Tereza Ramba dabuje v nové filmové adaptaci příběh Bambiho
Hraná filmová adaptace slavné knihy Felixe Saltena vypráví dobrodružný příběh kolouška Bambiho. Malý kolouch Bambi žije se svou maminkou uprostřed rozlehlých lesů. Jeho dny jsou od narození naplněny nejen skotačením, ale i objevováním a poznáváním tajemství lesa. Matka ho každý den učí nové věci, aby se, až vyroste, stal silným a statečným jelenem.
Jeho nejbližšími přáteli se stávají králík Dupík a mýval Kvítek, se kterými se dá i pod dohledem rozvážného havrana zažít spousta legrace. Nejvíc času Bambi rád tráví se svou kamarádkou, mladou laňkou Fili, která nezkazí žádnou zábavu.
Na podzim však jejich bezstarostný život změní příchod lovců. Během zoufalého úprku je Bambi oddělen od matky a zůstává sám. Vyděšeného ho najde velký, majestátní jelen, který není nikdo jiný než jeho otec. Bambi se musí postupně naučit, jak se chránit před nebezpečím divočiny a jak dospět…
Práce se skutečnými, živými zvířaty v jejich přirozeném prostředí byla pro štáb velmi náročná, ale dala známému příběhu nový, realistický a naprosto fascinující rozměr.
Okouzlující příběh Bambiho z pera Felixe Saltena nepřestávají milovat děti i dospělí již od roku 1923. Režisér a scenárista Michel Fessler, který si diváky získal již filmem Mikulášovy patálie: Jak to celé začalo, přivádí Bambiho na plátno v úchvatném hraném zpracování. Českého dabingu snímku se pak zhostila herečka Tereza Ramba.
O filmu
Příběh o Bambim sleduje první roky života malého kolouška a zkoušky, kterým musí v lesích čelit… Je oslavou přírody a koloběhu života. Malé i velké diváky citlivým způsobem učí, že nikdy nesmíme ztrácet naději.
Autor knihy o Bambim, Felix Salten, se narodil v roce 1869 a zemřel v roce 1945. Rakušan maďarského původu byl dramatik, scenárista a romanopisec. Napsal několik zvířecích příběhů, včetně slavného Bambiho v roce 1923. K napsání tohoto příběhu Saltena inspiroval pobyt v Alpách. Kniha sklidila již po prvním vydání obrovský úspěch.
Michel Fessler – scenárista a režisér
Zvířata nás obklopují od nepaměti: jsou to naši přátelé, naši sousedé a někdy nás i ti nejdivočejší ze všech přijdou navštívit až k branám našich zahrad! Zvířata se živí pouze tím, co potřebují, a žijí pouze podle svých instinktů. Potřebují úkryt a hnízdo, které je ochrání před živly a predátory. Přizpůsobují svůj život rytmu ročních období. Hodně jsem se od nich naučil, když jsem vyrůstal ve Středoafrické republice a Senegalu. Pokud jsou ničeny lesy a pralesy, možná se už nikdy nevzpamatují. Zvířata jsou součástí našich životů, součástí nás samých – někdy nám vklouznou do snů. Mezi některými domorodými obyvateli Ameriky a Amazonie a ve starověkých civilizacích jsou zvířata božstvy. V každém živém tvorovi na zemi bije srdce v rytmu přírody. Divoká zvířata po nás nic nežádají, chtějí jen žít, dokud jim to život dovolí. Naše lesy jsou klenoty a musíme je chránit. Buďme benevolentní a bdělí ke všem zvířatům, která nás na planetě obklopují! Potřebují nás. Proto jsem se rozhodl vyprávět vám skutečný příběh Bambiho Felixe Saltena ze „života v lesích“.
„Celý příběh Bambiho je postaven na tématu cyklů: ročních období, zrození, života a smrti, zde pojatých formou metafory zmizení… Poznání přichází skrze objevování přírody, učení díky úsilí, které musí Bambi vynaložit, aby dospěl. Úspěch každé generace a identifikace se staršími jsou opakujícími se tématy v tomto příběhu o přátelství, respektu, sebeobjevování i nebezpečí. V Bambim jsou zobrazovány velmi poetickým způsobem, jako oslava přírody,” říká Michel Fessler.
