Tojesenzace.cz

Tak trochu bulvární web nejen o českých celebritách, ale i o všech radostech, které život nabízí – lásce, jídle či cestování!

Jídlo a pití

mamacoffee slaví Mezinárodní den kávy dvěma kávovým projekty s farmáři

Kávový svět v posledních letech prochází náročným obdobím. Výrazná inflace i změna DPH u kávových nápojích výrazně ovlivňují kávový business v České republice. Dopady globální změny klimatu a problémy s logistikou zásadně ovlivňují situaci v producentských zemích. Mamacoffee proto aktivně pracuje na přímých projektech s kávovými farmáři a farmářkami i milovníky a milovnicemi kávy v České republice.

1. říjen je Mezinárodní den kávy. Letos se odehrává v situaci, kdy cena kávy je na historickém maximu. Důvodem pro to je více aspektů. Jednak změnami klimatu v Brazílii, která je největší producentskou zemí kávy arabiky. Tyto změny, které se projevují především formou mrazů a dlouhých suchých období, kdy dříve výrazně pršelo, znamená výrazné propady úrody. Tyto změny jsou i desítky procent ročně.

Dalším negativním dopadem je výrazně zhoršená logistika z více důvodů, v případě Evropy především bezpečnostními riziky v Rudém moři. Z hlediska Evropského trhu je výraznou změnou i blížící se nové evropské Nařízení o odlesňování – EUDR. To nově vyžaduje výrazně větší transparentnost pro dodavatele kávy. Velká část běžného kávového trhu není zatím na tuto legislativu dobře připraveno. Pro řadu velkých obchodníků s kávou je velice náročné tuto legislativu splnit, ale právě společné kávové projekty, které mamacoffee řadu let realizuje a ve kterých dlouhodobě pracuje s konkrétními kávovými komunitami, jsou v souladu s těmito novými nařízeními, a stávají se tak výraznou výhodou.

I přesto tyto výrazné globální změny v loňském roce mamacoffee dovezla kávy ze dvou  kávových projektů v Brazílii a Nikaragui a převážně z těchto káv připravilo pro své zákaznice a zákazníky více jak 365 tis kávových nápojů.

Jak doplňuje zakladatel mamacoffee Daniel Kolský: „Mnoho z káv na trhu nejsou dostatečně sledovatelné a chybí transparentnost. My jsme se rozhodli už od začátku pracovat přímo na farmách a zpracovnách. Je to výrazně více práce, ale je to nejlepší možnost, jak zajistit nejvyšší kvalitu a maximální sledovatelnost našich káv.”

Konkrétní kávové projekty vznikaly postupně během posledních osmi let a dnes ukazují, jak firma z České republiky může realizovat globální business a to při udržení vysokého standardu ekologických i sociálních aspektů.

„V rámci Mezinárodního dne kávy budeme oslavovat a připomínat konkrétní farmářky a farmáře našich káv, jejich rodiny a všechny ostatní, kteří se podílí na jejím pěstování nebo zpracování. Zároveň představíme konkrétní výsledky práce, tj. kávy z jednotlivých zemí, regionů a farem,” doplňuje Daniel Kolský.

Vyvrcholením oslav bude prezentace mamacoffee na 12. ročníku Prague Coffee Festivalu. Festival původně založil a inicioval právě Daniel Kolský s týmem mamacoffee.

Pražírna kávy a kavárny mamacoffee vznikly v roce 2007 po cestě Marty a Daniela Kolského do jižní Etiopie. Právě Etiopie je „matka kávy“, odkud se káva rozšířila do celého světa a dala firmě i název mamacoffee. Firma vybudovala silné zázemí mezinárodního týmu a kromě pražírny kávy, sedmi kaváren a vlastní pekárny realizuje i dva kávové projekty s farmáři v Nikaragui a Brazílii. Právě zvyšování kvality kávy a podpora konkrétních farmářů i jejich rodin je jedním z cílů firmy již od jejího ideového vzniku v kávových zahradách na etiopských horách.

