Lepicí bločky Post-it slaví 40 let

Za vším, s čím technologická společnost 3M za více než sto let přišla, vždy stojí věda. A někdy i náhoda. Přesně tak tomu bylo u ikonických čtvercových barevných papírků, na které si lidé po celém světě píšou poznámky. Post-it poznámkovým bločkům je letos 40 let.

Zrod kanárkově žluté legendy
Podstatná část portfolia 3M souvisí s lepením. Také Spencer Silver se v laboratořích 3M zabýval vývoji lepidel. Chtěl vytvořit něco pevného, odolného a v procesu mezitím objevil něco zvláštního: lepidlo, které snadno přilnulo k povrchu, a přitom nelepilo příliš pevně. Věc zajímavá, ale praktické využití ne a ne najít. Silver si vysloužl přezdívku Vytrvalý, za to, s jakou nezlomností kolegům svůj objev znovu a znovu nabízel. A vyplatilo se. Kolega Art Fry byl v té době lehce frustrovaný, každou středu večer během zkoušek svého kostelního sboru používal malé útržky papírů pro označení písní, které měli zpívat na příští bohoslužbě, jenže do neděle se vždy všechny poztrácely. Potřeboval záložku, která by se na papír přilepila, aniž by poškodila stránky. Silver s Fryem se spojili a věci začaly mít rychlý spád. „Pomyslel jsem si, že to, co tu máme, není jen pouhá záložka,“ řekl Fry, „je to zcela nový způsob komunikace!“ a naplno si uvědomil potenciál papírků, na které si lidé píšou poznámky a díky tenké vrstvě lepidla je nepoztrácejí.

Pracovní název lepicích papírků byl Pres ´n peel (Přitiskni a sloupni), na testování k prvním spotřebitelům v Bosie v Idahu šly jako Boise Blitz, a do obchodů se dostaly již s názvem Post-it. To už se psal rok 1980. „Stejně jako řada přelomových vynálezů, ani o tomto si nikdo nemyslel, že by ho potřeboval… dokud ho neviděl,“ vzpomínal Fry a dodal: „vždycky to byl produkt, který si byl sám reklamou, protože zákazníci si dávali lístečky na dokumenty, které posílali ostatním, což vzbuzovalo zvědavost u příjemce. Ten si lísteček prohlédl, sundal jej a pohrál si s ním. A pak si jej šel sám koupit.“

V následujících letech se Post-it objevovaly v různých žebříčcích nejoblíbenějších spotřebitelských produktů. V 90.letech prý běžný zaměstnanec v kanceláři obdržel denně v průměru 11 zpráv na lístečcích Post-it. Do konce milénia se bločky prodávaly ve více než stovce zemí, dnes je to 150, a různých variant výrobků pod značkou Post-it je na 4000. Bločky různých barev, velikostí a formátů, linkované, čtverečkované, poloprůhledné, se silnějším lepidlem, a pak také různé zásobníky a dávkovače, portfolio Post-it je široké. „Skutečnost, že se takto rozšířily jako produkt, je mnohem víc, než v co jsem kdy doufal,“ zhodnotil jejich spolutvůrce Spencer Silver s odstupem času.

Nákup, termín u zubaře, slovíčka i kopačky, aneb na co se Post-it nejčastěji používají
O tom, že Post-it bločky k našemu každodennímu životu přilepily a stále drží, svědči i fakt, že se promítly do pop kultury. V jedné epizodě Sex v Městě se s Carrie rozešel přítel prostřednictvím vzkazu napsaném na Post-it bločku, naopak v posledním dílů série Chirurgů si Meredith Greyová a Derek Shepherd napsali na Post-it lístky své svatební sliby.

Na ikonické papírky se nejčastěji píšou důležité poznámky. Právě jejich barevnost a možnost umístit je na viditelné místo pomáhají tomu, aby se na zmíněnou věc nezapomnělo. Často to jsou termíny u lékaře, narozeniny příbuzných, nebo běžné denní úkoly jako vyzvedutí věcí z čistírny nebo nákup. Pro obzvlášť zaneprázdněné hlavy se doporučuje kombinovat digitální alerty v kalendáři právě s off-line vzkazy.

