Celý rok v pohybu aneb mějte předsevzetí nejen na leden

Začnu cvičit, zhubnu, budu žít zdravě… V lednu jsou tělocvičny plné lidí, kteří si na nový rok dali podobná předsevzetí. Už v únoru však bývá vidět, že zdaleka ne všem odhodlání vydrželo. Chcete-li se opravdu rozhýbat, inspirujte se našimi tipy připravenými ve spolupráci se zkušenou trenérkou Irčou Krejčí, jejíž láska ke sportu je doslova nakažlivá.

Žijte pohybem
Pokud vás sport nezačne bavit, jen stěží u něj vydržíte. Snažte se tedy pohyb začlenit do svých každodenních aktivit a co nejvíce si ho zpestřete a zpříjemněte. Základy známe všichni – alespoň trochu se po ránu protáhnout, část cesty do práce absolvovat pěšky a místo jízdy výtahem vyšlápnout schody. Se sportem můžete spojit i setkání s přáteli, a to nejen v počasí přejícím procházkám, výletům či vyjížďkám na kole. Večeře i drink s přáteli vám budou po badmintonu nebo společném tréninku ve fitku chutnat o poznání více – navíc si při cvičení vyčistíte hlavu od běžných starostí, které byste jinak měli tendenci řešit.

I v nabitém diáři si zkuste najít alespoň dvakrát týdně čas jen pro sebe a cvičení, které si vyberete. „Při volbě pravidelných aktivit nejdříve zhodnoťte svůj zdravotní stav a kondici. Nemáte-li žádná omezení, vybírejte hlavně podle toho, co vás baví a co se chcete naučit. Sledujte, zda vám vybraný sport přináší nejen výsledky, ale i radost, v opačném případě hledejte dál a vyzkoušejte něco jiného. Možností je spousta a byla by škoda mít ze sportu jen povinnost, a nikoliv potěšení. Máte-li jakékoliv zdravotní omezení, raději se vždy nejdříve poraďte s odborníkem, který by měl být schopný určit, jaký typ pohybu je pro vás prospěšný a jak intenzivně se mu můžete věnovat,“ radí Irča Krejčí, která má zkušenosti jak s individuálními tréninky, tak se skupinovými lekcemi.

Náš tip: Protáhněte se během dne
Každý z nás má jiné pohybové stereotypy, které souvisejí s naším životním stylem a zaměstnáním. Někdo většinu dne prosedí, jiný prostojí či prochodí. Tyto stereotypy je pak ideální při sportu kompenzovat. Mezi základní pohyby, které naše tělo během dne ocení, však podle trenérky Irči Krejčí patří hluboký dřep (uvolněný i aktivní), úklony, záklony, rotace, cvik na ramena a hrudník a stoj na rukách. Nemusí jít rovnou o stojku, stačí i některý ze cviků ve vzporu. Máte-li k dispozici žebřiny nebo hrazdu, dopřejte si i cvičení s jejich využitím.Během dne prosezeného v kanceláři se můžete protáhnout například díky této kombinaci cviků:

  • Sedněte si na kraji židle, mírně rozkročte nohy a předkloňte se dolů, čímž uvolníte páteř. Poté se vraťte do výchozí pozice v sedu na kraji židle a místo předklonu se tentokrát zakloňte.
  • Sedněte si na židli ze strany a zanožte jednu nohu – protáhnete tak kyčel. Postupně takto protáhněte obě nohy.
  • Zapřete se předloktími mezi futry a hrudník protlačujte vpřed. Ucítíte pak protažení prsních svalů.
  • Skvělé jsou i úklony ve stoje, hluboký dřep (v němž se můžete libovolně pohybovat, nejen strnule čekat) a výpony na špičkách.

Při cvičení je rozhodně lepší se zout. Máte-li pak možnost, choďte alespoň část dne bosi. Když ne v práci, pak alespoň doma.

Zažeňte nudu
Pestrost je skvělá, nejen pokud jde o volbu pohybových aktivit, které se stanou součástí vašeho života. Zábavná a pokaždé trochu jiná by měla být každá lekce nebo návštěva fitka. K tomu se hodí pomůcky, které, jak název napovídá, pomáhají i správnému provedení cviku nebo vám usnadní cestu k pohybu, který zatím není ve vašich schopnostech. „Lidem, kteří chtějí zlepšit držení těla, zpevnit svaly hlubokého stabilizačního systému páteře, posílit klouby a naučit se udržet balanc, doporučuji například balanční podložku BOSU. Ta se výborně hodí i pro rychlejší lekce vhodné na zlepšení fyzické kondice,“ říká trenérka Irča Krejčí. „Skvělý je i závěsný systém TRX, s jehož pomocí můžete zapracovat na zlepšení fyzické kondice, rychlém nabytí síly, komplexním rozvoji pohybu ve všech osách, posílení hlubokých svalů trupu i na koordinaci pohybu,“ upřesňuje. K oblíbeným pomůckám patří také závaží Kettlebell, díky němuž kromě síly a vytrvalosti procvičíte i obratnost, postřeh a mobilitu. Nepodceňujte ani zdánlivě obyčejné a tradiční pomůcky, jakými může být dřevěná tyč skvělá pro cviky zlepšující mobilitu kloubů nebo švihadlo.