Natáčení se zvířaty
Žádný spěch, trpělivost a spousta laskavosti! Toto jsou tři zvířecí pravidla, která jsme si stanovili, abychom přivedli Bambiho a jeho přátele k životu na obrazovce. Přestože se naši “herci” – kolouši, jeleni, laně, vrány, králíci, mývalové a vlci – člověka nebojí, žijí v Parku pro zvířata, zůstávají divokými zvířaty. Takže bylo velmi důležité na to během šestnácti týdnů natáčení nikdy nezapomenout! Tím spíš, že si na nás Bambi a ostatní zvířátka, která v příběhu vystupují, s každodenním kontaktem víc a víc zvykala.
Jak se ze zvířat stali herci?
V závislosti na dobrodružstvích Bambiho a dalších postav, s nimiž se v příběhu koloušek setká, ošetřovatelé vycvičili všechna zvířata ke konkrétním úkonům přímo na konkrétních místech natáčení, a to dlouho před samotným natáčením. Po akci bylo každé zvíře vždy odměněno svým oblíbeným pamlskem, spoustou náklonnosti a pohlazení, než začala další scéna… Před kamerami nám zvířata „zahrála“ akci, kterou jsme chtěli, s přirozenou velkorysostí. Pro štáb bylo po celou dobu zásadní dbát na pohodu zvířat a jejich biologické rytmy. Přítomnost zvířat uprostřed našeho filmového štábu nám nabídla životní zážitek, klid a poetiku uprostřed přírody. To se odráží v kráse filmu, protože se odehrává v přirozeném prostředí. Od konce natáčení si zvířata opět užívají v Parku pro zvířata klidný život a možná čekají na další film…
Muriel Bec – cvičitelka zvířat
Muriel Bec je již 30 let uznávanou specialistkou na výcvik zvířat pro audiovizuální svět a má na svém kontě přes 1000 filmů. Spolupracovala s režisérskými esy, jako jsou Nicolas Vanier, Luc Besson, Pierre Salvadori, či Dany Boon. Její společnost Animal Contact sídlí ve Francii v regionu Loiret. Její schopnosti a zkušenosti využívají ti nejslavnější a nejlepší ve filmech, televizních pořadech, reklamách, divadelních hrách, operách, živých vystoupeních či při fotografování po celém světě. Její kariéra je jedinečná. Zpočátku však nic nepředurčovalo dceru učitele k takovému osudu. Ale v dětství trávila většinu času v přírodě pozorováním zvířat. V 7 letech našla a ochočila vránu, která ji všude následovala. V 10 letech naučila svého psa zavírat dveře, hrát mrtvého a nosit předměty. Vždy byla samouk. V 18 letech odjela studovat etologii do Spojených států. Ve Francii se náhodou setkala s trenérem a rychle převzala jeho místo, což znamenalo začátek její kariéry! Zjistila, že tato aktivita má vše, co miluje: práci se zvířaty, kino, dobrodružství, absenci rutiny, setkávání s lidmi, i technické výzvy. Přestože se Muriel věnuje drezuře, nemá toto označení ráda. Raději mluví o inscenování se zvířaty: „Pro mě se nejedná o výcvik, ale o využití schopností zvířete a jeho touhy komunikovat a sdílet“.
Společnost Animal Contact
Na pozemku o rozloze 24 hektarů s lesy, loukami, řekami a rybníky jsou zvířata jako doma. Žije zde téměř 300 zvířat, obklopených týmem chovatelů. Je tu nejen přirozené prostředí pro zvířata, ale i perfektní zázemí pro filmaře – ateliér s modrým pozadím, četné potřebné vybavení, ubytovací prostory, kanceláře, zasedací a stravovací místnosti pro filmové štáby.
Natáčení v regionu Loiret
Musíte se odvážit udělat první krok a vydat se do hlubin 50 000 hektarů majestátních stromů, abyste se odtrhli od každodenního života a nadýchali se čerstvého vzduchu, ať už pěšky, na kole, nebo na koni. Les v Loiret se rozkládá na více než 50 000 hektarech a zahrnuje největší státní les ve Francii (Orleánský les). Je bohatý na vzácné druhy rostlin i živočichů, najdete tam vodní plochy, propasti, prameny, podrosty s konvalinkami, hyacinty, narcisy či borůvkami. Je domovem více než 730 druhů rostlin (včetně 30 celostátně nebo regionálně vzácných) a bezpočtu druhů hub. Je útočištěm rozmanité fauny, od jelenů a divokých prasat až po 180 druhů ptáků (více než najdete v kterémkoli jiném nížinném lese) a množství hmyzu. Můžete zde obdivovat let velkých dravců: hnízdí zde 11 druhů denních dravců a 4 druhy nočních dravců, včetně některých z nejvzácnějších ve Francii, zejména výra velkého.
