Pravidelný pohyb = klíč k tělesné i duševní pohodě

Zdravotní benefity cvičení, ať už jde třeba o běhání, jógu či pouhé procházky, potvrzují jak odborníci a různé výzkumy, tak samotní provozovatelé. Pokud už pravidelně cvičíte, následující text vás jistě nejednou přiměje souhlasně přitakat a zároveň má potenciál vaši aktivitu ještě podpořit. Pokud jste se ke cvičení ještě neodhodlali, můžete zde najít onen motivační impulz, který do začátku potřebujete.

Zdravotní benefity tělesného cvičení
Jestli fyzická namáhavá práce není přímo základem vašeho zaměstnání, dnešní svět se svými technologiemi a infrastrukturou vám prakticky umožňuje nechávat své tělo ležet ladem. Pokud jde ale o naše tělesné zdraví, je podle odborníků jen málo věcí, které jsou pro něj takto prospěšné jako pravidelná fyzická aktivita. „Cvičení posiluje kosti, má schopnost snižovat krevní tlak a klidovou srdeční frekvenci, což chrání srdce a cévy,“ říká doktor Hans Diehl, odborník na zdravou výživu a životosprávu a zakladatel programu CHIP. Jde přitom jen o namátkový výběr z výhod, které nám pravidelné cvičení přináší.

V takovém obšírném seznamu bychom dále nalezli například dosažení optimální tělesné hmotnosti či zlepšení krevního oběhu. To má pozitivní vliv na naše kognitivní funkce. Samotným velkým tématem je i zásadní zlepšení imunity. Výzkumy posledních dvou dekád přišly se zjištěním, že díky pravidelnému pohybu se výskyt infekčních onemocnění snižuje až o neuvěřitelných 50 %. Mezi takové onemocnění patří například i klasické nachlazení. Naše nepříjemné sezonní rýmy se tak mohou stát mnohem vzácnější.

Pravidelným pohybem k duševní pohodě
Když jde o naši duševní stránku, obecně se často mluví o pozitivních biochemických reakcích, které pohyb přináší. Běhání se uvádí jako lék na deprese a stres. I jednorázovým tréninkem můžete dosáhnout výrazného zlepšení nálady. Podle doktora Diehla pohyb zvyšuje životaschopnost a efektivnost ve všech oblastech života.

Robert Žižka, ředitel organizace Prameny zdraví, s odvoláním na odborný časopis Physiological Behaviour připomíná, že kupříkladu o běhání se někdy mluví jako o droze. Skutečně, při běhání dochází v našem mozku k podobnému neurochemickému odměňování, jako při konzumaci návykové látky. Dostaňte návyk běhání do života a získáte snad tu nejzdravější závislost, které může člověk dosáhnout. Pečujte o tuto závislost s rozumem a sebekontrolou a přinese vám zlepšení života i tam, kde byste to nečekali.

Odhalení kouzelného účinku cvičení
Tyto výroky o účinnosti tělesného cvičení mohou působit jako jakýsi magický efekt, který se najednou objeví. Není proto od věci tento proces zracionalizovat a podívat se na souvislosti, které k celkovému zlepšení života přispívají. Není to totiž tak, že by změna nastala náhle a najednou. Jde o řadu dílčích změn, které spolu jdou ruku v ruce. Společně pak přinášejí až terapeutický účinek.

Jestli se potýkáte se stresem a máte problém s motivací cokoliv dělat, ať už jde třeba o práci, studium, či socializaci, tak je pohybová aktivita podle Žižky mimořádně účinnou nepřímou cestou, jak tyto problémy vyřešit. Přemluvením se do pravidelné fyzické aktivity posílíte svoji sebedisciplínu a stabilizujete hormonální hladinu. „Po každém fyzickém cvičení navíc přichází hřejivý pocit úspěchu a přispívá tak k naší spokojenosti,” uzavírá Žižka. Tento pocit úspěchu je důležitý, protože je silnou zbraní proti demotivaci. Pravidelným cvičením si snadno vytvoříte nový rituál, který si najde místo ve vašem pracovním týdnu i volném čase, zvýší vaše sebevědomí a posílí schopnost a vůli k řešení záležitostí, kterým jste se doposud vyhýbali. S trochou nadsázky lze tak říct, že rozhodnutí vydat se na první běh či kondiční procházku může být odrazovým můstkem k celkovému zlepšení našeho životního stylu a k naší spokojenosti se sebou samým.

Začít a vydržet je mimořádně odměňující
Nebudeme si nalhávat, že začít se cvičením je snadná záležitost. Ještě těžší je neskončit hned na začátku. Představte si, že jste se právě vrátili ze svého prvního běhu či procházky nebo jste právě dokončili vaši první posilovací sestavu. Cítíte se neuvěřitelně nabiti energií, ale zároveň snad velmi unaveni. V tuto chvíli je podle odborníků nejdůležitější si uvědomit, že podruhé to půjde mnohem snáze. Vašemu tělu jste totiž právě předali jasnou informaci, že jste na něj zvýšili nároky. Tělo si to uvědomí a už při druhém cvičení se vám odmění. Vydržíte déle, cviky budou snadnější. Klíčem je tedy vůle a setrvání v odhodlání.

Foto: Archiv

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.