Post-it bločky ale také pomáhají vizualizovat myšlenky a procesy. Proto jsou tak úspěšné v kancelářích a zasedacích místnostech firem. Právě to, že se díky slabému a přesto spolehlivému lepidlu mohou opakovaně přilepovat a odlepovat, se skvěle hodí třeba pro ilustraci vývoje projektů nebo pro diskuse o změnách.

Bude budoucnost patřit digitálu nebo papíru?
V digitální éře, a zejména pak v době virtuálních telekonferencí a sdílených složek, má Post-it stále své místo. A to i to virtuální, jako je třeba aplikace. Post-it App si rozumí s iOS i Androidem a dá se stahnout zdarma. Jednou z cest, jak začít, je vyfotit si do telefonu poznámkové bločky nalepené třeba na zdi a dál s nimi virtuálně pracovat v aplikaci. Druhou cestou je si je v aplikaci rovnou vytvořit – lze si vybrat jejich barevnost a umístění. Dále už je práce stejná – na virtuální nástěnce se dají přesouvat a seskupovat dle aktuálního vývoje projektu, a hlavně, dají se sdílet s kýmkoliv dalším. Mohou se také exportovat do oblíbených aplikací a cloudových služeb – včetně formátů PowerPoint, Excel, PDF, Dropbox a mnoha dalších.

To ale neznamená, že by klasickým Post-it bločkům odzvonilo! Příznivci papíru tu budou nadále. Patří mezi ně třeba studenti, resp. všichni, kteří si v procesu učení dělají poznámky. Má se za to, že psaní rukou je pro zapamatování a pochopení podstaty sdělení vhodnější, než poznámky v digitální podobě. Často se uvádí příklad, kdy odborníci z americké Princetonské univerzity provedli experiment na svých studentech, kteří se zúčastnili konference TED, z níž si měli dělat poznámky. Polovina z nich měla laptopy, druhá část zápisník a pero. Když dostali otázky, v nichž bylo potřeba vysvětlit koncepty zahrnuté v přednášce, studenti pořizující si poznámky psané rukou na tom byli lépe.

Barevný papírek se vzkazem také dokáže upoutat pozornost a zvýšit tak šanci, že se dotyčný bude věnovat tomu, čeho se vzkaz týká. Prokázala to studie Gartner, v níž se sledoval vliv Post-it vzkazu na dotaznících. Ukázalo se, že míra odpovědí, resp. vyplnění dotazníků, na kterých byla přilepená barevná poznámka, byla dvakrát vyšší, než u dotazníků, které na sobě žádný vzkaz neměly.

Ve jménu udržitelnosti
I proto se zdá, že klasické papírové poznámkové bločky tu s námi budou i nadále. S budoucností je pevně spojena otázka udržitelnosti. Post-it bločky jsou recyklovatelné, patří do tříděného papíru. Adhezní vrstva na papíru recyklaci nijak nepřekáží, protože k jejímu odstranění dochází během procesu odbarvování papíru. Část recyklovaného papíru se opět využívá pro nové Post-it recyklované bločky, ty ze 100% recyklovaného materiálu obsahují 70 % zbytkových materiálu a ze 30 % jsou ze spotřebitelského odpadu. To, že jsou jednoznačně ekologičtější variantou, dokazuje třeba fakt, že se na jejich výrobu spotřebuje o polovinu méně energie (zpracování stromů na buničinu vyžaduje více energie než odstranění inkoustu a rozvláknění starého papíru), má také menší dopady na znečištění ovzduší (o 74 %) a vody (o 35 %).

Ať už recyklované, nebo ne, veškerý papír v procesu výroby produktů Post-it® bločky je certifikován CoC (Chain of Custody). Papír s touto certifikací pochází z dobře spravovaného lesa, kde jsou všechny stromy po vytěžení nahrazeny novými stromy. Chain of Custody (CoC) je externě auditovaný systém. Jedná se o podrobné vedení záznamů, ze kterých je jasný původ dřeva a jeho distribuce během celého procesu až ke koncovému produktu. Používá se ke sledování a ověření původu a procenta certifikované celulózy použité v koncovém produktu.

Zdroj a foto: 3M

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.