Projekt Nikaragui COASSAN Women‘s Project představuje spolupráci s ženami farmářkami kávy v horských oblastech Jinotega v Nikaragui. Konkrétně se projektu účastní farmářky Migdalia Lopez gutierrez (farma Buena esperanza),  Digna Isidra Ubeda (farma La Fuente), Yahaira Chavarria (farma La Bendicion).

Mamacoffee nejenže vykupuje od těchto farmářek kávu, ale pomáhá i s konkrétními technickými řešeními nebo zavedením nových způsobů zpracování káv i jejich fermentací. Zároveň podporuje farmáře a jejich rodiny v dalším vzdělávání a zvyšování kvality jejich káv.

Jak říká zakladatel a majitel mamacoffee Daniel Kolský: „Projekt s farmářkami v Nikaraguji ukazuje, jak malé projekty mohou pozitivně změnit život konkrétních rodin. Díky vzdělávání a technické podpoře, kterou na místě zajišťuje náš kolega Chepe přímo na farmách, získávají zapojené ženy výrazně vyšší výkupní cenu za svou kávu. Získávají tak také další zkušenosti, díky kterým mohou zlepšit celkovou kvalitu kávy a současně snížit dopady, čímž se pěstování stává udržitelnější a ekologičtější.“

Projekt s rodinou Paula Toleda Campos – Alta Mogiana, Brazílie
V Brazílii spolupracuje tým mamacoffee již čtyři roky s farmářem Paulem Toledem Campos a jeho synem Paulinem s rodinou. Projekt vznikl díky české komunitě z města Bataypora v Brazílii, která rodinu Paula znala a propojila jej s mamacoffee. Tým z mamacoffee pravidelně  spolupracuje na sklizních kávy, i zde pomáhá s inovacemi na farmách i s rozšířením této konkrétní kávy i do dalších pražíren po Evropě.

„Projekt v Brazílii je extrémně zajímavý pro obě strany, pro Paula představuje výraznou změnu v zacílení na kvalitu. Současně Paula podporujeme v tom více se věnovat i technologickým a ekologickým tématům v souvislosti se změnou klimatu v Brazílii,“ říká o projektu jeho spoluautor Michal Praslička, hlavní pražič mamacoffee.

„Tato spolupráce a přímé dovozy do pražírny v Evropě představuje splnění jeho snu. I proto Paulo svou rodinou opakovaně navštívil Prahu, naši pražírnu i kavárny a vzájemná komunikace probíhá i v této složité situaci prakticky každodenně,“ dodává zakladatel a majitel mamacoffee Daniel Kolský.

Projekt v Ugandě
Nejmladším z kávových projektů byl přerušen z důvodu pandemie covidu a následně i eboly v Ugandě. Mamacoffee nyní připravuje novou fázi projektu s farmáři na úpatí pohoří Rwenzori v západní Ugandě. Unikátní poloha na úpatí hor, ve kterých leží i poslední ledovec v Africe. Díky nejvyšší nadmořské výšce v Ugandě, úrodné půdě a velkému množství srážek je zde ideální mikroklima pro pěstování kávy vysoké kvality.

Cílem projektu bude každodenní spolupráce s farmáři na malých kávových farmách i ve zpracovně kávy. Snaha je zvýšit kvalitu kávy, ale pracovat i na zalesnění oblasti, a snížit tak erozi půdy a zajistit větší ekologickou stabilitu. Tým v Ugandě se bude soustředit i na vybudování infrastruktury (skladu a zpracovny kávy). Kávy z tohoto projektu chce mamacoffee představit během příštího roku zákaznicím a zákazníkům v České republiky.

Mamacoffee dnes dováží většinu zelené kávy, kterou dále zpracovává, z vlastních projektů. Kávu pak v České republice pečlivě praží a dále s ní pracuje jak ve svých kavárnách, tak ji dodává i do desítek dalších kaváren, restaurací nebo firem.

Zdroj a foto: Mamacoffee

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *