PRŮZKUM: Umí Češi nakupovat online vzdělávání?
Online vzdělávací kurzy využívají Češi nejčastěji jednou měsíčně (22 %) a utratí za ně většinou do 2000 korun. Nejčastějším důvodem je získat nové dovednosti pro využití ve volném čase a rodině. Tomu také odpovídají oblasti, ve kterých Češi vnímají online vzdělávání jako nejvíce efektivní – 66,7 % uvádí umělecké a řemeslné dovednosti, jako malování keramika či pletení. V průzkumu zaměřeném na nákupní preference Čechů to zjistila online vzdělávací platforma KurzyProRadost.cz. Proběhl v dubnu 2022 formou online dotazníku a zapojilo se do něj celkem 600 lidí.
„Že se v posledních dvou letech, také vlivem pandemie, zvýšil zájem o online vzdělávání, už ukázala celá řada statistik. Internetové kurzy se tak zařadily mezi služby, do kterých stále více lidí investuje čas a peníze. Proto nás zajímalo, podle čeho se Češi rozhodují při jejich pořizování – a jaké překážky je od investice odradí. Tou nejčastější je nemožnost vrácení peněz v případě nespokojenosti. Je tedy vidět, že se většina spotřebitelů naučila k online vzdělávání přistupovat stejně, jako k nákupu jiných služeb a zboží. Což je dobře, protože s rostoucí nabídkou také vznikají značné rozdíly v kvalitě. Je tedy potřeba být při výběru stále náročnější. Pokud zákazník za online kurz zaplatí částku srovnatelnou s cenou špičkové knihy, nemělo by jít o pouhou zápůjčku,” vysvětluje Pavel Fara, specialista online vzdělávání z platformy KurzyProRadost.cz.
Také u dalších překážek se většina respondentů shodla, že negativně ovlivňují jejich ochotu do online kurzu investovat. Patří mezi ně:
- Absence zkušební verze zdarma
- Nemožnost vrácení peněz v případě nespokojenosti
- Nedostupnost obsahu pro offline sledování
- Nedostupnost hodnocení kurzu a lektora od uživatelů
- Absence zákaznické podpory
Průzkum také přinesl zajímavá zjištění o tom, pro které oblasti vzdělávání Češi nejčastěji online kurzy využívají. „Mnoho lidí si sledování kurzů na počítači, mobilu či tabletu spojuje hlavně s dovednostmi, které s těmito technologiemi souvisí. Dlouhodobě však pozorujeme trend rostoucího zájmu o kurzy, v nichž se lidé učí takzvané arts & crafts. Tedy různé výtvarné a rukodělné aktivity, jako malování nebo výroba oblečení a doplňků. Ale také pečení a vaření, pro nějž považuje online kurzy jako efektivní více lidí ( 53,8 %) než pro marketing a sociální média (36,7 %)”, doplňuje Pavel Fara.
Souhrn zjištění z průzkumu
600 RESPONDENTŮ
- 78 % ženy
- 22 % muži
VĚK
- 29,3 % – 60 a více
- 26,2 % – 50-59
- 26 % – 40-49
- 14,2 % – 30-39
- 4,2 % – 18-29
- 0,2 % – méně než 18
OTÁZKY A ODPOVĚDI:
Proč se učíte nové dovednosti?
- 89,5 % Pro osobní využití ve volném čase a v rodině
- 24,7 % Protože to potřebuji pro svoji současnou práci
- 13 % Protože chci změnit profesi
- 1,8 % Jsem student a budu to potřebovat pro svoji budoucí kariéru
Jak často využíváte jednotlivé formy vzdělávání a učení nových dovedností?
