Oblíbená značka mycích prostředků Jar slaví 60 let!

Značka Jar slaví v tomto roce 60. výročí. Poprvé si mohly české hospodyňky Jar zakoupit už v roce 1960. Jednalo se tehdy o přelomový vynález, který výrazně usnadnil domácí práce. Do té doby se k mytí nádobí používala soda, písek, ocet nebo citron.

„Na přípravě Jaru v Rakoně pracovali od roku 1955, přičemž nalezení toho nejlepšího složení trvalo 2 roky. Bylo otestováno mnoho verzí, až konečně výzkumný tým našel tu ideální! Najednou stačila jen jedna lžíce mycího prostředku na 5 litrů horké vody, a dokud byla zřetelná pěna, mycí účinek fungoval,“ popisuje první okamžiky nového mycího prostředku Petr Nejman, který pracoval v Rakoně od roku 1959.

Během své existence Jar prošel mnoha inovacemi a změnami složení, aby vyhovoval požadavkům zákazníků na účinnost i vůni. Díky novým technologiím a mnohem pokročilejšímu systému povrchově aktivních látek P&G dnes vyrábí mycí prostředek, který vydrží 5x déle než původní produkt. Současný Jar odstraňuje mastnotu neporovnatelně rychleji oproti starému. Pro spotřebitele je toto velmi důležité, protože i jejich život zrychlil.

Zleva: Zdeněk Říháček, Zdeněk Kopřiva, Petr Nejman

Tvar lahve byl také pravidelně inovován s důrazem na funkčnost a nejmodernější design. Nejprve se Jar prodával ve skle, od roku 1965 v lahvích z PVC folie a od roku 1974 v plastových lahvích HDPE. Vývoj dospěl až k dnešním 100% recyklovatelným lahvím a lahvi Jar Ocean Plastics, která je částečně vyrobená z plážového plastového odpadu.

„Jar je už po 3 generace důvěryhodnou značkou, která perfektně zapadá do mise společnosti Procter & Gamble – usnadňovat lidem život a přinášet pro ně změnu. Jsme hrdí, že tato značka, která se stala synonymem pro mycí prostředky, patří do našeho portfolia. Za svůj život už Jar stihl udělat radost mnoha lidem a věříme, že bude stále tak oblíbený jako dosud,“ oceňuje význam Jaru Zdeněk Řiháček, Country Manager Procter & Gamble.

Letošních oslav Jaru se účastní i spisovatelka Halina Pawlowská: „Jar mě provází celým mým životem. Jsme vlastně skoro stejně staří a pamatuji si, že když jsem mamince pomáhala s domácími pracemi, Jar byl vždy u toho. Stejně tak když jsem si pak zařídila vlastní domácnost a měla jsem malé děti, vždy jsem sáhla po Jaru jako užitečném pomocníkovi. I dnes, kdy bydlím společně s rodinami mých dětí, stále má Jar v naší kuchyni svoje nezastupitelné místo. Chtěla bych mu proto popřát, aby i nadále splňoval požadavky českých spotřebitelů a usnadňoval jim domácí práce.“

Aby všichni spotřebitelé mohli oslavit 60. výročí společně s Jarem, uvedl výrobce Jaru společnost Procter & Gamble limitovanou edici retro lahvi, kterou právě naleznete v obchodech.

Jar – 60 let čisticí síly
• Jar se začal prodávat v říjnu roku 1960, ochranná známka pro první tekutý mycí prostředek Jar byla registrována o rok dříve.
• Otázkou bylo, jak nový produkt pojmenovat. Byla vyhlášena soutěž mezi zaměstnanci. Vítězka za svůj návrh dostala 100 Kčs. Pro srovnání – tehdy činil průměrný plat v Rakoně 600 Kčs.
• Na přípravě Jaru v Rakoně pracovali od roku 1955, příprava samotného složení trvala 2 roky.
• Před Jarem se používala k mytí nádobí soda, písek, ocet nebo citron.
• Po celou dobu své historie se Jar vyrábí v továrně Rakona v Rakovníku. Historie Rakony se píše od roku 1875, kdy František Otta otevřel v Rakovníku svou první mýdlárnu – předchůdkyni dnešní Rakony.
• První Jar se dávkoval v množství dvě polévkové lžíce na deset litrů horké vody a mycí účinek trval, dokud byla vidět pěna. První inovace přišla v roce 1964, kdy bylo vylepšeno složení a dávkování mohlo být sníženo na polovinu. Nový Jar se jmenoval Jar Extra.
• Nejprve se Jar prodával ve skle (nejdříve o objemu 250 ml, poté 500 ml), od roku 1965 v lahvích z PVC folie, od roku 1974 v plastových lahvích HDPE o obsahu 450 gramů.
• Ikonické produkty: Jar (rok 1960) → Jar Extra (rok 1964) → Jar 75 (uveden roku 1973, získal ocenění na chemickém veletrhu v Bratislavě za kvalitu mytí nádobí, péči o pokožku a parfemaci) → Jar 80 (uveden roku 1979)  → Jar Prim, Jar Super (obsahovaly látky pečující o pokožku) → Jar 90.
• V roce 1991 koupila Rakonu americká firma Procter & Gamble. Od té doby Jar prošel mnoha změnami složení, ale po desítky let tolik populární jméno zůstalo.
• V Rakoně se vyrábí i značka Fairy se stejným složením jako Jar – jedná se o prostředek na mytí nádobí určený pro zahraniční trhy.
• V roce 2008 byly pod značkou Jar uvedeny na trh i tablety do myček na nádobí.
• Aktuálně: na oslavu výročí byly na trh uvedeny retro lahve Jaru.

Tip redakce: Jar – Důvěryhodná síla čistoty už po 3 generace
Prostředek na mytí nádobí Jar v limitované edici retro lahve čistí a zbavuje nádobí od mastnoty a nečistot. Ať už se jedná o talíře, skleničky, hrnce nebo pánve –  složení Jaru si poradí bez ohledu na úroveň znečištění nádobí, a to už 60 let! S jednou kapkou umyjete spoustu mastného nádobí, takže vám zároveň pomáhá šetřit.  Cena: 69,90 Kč

Zdroj a foto: http://www.pg.com

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.