Michal Krysta získal jako první Čech stříbro v závodu Globe 5.80 Transat
Závod Globe 5.80 Transat na vlastnoručně vyrobených sportovních jachtách se konal vůbec poprvé v historii. Přihlášeno bylo okolo 30 závodníků, většina z nich však nestihla loď včas dokončit. Extrémní plavbu tak odstartovalo 6 jachtařů, ke kterým se připojil i hlavní organizátor závodu, Australan Don Mclntyre. Jako první do cíle dorazil třiatřicetiletý Švýcar Etienne Messikommer a 24 námořních mil za ním Čech Michal Krysta, který tím obsadil stříbrnou příčku.
Michal Krysta patří už několik let k všestranným sportovcům českého outdooru. Jachtingu se věnuje od šesti let. „Úspěch v závodu pro mě znamená splnění jednoho z největších klukovských snů. Velký dík ale patří také hlavnímu sponzoru akce, společnosti NaturaMed a zejména mé partnerce, Kláře, pro kterou to bylo náročné období,“ říká Michal Krysta. Závod odstartoval 17. listopadu v portugalském Lagosu a do svého cíle na karibském ostrově Antiqua dorazil reprezentant teamu ProMan Plus 14. prosince, tedy po 26 dnech. Účast v závodu, včetně startovného na jednotlivých úsecích, vyšla sportovce na cca 2 mil. korun.
Mezinárodní úspěch v extrémních podmínkách
Během závodu ujel Krysta denně v průměru 222 km při rychlosti 9,3 km/hod., přičemž maximální dosažená rychlost činila 31 km/hod. Kromě extrémních povětrnostních podmínek se dobrodruh potýkal také s nedostatkem jídla a spánku. Denně měl k dispozici pouhých 500 g potravin a průměrný čas tvrdého spánku se pohyboval jen okolo 30 minut, což je téměř na hranici fyzických, ale i psychických sil. Nejdéle byl Krysta beze spánku 96 hodin, tedy 4 dny. Nelze se ničemu divit. Na otevřeném moři, kde vlny v určitých úsecích dosahovaly až 5 metrů a vítr okolo 45 km/s mohou o přežití rozhodovat doslova vteřiny. Závodník musel být neustále na pozoru.
Atlantik pokořil na lodi z překližky
Třída lodí Globe 5.80 je zhotovena z překližky a závodníci si jachty vyrábějí svépomocí. Jachtu jménem Menawan stavěl Krysta v pronajaté dílně na Moravě, odkud pochází. Výsledkem bylo plavidlo o délce 5,7 m a šířce 2,24 m. V povětrnostních podmínkách Atlantského oceánu je téměř nepředstavitelné, že si loď na větších vlnách nebo při vyšších poryvech větru zachovala stabilitu. Krysta navíc závod absolvoval sólo, tedy bez podpůrného plavidla.
Michal Krysta (7.11.1984, Týnec na Břeclavsku) Michal Krysta patří už několik let k všestranným sportovcům českého outdooru. Věnuje se extrémním štafetovým závodům, horolezectví, triatlonu, a jako jeden z mála Čechů se účastnil i extrémního paraglidingového závodu Red Bull XAlps. Za sebou má například prvovýstup v náročné himálajské stěně hory Changabang, nebo druhé místo z mistrovství světa ve sjezdu na divoké vodě. Jachtingu se věnuje od šesti let, kdy ho voda a možnost plout úplně pohltila. Díky nové lodní třídě |
Class Globe 5.80 si splnil jeden z jeho největších klukovských snů. Postavil si loď a v závodě Globe 5.80 Transat 2021 přeplul sólo Atlantik na druhém místě těsně za vedoucím závodníkem
FACT SHEET
Tréninková plavba: Francie – Portugalsko (1 500 km)
Závod celkově: Portugalsko – Lanzarote – Antiqua (7 000 km)
Přeplavba: Antigua – Martinik (390 km)
Průměr za den: 222 km; rychlost 9,3km/hod.
Maximální průměr za den: 12,6 km/hod.
Maximální rychlost: 31 km/hod.
Celkově upluto: 8 900 km
Průměr tvrdého spánku za den: 30 min.
Nejdelší doba bez spánku a odpočinku: 96 hod.
Pitný režim, strava: voda 2,5 l/den; jídlo 500 g/den
Celková hmotnost lodě cca.: 1000 kg
Maximální velikost vln: 5 – 6 m
Maximální vítr v nárazech: 45 kts.
Maximální vítr průměr: 38 kts.
Délka lodě: 5,7 m
Šířka lodě: 2,24 m
Ponor: 1,4 m
Pravidla lodní třídy ClassGlobe 5.80
- roční registrační poplatek 35 euro
- konstrukční detaily musí být pečlivě dodržovány
- během procesu stavby je povinné vytvořit veřejně přístupný blog s fotografiemi mapující jednotlivé činnosti výstavby
- hardware kormidla a další výbava s kormidlem spojená je kvůli kontrole pevnosti a integrity dodána společností McIntyre Adventure
- mezi jediné povolené úpravy majitele lodě patří úpravy nestrukturálních prvků kokpitu, doprovodného poklopu, rozvržení palubních zařízení, lodní kuchyně, designového uložení stolu a desek
- dále je povoleno zpevnění jednotlivých položek
- je povinností každého majitele zajistit minimální hmotnostní průzkum lodě
- registrované číslo plánu je současně i závodní číslo, které musí být umístěno na přídi, palubě a hlavní plachtě
- pozorovací kopule musí být nabarvena výraznou barvou (oranžová, růžová, žlutá), aby splňovala požadavek na dobrou viditelnost
- je povoleno maximálně 7 plachet Dacron, které budou vyhovovat pravidlům třídy
- dobře viditelná hlavní plachta, bouřkový výložník a trysail
- pro refovací systémy hlavní plachty jsou povoleny pouze 2 malé vinčny a a komerční větrné lopatky
- je povolena jedna automatická kormidlová páka, která musí mít vyhrazenu vlastní baterii autopilota (domácí baterie nejsou povoleny)
- počítače, iPad a iPhone jsou povoleny mimo využívání ke komunikaci
- na hlavní plachtě je povinné zobrazit logo ClassMini5.80, logo události a národní vlajku
- nad kokpitem je třeba vyvěsit reklamní vlajky události a další povinné vlajkové označení lodě
- v rámci některých událostí je stanovena maximální váha jachty při odjezdu
- účastníci souhlasí se sdílením videí a fotografií s organizátorem.
- dále viz mezinárodní jachtařská pravidla ColReg
(přeloženo z www.classglobe580.com)
Informace o závodu: www.globe580transat.com
Zdroj: www.acrossthehorizon.cz, foto: Jan Kasl