je meditace. Ta v člověku postupně vyvíjí schopnost prožívat určité věci plněji. Na druhé straně učí udržet si nad životem nadhled a nejednat impulzivně. Tento způsob meditace můžeme chápat jako záměrné a cílené směřování pozornosti na přítomnost a uvědomění si toho, co se odehrává v lidské mysli a těle.

Meditace v mindfulness jsou něco jako trénink nebo posilování schopností mysli. Schopnosti plně prožívat přítomnost bez toho, aby člověk hodnotil minulost, nebo se strachoval o budoucnost,” přibližuje Ingrid Reková.

Pro koho je mindfulness určen?
Učení mindfulness je vhodné pro ty, kteří chtějí najít klid, rovnováhu a uvolnění v životě. Mindfulness lidem umožní získat nadhled, užívat si přítomnosti a dosáhnout lepší emocionální vyrovnanosti.

Mindfulness je využívána také jako pomocná technika pro lidi, kteří trpí depresí, úzkostí, poruchami nálad, poruchami spánku a je efektivní také při léčbě nejrůznějších psychosomatických obtíží.

Technika mindfulness je dnes využívána čím dál více i ve firmách a korporátním prostředí. Vede k redukci stresu a zlepšení vztahů na pracovišti, s tím souvisí větší spokojenost zaměstnanců a zvýšená efektivita práce.

Člověk by neměl zapomínat na sebe a svoji pohodu, i proto jsme připravili workshop mindfulness. Chceme lidi naučit, jak pracovat se stresem a nejlépe mu předcházet. Mindfulness je dlouhodobá záležitost, na které se musí průběžně pracovat. My zájemcům ukážeme, kterou cestou se vydat,” přibližuje důvod připravení nového kurzu Nikol Varčevová ze společnosti NICOM.

Desatero, jak můžete dosáhnout mindfulness stavu i vy! Chcete být mindfulness? Toto desatero vám poradí, jak na to!  

Základ v opakování
Bez pravidelnosti nikam nedojdete, je to základ. Tak, jako u každého sportu, i mysl se musí trénovat. Udělejte si každý den chvíli pro sebe a trénujte, meditujte. Pro začátek určitě stačí pět až deset minut denně.

Dech pod kontrolou
Dechová cvičení jsou jedny z nejzákladnějších meditačních technik. I v mindfulness se bez nich neobejdete. Soustřeďte se na dech, vnímejte každý jeden nádech a výdech a uvědomte si, jak vám samotné dýchání okysličuje mozek.

Vnímání těla
Základní meditační technika je takzvaný body scanning. Zaměřte se na vnímání jednotlivých částí vašeho těla od palců na nohách až po samotnou hlavu. Naučíte se tak vnímat sami sebe, pocity a stres.

Soustředěnost k cíli
Pokud dojdete k správné meditaci, zapomenete na vše kolem vás. Důležitá je ovšem soustředěnost. Kdykoliv se necháte rozptýlit nějakými zvuky, myšlenkami nebo čímkoliv jiným, obraťte svou pozornost zpět k tomu, co je právě cílem vašeho soustředění.

Přítomnost tady a teď
Jedním z cílů mindfulness je naučit se soustředit na okamžik, který je teď a tady, a nenechat mysl a emoce neustále přeskakovat z minulosti do budoucnosti. Zaměřte se na přítomnost, necestujte časem.

Nehodnoťte, pozorujte
Přijměte přítomnost takovou, jaká je. Zkuste se oprostit od hodnocení událostí coby kdyby, ale jen je pozorujte. Některé věci v životě se zkrátka dějí a není v našich silách je změnit, nebo odvrátit. Nevěnujte nepříjemným událostem svůj strach nebo vztek, pomůže vám to myslet racionálně a přijít s rozumným řešením situace.

Všímavá každodennost
Cvičte všímavost při vašich každodenních činnostech, které děláte automaticky. Čištění zubů, snídaně, cesta do práce, pití kávy, nebo úklid. I při takových činnostech můžete neformálně meditovat, pokud je děláte všímavě.

Posílení trpělivosti
S cvičením mysli je to podobné jako s cvičením těla. První návštěva posilovny z vás miss fitness také neudělá. Připravte se na to, že cvičení mindfulness může být dlouhá cesta, která ale má cíl. Nebuďte hrr, buďte trpěliví.

On-line meditace
Meditací vás mohou provést různé mobilní aplikace, jako je například Insight Timer, Aura nebo Omvana. Zkuste on-line meditaci, nechte se vést odborníky z celého světa a použijte možnosti moderních technologií k vašemu mindfulness.

Kurz všímavosti
Chcete do mindfulness proniknout více a nechat si poradit, jak na meditaci samotnou? Běžte na kurz. Číst si řádky o tom, jak být mindfulness je pěkné, bez praxe ale těžko dosáhnete jeho „nirvány”. Nechte se základy provést kvalifikovaným lektorem. Nechejte si poradit, jak být správně všímavý.

Co rada na závěr? Rozhodně nepropadejte zoufalství. Pokud vám při prvních pokusech o meditaci létají hlavou myšlenky jak střelené, tak se ničeho nebojte, je to normální. Rozhodně ale svoji snahu nevzdávejte! 🙂

Představení kurzu NICOM – Mindfulness – Jak se zbavit stresu
Kurzy Mindfulness společnost NICOM nabízí od února 2020, probíhat budou formou jednodenních osmihodinových sezení. Cílem tohoto kurzu je seznámit účastníky s jednoduchou cestou, jak být v životě šťastnější.

Obsah kurzu:

  • Úvod (představení, praxe všímavé komunikace ve dvojicích a sdílení).
  • Seznámení s mindfulness (co je to mindfulness, historie a aktuální poznatky).
  • Jak cvičení mindfulness funguje (pozornost a metapozornost, formální a neformální praxe meditace).
  • Práce s tělem (vazba mezi myšlenkami, emocemi, hormony a tělem; všímavost k tělu, pocitům, emocím).
  • Přátelství k sobě (nehodnotící přístup k sobě a životním situacím).
  • Mindfulness ve vztazích (vědomá a všímavá komunikace, empatická komunikace).
  • Shrnutí, závěr (přenos do praxe, budování návyků, reflexe kurzu).

Během kurzu se naučíte:

  • Porozumět principům mindfulness, jak funguje a jaké jsou jeho přínosy v krátkém i dlouhém časovém horizontu.
  • Být schopni praktikovat 5 základních technik.
  • Vědět, jak mindfulness může pozitivně ovlivnit životy účastníků jak po osobní, tak profesní stránce.
  • Být schopni praktikovat i po skončení kurzu základní meditace a empatickou komunikaci.

Více podrobností o kurzu najdete na webových stránkách společnosti NICOM.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.