Chraňte se před viry dostatečnou zásobou vitamínu C

S nástupem studených dnů musí náš organismus opět odolávat náporu virů, které se na podzim a v zimě snáze množí. K tomu, abyste boj s onemocněním COVID-19 a dalšími infekcemi úspěšně zvládli, je zásadní dostatečná zásoba vitamínu C v těle. Člověk však „céčko“ na rozdíl od zvířat neumí sám produkovat, a většinou ho tak čerpá ze stravy. Jeho vstřebávání přes trávicí ústrojí je ale trochu komplikované, dobré je proto organismus povzbudit i jinou cestou. Velmi spolehlivá je například infuzní terapie, která tělo vitamínem C bezpečně zásobí na dlouhé období dopředu.

Stav imunitního systému ovlivňuje převážně životní styl. Aby měla obranyschopnost organismu dostatečnou sílu na odrážení útoků virů v chladném období roku, potřebuje podpořit zdravou životosprávou, vyváženou střevní mikroflórou a v neposlední řadě příjmem vitamínů. Kromě odpočinku, přijímání kvašených potravin, pohybu či například otužování, je nezbytné dopřát organismu dostatečné množství vitamínů C a D. Nízká hladina „déčka“ v těle může dokonce přenos virového onemocnění usnadnit a zapříčinit horší průběh nemoci. Vitamín C je pak, co se týče boje s viry, nepostradatelný dvojnásob.

Vitamín záchranář
Céčko je hlavním antioxidantem lidského těla. „Posiluje imunitní systém, působí v prevenci a léčbě infekcí či chronických zánětlivých onemocnění, aterosklerózy, astmatu, senné rýmě či zánětlivých onemocněních pokožky. Na jeho pozitivní efekt je poukazováno dokonce i u psychických poruch a při únavovém syndromu,“ popisuje jeho přínos MUDr. Radka Šedivá z ambulance SYNLAB.

V zimě alespoň 500 mg „céčka“ denně
Lidský organismus si nezbytný vitamín C neumí sám vytvořit, jeho příjem, a tedy i hladina v organismu, je závislá na tom, kolik ho svému tělu dopřejete sami. Potřeba zásoby této látky v těle je přitom celoroční, doporučená denní dávka je 200 mg. „V zátěžových situacích, tedy i obdobích, jako je podzim a zima, však potřeba vitamínu C stoupá. V chladném období roku je ho doporučeno přijímat alespoň 500 mg za den,“ doporučuje lékařka.

Odkud čerpat?
Přirozenou cestou je možné načerpat vitamín C ve větším množství například z růžičkové kapusty, papriky, černého rybízu či šípků. Dejte si však pozor na jejich správné skladování. Při uskladnění v pokojové teplotě se z potravin vitamín C velmi rychle vytrácí. Kromě stravy lze organismus céčkem zásobit také potravinovými doplňky. Dostatečnou zásobu pro náročné zimní období si však touto cestou vytvoříte jen velmi složitě. „Při dodávání céčka do těla ústy, tedy perorální cestou, je jeho vstřebávání limitováno aktivitou a množstvím transportních receptorů ve střevě, které zodpovídají za přesun vitaminu C do krve. Jednoduše řečeno ho nedokáží všechen zpracovat a do krve a koncových tkáním se dostane jen zlomek skutečně přijatého množství. Zbytek pak tělo přirozeně vyloučí,“ vysvětluje MUDr. Radka Šedivá.

Dostatečnou zásobu „céčka“ zajistí infuze
Zásobení krve, a tedy i tkání dostatečným množstvím vitamínu C lze dosáhnout vitaminovou infuzní terapií. Tu je ideální podstoupit ještě před začátkem sezóny respiračních nemocí, svou funkci však splní i při aplikaci v jejím průběhu. Podávána je v dávce 7,5 g a do krve se díky nitrožilnímu podání vstřebá celá. Před absolvováním infuze si však vždy dejte pozor na to, zdali máte zdravé ledviny, v opačném případě totiž není její podání možné.

Na vitaminovou terapii si můžete zajít například do imunologické ambulance SYNLAB v Praze 1, stačí si ji předem objednat na webu www.eshop-synlab.cz. Vyšetření ledvin zde před podáním infuze provádí automaticky. „Počet a frekvenci dávek potřebných pro dlouhotrvající pozitivní efekt na organismus stanoví lékař po provedení klinického vyšetření,“ dodává MUDr. Šedivá.

Zvířata si vitamín C umí vytvořit sama
Pokud jde o vašeho zvířecího miláčka, u něj se o dostatečnou zásobu vitamínu C obávat nemusíte. Na rozdíl od člověka, který o tuto schopnost přišel evolučním vývojem, si ho totiž umí vytvořit sám. V případě stresových situací pak dokonce zvířata dokáží vyrobit více vitamínu C než je nutné. Stres totiž negativně ovlivňuje stav imunitního systému.

Foto: archiv

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.