Gastroprůmysl se mění, v Praze je první cloudová kuchyně

Gastroprůmysl se v době koronavirové pandemie mění a jednotlivé provozy na to musí reagovat. Také v tomto byznysu, stejně jako jinde platí, že krize je zároveň příležitostí k inovacím a vzniku nových konceptů. V Praze nově funguje sdílená, neboli tzn. „cloud kuchyně“ MyFoodPlace, která je první svého druhu ve střední Evropě. Sdílená kuchyně optimalizovaná pro rozvoz jídla umožňuje restauracím nejen fungovat v době současné pandemie, ale i levně a s minimálním rizikem rozšířit své působení do nových lokalit. Tento koncept tak míří na rychle rostoucí segment trhu s rozvozem jídla, který vlivem COVID-19 nabral na tempu růstu. Odborníci odhadují, že evropský trh s rozvozem jídla může letos zvětšit svůj objem až o třetinu na celkových 561 miliard korun.

V nové cloudové kuchyni vaří hned 8 zavedených pražských restaurací. Gastronomický start-up již zaměstnává více než 40 lidí a má ambici růst jak na českém trhu, tak i v zahraničí. „Trh s rozvozem jídla se vyvíjí velice dynamicky. Začínalo se u telefonických objednávek. Poté vznikly platformy agregující nabídku, jako například Dáme Jídlo, které zásadním způsobem změnilo fungování rozvozu jídla. Nyní jsme svědky nového trendu, kdy vznikají ‚delivery only‘ restaurace. Ty jsou optimalizované pouze pro rozvoz a fyzicky se do nich zákazník nikdy nepodívá, “ říká Jan Siuda, spoluzakladatel MyFoodPlace.

Zatímco většina odvětví v oblasti gastronomie zažívá těžkou krizi, rozvoz jídla raketově roste. „Restaurační byznys je stovky let starý a nyní se mění. Pandemie COVID-19 je v tomto směru akcelerátorem, který urychlil pohyb všech věcí,“ uvedl Siuda. Podle něj se v novém systému restaurace zaměřuje jen na přípravu a kvalitu jídla, zatímco distributor, v tomto případě MyFoodPlace, zastřešuje infrastrukturu a logistiku. Zákazník ve výsledku dostane jídlo ze své oblíbené restaurace rychleji a v požadované kvalitě. Restaurace navíc expandují do nových lokalit, kam předtím nebyly schopny zavážet.

Celosvětově roste trh s rozvozem jídla o více jak 25 % ročně a k roku 2024 má podle odhadů odborníků dosáhnout na tržby v hodnotě přes 182 miliard dolarů. Zákazníky na této možnosti stravování láká zejména pohodlí, úspora času a velký výběr. V USA do virtuálních kuchyní ve velkém investuje například fond Google Ventures nebo bývalý CEO UBERu Travis Kalanick, který na jejich rozvoj získal investice ve výši přes 400 milionu dolarů.

„Výhodou sdílených kuchyní pro restaurace jsou téměř nulové prvotní investice, rychlé zahájení provozu v nové lokalitě a maximální podpora celého procesu,“ uvedl Siuda. „V MyFoodPlace věříme, že restaurace jsou nejlepší v přípravě jídla, proto je necháváme soustředit se na vaření, všechno ostatní od úklidu až po IT integrace a logistiku kurýrů zajištujeme my.“

MyFoodPlace přináší na český trh gastronomie ještě jednu inovaci v podobě tzv. sdílených objednávek. Jednoduše řečeno, jedná se o možnost objednání si jídel z různých restaurací v rámci jedné objednávky. Zákazník tím získává možnost mít doma zároveň pizzu ze své oblíbení pizzerie a k tomu například kvalitní svíčkovou nebo Pho Bo přímo od asijské restaurace. Vše přitom doveze jeden kurýr, což šetří náklady na dopravu a zvyšuje efektivitu a množství objednávek pro restaurace. „V rámci ČR se jedná o zcela unikátní propozici. Zákazníci mohou takto jídla objednávat přímo na webu myfoodplace.cz nebo na DámeJídlo pod stejným jménem,“ dodává ke konceptu Siuda.

Zdroj: MyFoodPlace, foto: archiv

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.