Jak přežít zimu aneb Rady pro začínající řidiče

Během chladného období způsobuje počasí na silnicích často nepříjemné podmínky. Zejména začínající řidiči jsou pak vystaveni mnoha zkouškám. Následující tipy jim pomohou vyhnout se nehodám.

Tma, mlha, mokro, zledovatělé silnice, sníh: podzim a zima jsou pro řidiče skutečnou výzvou. To platí zejména v případě lidí, kteří řidičské zkoušky složili teprve před několika měsíci, a proto jim ještě chybí dostatek dovedností. Pokud si však vezmou k srdci následující doporučení, mohou udělat mnoho pro ochranu sebe i ostatních účastníků silničního provozu.

Použití pneumatik vhodných pro zimní období
V Česku a mnoha dalších zemích jsou zimní nebo celoroční pneumatiky povinné, jakmile je na silnici souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza anebo lze kvůli povětrnostním podmínkám předpokládat, že se během jízdy objeví. Zákonem stanovené období, jehož dodržování kontroluje policie, začíná prvního listopadu a končí posledním dnem v březnu. Vhodný typ pneumatik je na bočnici označen symbolem sněhové vločky v horském piktogramu. Ten signalizuje, že prošly oficiálním testem a jsou vhodné pro zimní podmínky.

„Neméně důležitý je správný tlak huštění a hloubka dezénu pneumatik. Přestože se předepisuje minimální hloubka dezénu jen 1,6 milimetru, zimní a celoroční pneumatiky by měly mít minimálně čtyři milimetry zbývajícího dezénu. V opačném případě se jejich brzdná dráha výrazně prodlouží,“ informuje Zdeněk Vacl, marketingový ředitel Pirelli pro Českou republiku.

Před jízdou vůz připravte
Bezpečná jízda vyžaduje, aby byla předem od sněhu a ledu očištěna všechna okna, blinkry, zadní a přední světla i střecha vozu. Pozor! Led z čelního skla neodstraňujte horkou vodou. Teplotní rozdíly mohou způsobit praskliny, nebo dokonce prasknutí čelního skla.

Špičková technika je fajn, ale nestačí
Moderní automobily jsou vybaveny elektronickými jízdními asistenty, jako je protiblokovací systém ABS nebo elektronická kontrola stability ESP. Ty jsou užitečné zejména v chladném období. Kromě toho se za velmi vhodné pro jízdu v zimě považují vozy s pohonem všech kol, zejména pokud mají automatické blokování, které zabraňuje protáčení jednotlivých kol.

Snižte rychlost a udržujte dostatečný odstup
Nadměrná rychlost a nedostatečný bezpečnostní odstup od vozidla jedoucího před vámi jsou nejčastějšími příčinami nehod. Na mokrém, zasněženém a zledovatělém povrchu jsou proto přiměřená rychlost a dostatečný odstup nutností! Jak na to? Rychlost jízdy na tachometru vydělte dvěma. Výsledkem je minimální vzdálenost v metrech. Při rychlosti 50 km/h to znamená minimálně 25 metrů.

Rozjíždění na svazích a za náledí
Jak nastartovat auto před vjezdem na rampu parkoviště nebo na semaforech před prudkou zatáčkou, aniž by se motor zadřel? Začínající řidiči by měli na první rychlostní stupeň se zataženou ruční brzdou pouze mírně zrychlovat a zároveň nechat lehce sešlápnutou spojku.

Jakmile pod plynovým pedálem cítíte mravenčení – obvykle při 1500 až 2000 otáčkách za minutu – a převodový stupeň je znatelně zařazen, uvolněte opatrně ruční brzdu, dokud se vůz nerozjede vpřed. Na zledovatělých silnicích nebo při hustém sněžení se osvědčilo rozjíždět se na druhý rychlostní stupeň s protažením spojky – s pomocí ruční brzdy nebo bez ní.

Bezpečná jízda při aquaplaningu
Při aquaplaningu nemohou pneumatiky dostatečně rychle vytlačit vodu ze svých běhounů. Vznášejí se a ztrácejí kontakt s vozovkou. Pokud nastane tání, aquaplaning je nebezpečný všude tam, kde voda nemůže řádně odtékat. Zejména v prohlubních, podjezdech a kolejích. Opatrný styl jízdy je na těchto úsecích silnic naprostou nutností. Stejně důležité je sledovat příval vody na pneumatikách vozu jedoucího před vámi.

„Pokud hrozí aquaplaning, vypněte rádio, zpomalte a soustřeďte se. Pokud se však do aquaplaningu dostanete, v žádném případě nebrzděte! Místo toho vypněte spojku a držte volant rovně, dokud pneumatiky opět nepřilnou k vozovce. Pro vozy s automatickou převodovkou platí: neřešte řazení a pomalu sundávejte nohu z plynu,“ radí Zdeněk Vacl z Pirelli.

