Zadržujete vodu v těle? Na vině můžou být sacharidy!

Nárůst váhy, otoky, vyšší krevní tlak, bolesti hlavy nebo celulitida jsou projevy nepřiměřeného zadržování vody v těle. To může být způsobeno mnoha faktory, mezi známé patří přílišné solení, hormonální změny u žen, některý léky, nedostatek pohybu nebo tekutin. Dosud opomíjeným faktorem je nadměrný přísun sacharidů ve stravě. Proč tomu tak je a co se s tím dá dělat?

Nadbytek vody určí zkušený odborník
Vyvážená strava, aktivní způsob život, přesto centimetry okolo pasu neubývají. Důvod? Zadržování vody v těle. To je častá myšlenka těch, kteří se snaží zhubnout. Podle Martiny Dvořákové, dietní koučky a hlavní výživové poradkyně společnosti KetoDiet, je podobné určování příčiny mnohem komplikovanější. “Jestli se opravdu jedná o retenci vody, může posoudit pouze lékař nebo zkušený výživový poradce,“ říká Martina a pokračuje: “Pokud se podezření potvrdí, je nutné najít původce celého problému. Jenže těch může být celá škála.“

Cukry i léky, příčin může být mnoho
Velmi častým problém bývají hormonální změny. Obzvláště u žen bývá hospodaření organismu s vodou ovlivněno menstruačním cyklem či menopauzou. Podobný vliv mohou mít také některá léčiva, např. antidepresiva, kortikosteroidy, hormonální antikoncepce anebo léky na vysoký tlak. „Je pravda, že některé léky mohou ovlivňovat podíl vody v těle. Musíme si však uvědomit, že léky nebo hormonální výkyvy dokážou ovlivnit pouze určité množství tekutin. Z celkového objemu vody je to méně než 2 %. Příčina pak často bývá jinde,“ ujasňuje Martina. Běžným důvodem je strava. Kromě nedostatečného pitného režimu, dochází k zadržování vody i díky potravinám bohatých na sodík. Ten je součástí soli, dochucovacích směsí nebo minerálních vod. Samostatnou kapitolou jsou pak sacharidy, především jednoduché cukry.

Omezit solení i slazení
„Obzvláště po rafinovaných cukrech dochází v těle ke zvýšení hladiny hormonu inzulinu. Ten způsobuje zpětné vychytávání sodíku v ledvinách, tzv. reabsorpci. Na zvýšenou koncentraci sodíku v mimobuněčných prostorách reaguje tělo tím, že zásobí buňky vodou. To je důvod, proč sacharidy významně ovlivňují podíl vody v těle,“ vysvětluje Martina Dvořáková. Jaký je podle ní návod na zdravé tělo bez otoků? „Pijte dostatek čisté vody, aby tělo nemělo tendenci ji zadržovat. Pitný režim je naprosto klíčový. Vyhněte se rychlým cukrům a nadbytku soli. Naopak zařaďte potraviny bohaté na draslík, který snižuje hladinu sodíku v těle. Vhodná jsou rajčata, avokádo, špenát, ořechy a některé druhy ryb, např. treska a tuňák. Z bylinek zkuste slabý březový nebo kopřivový čaj. Různým doplňkům stravy z lékárny na podporu odvodnění se raději vyhněte. Často jsou příliš silné a mohou tělu ještě více uškodit než pomoci,“ uzavírá dietní koučka.

Zdroj a foto: KetoDiet

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.