Tvůrci
Michel Fessler – režie a scénář
Michel Fessler je uznávaný scenárista, napsal a je spoluautorem více než třiceti francouzských a mezinárodních celovečerních filmů a také animovaných filmů. Rád zkoumá různé žánry, od dobrodružství až po intimní a psychologická dramata. V roce 2022 dosáhl dvou mezinárodních úspěchů, a to s filmy Srdce dubu (Heart of Oak), dokumentárním dramatem režiséra Michela Seydouxe a Laurenta Charbonniera, a s animovaným celovečerním filmem Mikulášovy patálie: Jak to celé začalo (Little Nicholas), který napsal společně s Anne Goscinny. Tři filmy, na kterých spolupracoval, byly nominovány na Oscara: Farinelli, Nevinné krutosti a Putování tučňáků (vítěz Akademie za nejlepší dokument).
Laurent Perez Del Mar – hudební skladatel
Laurent Perez Del Mar kromě nadšení pro kinematografii a hudbu vystudoval medicínu a v roce 2004 získal doktorát. Zlom v jeho kariéře mu přineslo zkomponování hudby k animovanému filmu Žirafa (Zarafa, 2012, nominace na Césara 2013 za Nejlepší animovaný film). Pokračoval v psaní hudby, a to k filmu Loulou, l’incroyable secret Grégoire Solotareffa, který získal v roce 2014 Césara za Nejlepší animovaný film. V roce 2016 získal film Michaela Dudoka De Wita Červená želva (La Tortue Rouge, 2016) řadu ocenění po celém světě, včetně zvláštní ceny na 69. ročníku filmového festivalu v Cannes; následně byl nominován na Oscara a Césara. Laurent Perez del Mar získal cenu International Film Music Critics Association za nejlepší filmovou hudbu, stejně jako řadu dalších cen a nominací, včetně Annie Awards v Los Angeles (Oscar pro animované filmy), France Musique SACEM a Prix Lumières. V roce 2017 se stal členem Akademie (Oscar).
Daniel Meyer – kameraman
Daniel Meyer se podílí na široké škále projektů. Poté, co cestoval po světě kvůli četným dokumentům či televizním seriálům, podílel se na dvou velkých filmových projektech Yanna Arthuse-Bertranda, Člověk (Human, 2015) a Žena (Woman, 2019), kterou Yann napsal společně s Anastasiou Mikovou. Následovalo několik celovečerních dobrodružných filmů, včetně Život kotěte (Mon chat et moi, la grande aventure de Rrou, 2023) a Max a Mája: Příběh lištiček (Kina et Yuk, renards de la banquise, 2023) v režii Guillauma Maidatchevskyho. Pokračuje v práci na dalších projektech, kde kombinuje svou uměleckou a technickou vášeň pro vyprávění, včetně Bambiho.
Laurence Buchmann – střih
Laurence Buchmann působí jako střihač od roku 1990, pracuje hlavně na dokumentech a hudebních videích. Spolupracoval s Raymondem Depardonem, Thomasem Gilou, Patricem Lecontem a Philippem Manoeuvrem. V roce 2011 se s nadšením ujal střihu dokumentu Bonobos (2010) Alaina Tixiera. Od té doby pracoval na ambiciózních projektech, které staví střih do samého středu procesu vyprávění a režie, včetně rodinného dobrodružství Putování se sobíkem (Aïlo: Une odyssée en Laponie, 2018) Guillauma Maidatchevského, dokumentů Poumon vert et tapis rouge (2021) Luca Marescota, Lynx (2021) Laurenta Geslina a Vivant (2023) režiséra Yanna Arthuse-Bertranda. S Jeanem-Michelem Bertrandem pracoval na trilogii Údolí vlků (La vallée des loups, 2016), Marche avec les loups (2019) a Vivre avec les loups (2023).
PREMIÉRA: 24. 10. 2024
ORIGINÁLNÍ NÁZEV: BAMBI, L’HISTOIRE D’UNE VIE DANS LES BOIS
PRODUKCE: Francie, 2024
FORMÁT: BUDE UPŘESNĚN, 2D
JAZYKOVÁ VERZE FILMU: český dabing
ZVUK: 5.1
ŽÁNR: rodinný/dobrodružný
STOPÁŽ: 85 minut
PŘÍSTUPNOST: přístupný bez omezení
REŽIE: Michel Fessler
KAMERA: Daniel Meyer
SCÉNÁŘ: Michel Fessler
STŘIH: Laurence Buchmann
HUDBA: Laurent Perez del Mar
VYPRAVĚČ: Tereza Ramba
Zdroj a foto: Bioscop