Víte, jak má vypadat obědový salát?

Léto v plném proudu a aktuálně nás moří tropické teploty. Není divu, že saháme po lehce stravitelných jídlech, kam patří i letní saláty. Víte, jak má však vypadat správný obědový salát?

Zastoupení všech živin
Dopřáli jste si obědu salát a myslíte si, jak jste udělali maximum pro své zdraví? I v případě takového salátu to nemusí být vždy pravda. „Optimální salát, který supluje oběd, musí mít ve svém složení zastoupeny všechny tři živiny, tedy jak bílkoviny, tak tuky i sacharidy. Jestliže by byl složený pouze ze samostatné zeleniny bez zálivky, sýra, masa, pečiva apod. tak bychom organismu dodali pouze vitamíny a vlákninu, což je skvělé, ale nikoliv dostačující,“ upozorňuje nutriční specialistka Mgr. Kateřina Šimková ze Zdravého stravování. Pokud salát supluje hlavní jídlo, například oběd, tak by měl tvořit přibližně 30 % energie z celého dne a mělo by se jednat o největší chod. Pozor však! Neadekvátním množstvím surovin či špatnou skladbou salátu můžeme ze zdravého salátu učinit kalorickou bombu.

Salát není jen o zelenině
Jak bylo řečeno výše, tak základní zeleninový salát by měl být doplněn o tuky, sacharidy a bílkoviny. Toho můžeme docílit několika způsoby. Bílkoviny do salátu dostaneme různými druhy mas, šunkou, náhražkou masa, jako je tofu či tempeh, sýry a dalšími mléčnými výrobky, jako je jogurt či tvaroh, vejci, či luštěninami. Právě dodané bílkoviny mají sytící efekt. „S tuky opatrně. Jsou-li v salátu semínka, ořechy, tučná masa, nebo olejová zálivka či tučný dresing, tak může být obsah tuků vysoký. Ale ono rozumné zastoupení tuků je důležité už kvůli využití vitamínů rozpustných v tucích (A, D, E, K), které chceme ze zeleniny získat. Komplexní sacharidy nám dodají energii a přijmeme je například z celozrnného pečiva či těstovin, pohanky, rýžových nudlí apod.,“ vyjmenovává Kateřina Šimková.

Co vědět ještě
Nezapomínejte na kouzlo bylinek. Bylinky, ať už zvolíte pažitku, petrželku, provensálské bylinky, bazalku, dodají jídlu nový chuťový rozměr a navíc ošálí vaše smysly a potřebu nadbytečně solit. „Vaší pozornosti by neměly uniknout třeba i microgreens. S těmi máme dobrou zkušenost a používáme je ve Zdravém stravování nejen pro přípravu salátů. Jedná se o mladé sazeničky zeleniny a bylinek, které obsahují mnohonásobné množství živin a vitamínů, než mají dospělé rostliny. Ještě rada k dresinkům. Za light verze, jejichž základem je jogurt, lze považovat jogurt s obsahem tuku do 3 %. Navíc bude mít více bílkovin než takový, který bude připravený ze smetanového jogurtu, a organismu dodá vitamín D, vápník a probiotika,“ uzavírá Kateřina Šimková ze Zdravého stravování. Pro oživení jogurtové zálivky lze použít trošku hořčice, či kečupu, tvarohové dipy zjemníte lžičkou zakysané smetany.

Zdroj a foto: Zdravé stravování

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.