Bezpečně projeďte každou zatáčku
V dlouhých zatáčkách nebo více zatáčkách v těsném sledu za sebou se mohou začínající řidiče pořádně zapotit. Co by měli dělat? Při vjezdu do zatáčky: sundejte nohu z plynu a snižte rychlost, podřaďte a brzděte co nejméně. Pak zatáčejte měkce, dokud nedosáhnete ideálního úhlu natočení volantu pro danou zatáčku. Poté mírně zrychlete, aniž byste přeřadili. Teprve když je silnice opět rovná, můžete zvýšit rychlost na další převodový stupeň.

V zatáčkách vždy platí jedna zásada: Nikdy neřiďte a nebrzděte současně. V případě nouze nejprve srovnejte volant a teprve potom sešlápněte brzdu. Těsně před okrajem vozovky opět uvolněte brzdu a vraťte se do zatáčky. Tento postup vyžaduje určité úsilí a měl by být procvičován v kurzech bezpečné jízdy.

Brzdění na kluzké vozovce
Pokud řídíte vozidlo bez protiblokovacího systému (ABS), musíte na kluzké vozovce vypnout spojku a brzdový pedál sešlápnout malým tlakem. Pneumatiky by se neměly zablokovat, protože v takovém případě zcela ztrácejí přilnavost. Pokud se vůz vychýlí, musí řidiči okamžitě uvolnit brzdy. Poté zatočte požadovaným směrem a znovu zabrzděte.

Pokud je vůz vybaven systémem ABS, mohou řidiči brzdit a řídit současně. Aby protiblokovací systém správně fungoval, musí být pedál plně sešlápnutý. Chrastící brzdový pedál signalizuje, že systém ABS funguje a je funkční. Pokud naopak pedál při běžné jízdě pulzuje, je rychlost příliš vysoká pro daný povrch.

Když sněží
Pokud sněží, okamžitě zapněte denní světla vozidla. A pokud jsou vrstvy sněhu silnější a výrazně omezují viditelnost, je třeba zapnout také potkávací světla a výrazně zvýšit bezpečnostní vzdálenost od vozidla jedoucího vpředu. To proto, že brzdná dráha může být na sněhu i přes zimní pneumatiky několikanásobně delší. A je lepší jet na čerstvém sněhu než v jízdním pruhu vozidla před vámi. Sníh se v něm totiž rychle zhutňuje v led a stává se kluzčím.

„Na neupraveném sněhu mají pneumatiky lepší přilnavost. Aby se kola na sněhu neprotáčela nebo nezasekávala, patří k bezpečné jízdě pomalé zrychlování a včasné přeřazení na vyšší rychlostní stupeň,“ informuje Zdeněk Vacl z Pirelli.

Pozor: Černý led
Černý led vzniká, jakmile kapky deště dopadnou na studenou, nebo dokonce zmrzlou půdu a okamžitě ztuhnou v led. Pokud se již nacházíte na zledovatělé silnici, je důležité včas rozpoznat nebezpečí. Pomáhá pohled na venkovní teplotu. Pokud klesne pod 4 stupně Celsia, riziko vzniku černého ledu se zvyšuje.

Pokud dostanete na černém ledu smyk, držte volant a sešlápněte spojku – nebo zařaďte neutrál. A pokud hrozí, že vůz opustí vozovku, zatáčejte opatrně, a ne trhaně. Poté velmi jemně brzděte, abyste snížili rychlost, a zůstaňte ve svém jízdním pruhu.

Bezpečná jízda v mlze
Aby měli řidiči v mlze dobrý výhled, měli by v první řadě zapnout potkávací světla. Mlhová světla se používají pouze v případě, že je viditelnost menší než 100 metrů. Protože se tato vzdálenost v mlze obtížně odhaduje, mohou se řidiči orientovat podle nárazníku vozidla jedoucího před nimi. Pokud ten již není v mlze vidět, zapnou se mlhová světla. Současně okamžitě zmenšete vzdálenost od vozidla před vámi.

„Obecně platí, že vzdálenost by měla být alespoň tak velká, jaká je maximální viditelnost. Aby se okna vozu nezamlžovala a nebránila tak viditelnosti, měla by být vždy dostatečně vyhřívaná. Doporučuje se teplota v interiéru nejméně 22 stupňů Celsia,“ uzavírá Zdeněk Vacl, marketingový ředitel Pirelli pro Českou republiku.

Zdroj a foto: Pirelli

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.