Prezenční kurzy
- 30 % – jednou za rok
- 26,17 % – nikdy
- 15,33 % – jednou za půl roku
- 13,33 % – jednou za čtvrt roku
- 9,17 % – jednou měsíčně
- 4,5 % – jednou týdně
- 1,5 % – denně
On-line kurzy
- 22 % – jednou měsíčně
- 17,83 % – jednou za čtvrt roku
- 17,5 % – jednou za půl roku
- 17,16 % – jednou týdně
- 13 % – jednou za rok
- 6,33 % – denně
- 6,17 % – nikdy
Mobilní aplikace
- 30,7 % – nikdy
- 20,17 % – denně
- 13,33 % – jednou týdně
- 11,17 % – jednou měsíčně
- 8,9 % – jednou za půl roku
- 8,33 % – jednou za čtvrt roku
- 7,5 % – jednou za rok
Tištěné návody (v knihách, časopisech)
- 23,7 % – jednou měsíčně
- 20 % – jednou týdně
- 16,33 % – jednou za čtvrt roku
- 12,33 % – jednou za půl roku
- 11 % – jednou za rok
- 9,33 % – denně
- 7,33 % – nikdy
Kdy jste poprvé zkusili tyto online formy vzdělávání?
Individuální lekce přes videohovor
- Před začátkem pandemie – 25,8 %
- Po začátku pandemie – 18,7 %
- Zatím nikdy – 55,5 %
Skupinové workshopy přes videohovor
- Před začátkem pandemie – 26,7 %
- Po začátku pandemie – 32 %
- Zatím nikdy – 41,3 %
Předtočené videokurzy
- Před začátkem pandemie – 62,3 %
- Po začátku pandemie – 28,3 %
- Zatím nikdy – 9,3 %
Mobilní aplikace
- Před začátkem pandemie – 49,8 %
- Po začátku pandemie – 15,2 %
- Zatím nikdy – 35 %
Jaká je to pro vás překážka, když placený online kurz nebo aplikace:
Nenabízí vyzkoušení zdarma
- Je to pro mne velká překážka, kurz si nepořídím – 43,5 %
- Vadí mi to, ale překousnu to a kurz si pořídím – 27,5 %
- Není to pro mě překážka – 29 %
Nenabízí vrácení peněz v případě nespokojenosti
- Je to pro mne velká překážka, kurz si nepořídím – 37,3 %
- Vadí mi to, ale překousnu to a kurz si pořídím – 35,8 %
- Není to pro mě překážka – 26,8 %
Není možné stažení obsahu pro použití offline
- Je to pro mne velká překážka, kurz si nepořídím – 42,3 %
- Vadí mi to, ale překousnu to a kurz si pořídím – 43,5 %
- Není to pro mě překážka – 13,7 %
Je po zaplacení dostupný jen po omezenou dobu
- Je to pro mne velká překážka, kurz si nepořídím – 61,3 %
- Vadí mi to, ale překousnu to a kurz si pořídím – 30,7 %
- Není to pro mě překážka – 8 %
Nezveřejňuje hodnocení kurzu a lektora od uživatelů
- Je to pro mne velká překážka, kurz si nepořídím – 29 %
- Vadí mi to, ale překousnu to a kurz si pořídím – 36,5 %
- Není to pro mě překážka – 34,5 %
Nemá zákaznickou podporu
- Je to pro mne velká překážka, kurz si nepořídím – 36,3 %
- Vadí mi to, ale překousnu to a kurz si pořídím – 39,3 %
- Není to pro mě překážka – 24,3 %
Pro které z níže uvedených oblastí je podle vás online vzdělávání efektivní formou?
- Umělecké a řemeslné dovednosti (malování, kreslení, keramika, pletení atd.) – 66,7 %
- Cizí jazyky – 58,3 %
- Práce s počítačem / počítačovým programem – 57,8 %
- Pečení a vaření – 53,8 %
- Tvorba nebo úpravy fotografií nebo videí – 52,2 %
- Péče o domácnost, zahradu – 50 %
- Péče o vlastní zdraví a zdraví rodiny – 49 %
- Fitness, sport, jóga – 41,8 %
- Marketing a sociální média – 36,7 %
- Hra na hudební nástroj – 22,5 %
Pokud online kurz splňuje všechny vaše potřeby, jakou částku jste ochotni do něj investovat?
- 37,2 % – do 1000 Kč
- 38,7 % – do 2000 Kč
- 18,3 % – do 5000 Kč
- 3,2 % – do 10 000 Kč
- 2,7 % – více než 10 000 Kč
Líbí se vám dostat online kurz jako dárek?
- 90 % – ano, takový dárek mi udělá velkou radost
- 7,2 % – umím si představit lepší dárek
- 2,8 % – není to nic pro mě, ale můžu pak kurz věnovat někomu jinému
Foto: archiv