Inspirace nejen do tělocvičny: Návrat do dětských let
Nejen pro zlepšení nálady, ale i fyzičky jsou výborné hry a cviky, které znáte z dětství. „Na skupinových lekcích si mezi jednotlivými bloky přes tělocvičnu zaskáčeme žabáky, projdeme se jako kačeři, hrajeme si v týmech s overbally a podobně. Kromě zpestření a zábavy jde o cviky, kterým většina z nás dávno odvykla, a tak jsou pro řadu lidí překvapivě náročné,“ dělí se o své zkušenosti trenérka Irča Krejčí.

Vyhněte se častým chybám
Dáváme-li si předsevzetí, spojujeme ho často s velkým očekáváním a leckdy až příliš vysokými cíli. Když je nenaplníme, naše motivace mizí a raději se vracíme ke starému dobrému pohodlnému životními stylu. Když od sportu a pohybu obecně nebudete čekat nemožné a raději si ho pořádně užijete, pak zjistíte, že vám může přinést spoustu radosti nejen v lednu, ale po celý rok. Poměrně častou chybou je i přeceňování vlastních sil. Na prvním místě by vždy mělo být zdraví. Kdo u cvičení vydrží, časem se naučí svému tělu naslouchat. Pozná, kde má slabiny, a kde naopak může přidat. Zkrátka, naučí se znát své meze. Na začátku je to však těžší, a tak se nebojte poradit s odborníkem, kterým může být trenér nebo třeba fyzioterapeut.

Vyzkoušejte: Cvičení nejen pro krásu, ale hlavně pro zdraví
I když vás do fitka žene sen o bříšku jako z reklamy, pořádných „bicákách“ u mužů a paží bez povolené hmoty u dam, nezaměřujte se pouze na vybrané části těla. Například u žen je velmi důležité nezapomínat na svaly pánevního dna. Pokud totiž nejsou dostatečně zpevněné, může s nimi souviset například nechtěný únik moči, který na sebevědomí a dobrém pocitu nepřidá ani ženám s krásnou postavou. Při cvičení svalů pánevního dna mějte na paměti, že nejlépe zabírají v pozicích, kdy jsou pánev a bránice naproti sobě. To v praxi znamená například to, že by pánev neměla být ani příliš podsazená, ani vysazená.Pro posílení svalů pánevního dna radí trenérka Irča Krejčí nezapomínat na tyto cviky:

  • Dýchání do břicha: Lehněte si na záda, pokrčte nohy a chodila zapřete do země. Ruce položte na spodní část břicha, přičemž prsty na rukou směřují k rozkroku a zastávají funkci pomyslné rovnováhy. Jsou-li prsty na břiše rovně, pak jste v ideální výchozí pozici. Směřují-li prsty dolů, máte pánev příliš vysazenou. Naopak, směřují-li nahoru, pak máte pánev příliš podsazenou. Ve správné výchozí pozici se už můžete věnovat „jen“ dýchání. Nádech směřujte do míst, kde máte položené ruce. Při pomalém výdechu pak jemně zatáhněte svaly břišní stěny.
  • Stahování pánevního dna:
    • V lehu na břiše: Položte se na břicho a jedno koleno položte do strany. V této pozici pomalu zatínejte svaly pánve po dobu 8 vteřin a poté povolte. Opakujte alespoň 10 x za sebou a pak celou sérii zacvičte s pokrčenou druhou nohou.
    • V lehu na zádech: Kolena pokrčte na šířku boků, paže položte podél těla. Zvedejte se pomalu od hýždí po spodní záda, a přitom zatahujte hýždě dovnitř. Hlídejte si, aby vám kolena „neutíkala“ do stran.

Štíhlá s bylinkami
Kombinaci výtažků z exotických plodin podporujících vaše úsilí o krásnou postavu přináší doplněk stravy Liftea Štíhlá linie Synefrin. Kromě dobře známého bromelainu z ananasu obsahuje i pomerančovník hořký, guaranu a garciniu cambogiu mající příznivý vliv na metabolismus tuků a kontrolu tělesné hmotnosti. Nechybí ani acai berry a tolik oblíbený zelený čaj, který je známý antioxidant, ale zároveň přispívá k vylučování vody z těla, což se hodí, pokud toužíte po „vyrýsované“ postavičce. Doporučená maloobchodní cena je 189 Kč (60 tobolek). K dostání je v lékárnách, drogeriích dm a dalších vybraných drogeriích. Doplněk stravy nenahrazuje pestrou a vyváženou stravu.

Močové cesty pod kontrolou
Péče o močové cesty si obvykle nevyžádá více času, než kolik ho denně strávíme hýčkáním své pleti. Je přitom minimálně stejně důležitá, však často opomíjená a spojená s řadou mýtů a pověr. Například nechtěný únik moči mnozí přisuzují hlavně vyššímu věku. Z omylu je pak může vyvést například těhotenství, porod, těžká fyzická práce nebo také sedavé zaměstnání, které není kompenzováno vhodným pohybem. Nespoléhejte na věk a věnujte močovým cestám péči, kterou si zaslouží. Užitečnými pomocníky vám přitom mohou být i vybrané rostliny. Patří k nim dýně podporující správnou funkci močových cest, a u mužů také prostaty. Pro tyto účely se hodí především bezolejnaté části semen. Extrakt z nich je proto obsažen v doplňku stravy Liftea Dýně a lichořeřišnice, kde je doplněn o inulin z kořene čekanky. Doporučená maloobchodní cena je 189 Kč (30 tobolek). K dostání je v lékárnách, drogeriích dm a dalších vybraných drogeriích. Doplněk stravy nenahrazuje pestrou a vyváženou stravu.

Zdroj: www.zdravi-liftea.cz

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.