Přes tři a půl milionu litrů piva. Medlánecký řemeslný pivovar Moravia a Lucky Bastard slaví 500. uvařenou várku. Rok 2023 zaměří na inovace a zážitky
Řemeslný pivovar Moravia, který stojí za značkami piv Lucky Bastard a Moravia, slaví 500. uvařenou várku piva. Celkem ho tak medlánecký pivovar od roku 2017 uvařil přes tři a půl milionu litrů a zvýšil svoji produkci o více než sto procent. Koncept pivovaru stojí na výrobě kvalitního zážitkového piva. Od roku 2020 si odnáší řadu ocenění z prestižních soutěží v České republice i zahraničí, jako jsou první místa na degustační soutěži PIVEX nebo London Beer Competition 2023. Lucky Bastard na trh také nově uvádí letní malinový speciál Raspberry pussy a připravuje projekt prvního řemeslného piva z tanku v Česku.
Od roku 2018 prošel pivovar i výrobní procesy řadou inovací, které pomohly jak stabilizovat kvalitu vyrobeného piva, tak dopomohli k jeho růstu. „Máme za sebou úspěšné roky, kdy se nám podařilo výrazně navýšit obrat i množství produkovaného piva. V posledních dvou letech jsme se ale především zaměřili na zefektivnění a zkvalitnění výrobního procesu tak, abychom zachovali vysokou kvalitu našich piv i při větším množství uvařeného piva. Našim zákazníkům chceme přinášet živé pivo, které nebudou pít na objem, ale pro zážitek,” říká Martin Šibal, předseda představenstva pivovaru Moravia.
Úspěšný růst i přes nepříznivé podmínky
Krize způsobená pandemií Covid-19 zasáhla i medlánecký pivovar. Jeho majitelům se díky změně ve strategii podařilo problémový rok překonat a v roce 2021 pivovar dosáhl rekordního růstu. „V covidové době jsme museli vsadit na novou obchodní strategii a přizpůsobit produkci situaci. Začali jsme proto dodávat naše stálá piva i speciály v lahvích do obchodních řetězců a na trh uvedli netradiční produkt – parfém Lucky Bastard. I díky této strategii jsme dosáhli v roce 2021 nemalý 43% nárůst tržeb v porovnání s rokem předchozím,” vysvětluje úspěchy pivovaru Martin Šibal a upozorňuje na marketingové heslo „Odliš se nebo zemři“, které si při rozvoji pivovaru osvojili.
Úspěšný byl z pohledu produkce piva i loňský rok, kdy bylo vyprodukováno 9,1 tisíc hektolitrů piva oproti 6,8 tisícům hektolitrů v roce 2021. Za posledních pět let se tak pivovaru Moravia podařilo zvýšit výrobu piva o více než 100 %. Růst produkce, práce na zlepšení kvality piv a propracovaná obchodní strategie se projevila také na tržbách pivovaru, které za posledních pět let vzrostly z 15 milionů (2018) na 37 milionů korun (2022). Oproti roku 2021 zaznamenal pivovar Moravia v loňském roce 34% nárůst tržeb z 27 na 37 milionů korun.
Ocenění za poctivou technologii výroby
Pivovar Moravia navazuje na tradici původního pivovaru, který zde fungoval v letech 1898-1943, a specializuje se především na spodně kvašená piva – tzv. ležáky. Pod značkou Lucky Bastard naopak vznikají moderní, neotřelá svrchně kvašená piva, která v Česku nemají dlouhou tradici. Přestože se značky Moravia a Lucky Bastard odlišují především v přístupu k tradicím, spojuje je řemeslná výroba piva a důraz na kvalitní suroviny.
„Jako jeden z mála českých pivovarů používáme pro suché chmelení spolu s chmelem ve formě pelet, také čisté chmelové silice. Tato technologie zaručuje kvalitu a jedinečnou chuť našich piv. Důkazem toho, že využití těchto surovin byla správně zvolená cesta a naše pivo je opravdu kvalitní, je řada ocenění, která si naše piva odnáší z českých i mezinárodních soutěží,” říká vrchní sládek pivovaru Moravia a Lucky Bastard, Martin Hrubeš.
Mezi oceněnými pivy je například Medlánecký Kluzák, který v roce 2023 obhájil první místo na degustační soutěži PIVEX, nebo Lucky Bastard Siciliano, které si letos odneslo zlato z Londýnské soutěže LONDON BEER COMPETITION 2023. Začátkem června uvedl Lucky Bastard na trh Raspberry pussy – Fruit Pale Ale 11°, osvěžující letní malinový speciál.
Řemeslné pivo z tanku
V roce 2023 se majitelé pivovaru Moravia chtějí zaměřit především na zefektivnění výrobního a distribučního procesu. „Cílem je stabilizovat produktová a zákaznická portfolia, a věnovat se netradičním projektům. Chceme se stát prvním řemeslným pivovarem, který vybuduje síť ‘tankových hospod’ s naším pivem. To nám pomůže ještě více přiblížit řemeslnou kvalitu a chuť našich piv přímo k zákazníkům. Tankové pivo si díky tomu zachová stejnou kvalitu, s jakou bylo uvařeno v pivovaru,” popisuje plány do budoucna předseda představenstva pivovaru Moravia, Martin Šibal.
Dalším z plánovaných projektů je rozšíření spolupráce se zážitkovým restauračním řetězcem Pivní burza. „Pivní burza kombinuje společenské setkání a pití piva s trochou adrenalinu. Takový koncept má své místo zejména v době, kdy z restaurací a hospod postupně mizí pivaři, kteří pijí pivo na objem, a naopak čím dál častěji přicházejí do hospod lidé, kteří si chtějí vychutnat dobré pivo a celkový zážitek jako takový,” dodává Martin Šibal. Už nyní fungují v Brně hospody s tímto konceptem. Majitelé pivovaru ho chtějí rozšiřovat nadále, například i do Prahy.
O pivovaru Moravia a Lucky Bastard
Řemeslné pivovary Moravia a Lucky Bastard spadají pod společnost Czech Craft Beers. Společnost vznikla po opětovném otevření pivovaru Moravia v roce 2016. Značka Moravia navazuje na tradici původního pivovaru založeného v roce 1898. Pod značkou Moravia vznikají především svrchně kvašená piva – tzv. ležáky. Obnovení značky Moravia předcházelo založení pivovaru Lucky Bastard v roce 2013. Lucky Bastard se prvním pivovarem od roku 1884, který v českých zemích začal kvasit pouze svrchně.
Skupina Czech Craft Beers, jejímž většinovým majitelem je bývalý basketbalista Martin Šibal, produkuje nyní deset druhů piv, z toho pět v pivovaru Lucky Bastard a pět z Moravie. Toto portfolio je pravidelně doplňováno sezonními speciály.
Zdroj a foto: pivovar Moravia