Tojesenzace.cz

Tak trochu bulvární web nejen o českých celebritách, ale i o všech radostech, které život nabízí – lásce, jídle či cestování!

Ze života

Kdy nám dojde voda a kdy aplikace nahradí lékaře? Mladí Češi a Slováci mají podle výsledků průzkumu „Bayer Barometr 2022“ jasno

Přestože si uvědomují, jaká je ve světě krize s vodou, nebojí se, že by jednoho dne kohoutky s vodou vyschly. S velkou radostí by zemědělcům darovali osivo odolné vůči suchu. Oceňují vědu a inovace. Mají pozitivní pohled na různé zdravotní aplikace, přesto se nevzdávají osobní návštěvy u lékaře. Všímají si také hodnoty digitálních řešení pro zdraví svých rodičů a prarodičů. Takový je pohled mladých Čechů a Slováků, který vyplývá ze zprávy „Bayer Barometr 2022“. Ta vykresluje obraz mladých lidí, kteří si problémy uvědomují, ale zároveň umí využívat inovace pro jejich řešení.

„Bayer Barometr“ je každoroční průzkum povědomí mladých Čechů a Slováků o společensky důležitých otázkách: o udržitelném rozvoji, postoji k vědě a inovacím ve zdravotnictví a zemědělství. Letos se průzkum zaměřil na témata hojně diskutovaná ve veřejném prostoru: vodní krize, včetně informovanosti a snahy o omezení jejích důsledků, péče o zdraví a s tím spojené využívání různých aplikací pro sledování zdravotního stavu.

Letos tato barvitě vykreslená diagnóza, která vždy vyvolává živé debaty, ukazuje portrét generace, která je připravena za okamžik převzít kormidlo světa. Jak se k tomu dnešní dvacetiletí postaví? A jak úspěšné bude jejich řešení?

Kolik toho mladí Češi a Slováci vědí o problematice nedostatku vody?
Pokud dojde k nedostatku vody, bude to spíše někde daleko než v Česku nebo na Slovensku – říká mladá generace a jen pětina mladých Čechů a třetina mladých Slováků se domnívá, že jde o naléhavý problém, který budeme do budoucna nuceni aktivně řešit. Na otázku, kdo je za nedostatek zodpovědný, bez váhání ukazují na sebe (59 % Čechů, 60 % Slováků), průmysl (34 % a 28 %) a velké firmy (po 26 %). Češi uvádějí také těžební průmysl (29 % indicií oproti pouhým 6 % u Slováků). Vinu politiků vidí každý čtvrtý Slovák a necelá pětina Čechů. Zároveň se respondenti domnívají, že krizi s vodou by měli řešit všichni (49 % Slováků, 46 % Čechů) včetně politiků (44 % Čechů, 41 % Slováků). Zapojení průmyslu a velkých firem očekává přibližně 20 % mladých lidí v obou zemích.

Dvacetiletí nezůstávají neaktivní a prohlašují, že vypínají vodu, když si čistí zuby nebo se holí, více se sprchují místo koupání a také vytvářejí nádrže na zadržování dešťové vody nebo méně často perou. Přitom pouze každý pátý mladý Slovák a každý sedmý mladý Čech je přesvědčen, že jejich postupy šetřící vodou zlepšují její dostupnost. Více než 80 % respondentů výslovně odsuzuje myšlenku mytí auta v období sucha.

A jaké jsou důsledky nedostatku vody, s nímž se denně setkávají? Nejbolestivější je zvýšení cen potravin a tepla, ale respondenti zmiňovali také snížení hladiny vody v řekách a jezerech, vysoké ceny vody a vysychání rostlin. Podle většiny mladých Čechů a Slováků jsou zemědělci obzvláště citliví na nedostatek vody a měli by používat nové zemědělské techniky a zavlažovací systémy (44 % indicií od Slováků, 41 % od Čechů) či si osvojit pěstování takových druhů rostlin, které vyžadují méně závlahy (41 % Čechů, 40 % Slováků) a takové, které jsou odolné vůči suchu (40 % Slováků, 35 % Čechů). Další řešení, na kterém se respondenti shodli, je využití moderních monitorovacích technologií při kontrole zavlažování polí (32 % Čechů, 29 % Slováků).

Zdraví díky vědě a inovacím
Mladí Češi a Slováci se shodují, že má smysl o sebe pečovat od útlého věku a pokračovat v tom po celý život. Téměř polovina dvacetiletých deklaruje, že pro dobrou kondici je zásadní zdravá strava, dostatek spánku, redukce stresu a pravidelná fyzická aktivita. Pokud však jejich zdravotní stav není v pořádku, chtějí mladí lidé, aby je navštívil lékař. 56 % Čechů a 52 % Slováků souhlasí s tvrzením, že nejlepší je osobní schůzka, i když v některých případech, například při předepisování léků nebo jejich doporučení, lze využít konzultaci na dálku. Co podle průzkumu „Bayer Barometr 2022“ dělají dvacetiletí lidé, když potřebují poradit nebo získat informace o svém zdraví? Téměř polovina mladých Čechů a Slováků kontaktuje poskytovatele zdravotnických služeb (především kvůli osobní návštěvě lékaře).

Mladí lidé z obou zemí využívají inovace a možnosti, které technologie nabízejí: více než dvě třetiny z nich již mají ve svém telefonu nainstalovanou aplikaci pro zdraví, cvičení nebo počítání kalorií a diet. Polovina mladých Čechů a Slováků ukazuje údaje získané těmito aplikacemi svým lékařům. Více než 40 % Čechů a o něco méně Slováků oceňuje motivační roli aplikací a možnost sledovat, jak se zdravotní parametry mění v čase. Aplikace pomáhají také v péči o seniory: starší členové rodin 53 % mladých Čechů a Slováků si již osvojili používání elektronických zařízení, která monitorují kondici a připomínají jim chování zaměřené na zdraví (např. užívání léků nebo pití tekutin).

„‚Bayer Barometr‘ vykresluje obraz mladých lidí jako generace, která cítí odpovědnost za stav světa i svůj vlastní. Zdůrazňují význam péče o své zdraví, včetně prevence a čtení signálů přicházejících z jejich těla – aby se vyhnuli nemocem. Rádi využívají novinky vědy a techniky,“ říká Markus Baltzer, generální ředitel společnosti Bayer ve střední a východní Evropě. „To, co si mladí přejí, my s pomocí vědy již realizujeme. Jedná se na jedné straně o popularizaci vědecky vedené péče o vlastní zdraví nebo digitálních řešení pro zdraví a na straně druhé například o řešení pro zemědělce, kteří hledají východiska pro klimatické výzvy, jako jsou digitální řešení pro monitorování plodin nebo rostliny odolné vůči suchu,“ doplňuje Markus Baltzer.

Zdroj: Bayer, foto: archiv

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *