Školy hledají způsoby, jak učit AI. Pochopily, že pro dnešní žáky jde o životní téma
Nějakou aplikaci s AI používá bezmála 90 procent středoškoláků. Otázkou ale je, zda chápou, jak umělá inteligence funguje a co dokáže. V dobrém i špatném smyslu. Školy ve výuce AI tápou, „odvážným“ učitelům pomáhají praktické programy firem a organizací.
Pro uplatnění budoucích generací je vzdělávání v AI stěžejní. Podle Světového ekonomického fóra bude do konce roku 2025 nahrazeno až 85 milionů pracovních míst automatizací a zároveň vznikne ve spojitosti s technologiemi 97 milionů pozic nových. „Ve všech sektorech budou stále víc žádané digitální dovednosti. Překotný technologický rozvoj vyvíjí tlak na celoživotní vzdělávání pracovníků, včetně schopnosti adaptace na nové technologie. U dnešních studentů bude typické, že své pracovní zaměření změní i několikrát za život. Porozumění AI a znalosti nástrojů umělé inteligence budou hrát v pracovním uplatnění studentů klíčovou roli,“ poukázal Martin Smrž, ředitel vzdělávací organizace Junior Achievement (JA Czech).
Střední školy si většinou důležitost výuky AI uvědomují, chtějí na vlnu nových technologií „naskočit“, naráží ale na nízké personální kapacity a nedostatek financí pro zapojení dalších pedagogů. „Aktuálně je AI velmi populární téma a zájem škol o výukové materiály, které umělou inteligenci zapojují do výuky, sílí. V oblibě jsou menší kurzy a webináře, ale mile nás překvapila také poptávka po obsáhlém tříměsíčním programu AI-ENTR4YOUTH. I když se učitelé často zdráhají byť jen vyzkoušet některý z nástrojů AI, dobře vnímají, že jejich studenti dávno umělou inteligenci používají. V rámci našich školení se proto snažíme, aby zvláště učitelé pronikli do komplexní problematiky AI a mohli pak díky propracovaným programům vzdělávat studenty. Nejenom v možnostech využití AI, ale také v rizicích, která s sebou užívání umělé inteligence přináší,“ uvedla Gabriela Káninská Repková, projektová manažerka JA Czech.
Motivace učitelů k výuce umělé inteligence je různá. Zhruba 50 procent pedagogů má chuť se učit novým věcem, druhá polovina cítí obavy. „Mezi učiteli stále přetrvává mylná představa o tom, co vlastně AI je. Domnívají se, že s umělou inteligencí ve výuce přijdou o práci nebo že se studenti už nic nenaučí, protože na vše jim odpoví chatbot s AI, případně jim vygeneruje hotový úkol. Někteří učitelé si jen těžko jakékoli změny připouštějí, neuvědomují si, že většina pracovních pozic v blízkých letech bude vlivem AI výrazně ovlivněna,“ míní Gabriela Káninská Repková.
Už nyní umělá inteligence zasahuje a mění většinu odvětví. AI nejenom automatizuje opakující se úkony, umožňuje hledat nová a snadnější řešení dosud složitých problémů. „Například v medicíně – model CHIEF z Harvardu dokáže diagnostikovat 19 druhů rakoviny s přesností 96 %, čímž vytváří nové možnosti pro personalizovanou léčbu. Vizionářský systém s AI v zemědělství nyní dokáže počítat zvířata s přesností 99,7 %, což farmářům pomáhá optimalizovat péči o chov. Na univerzitě v Sheffieldu zase s pomocí AI za pouhé dva týdny navrhli a vyrobili 3D tiskem raketový motor, čímž zkrátili běžnou dobu výroby v leteckém průmyslu o měsíce. A 21letý student Luke Farritor díky AI dešifroval text na antickém papyru,“ vyjmenovala inovace světového významu Gabriela Káninská Repková.
V roce 2024 už mají lidé zdarma k dispozici desítky softwarů s umělou inteligencí. Ve školách by se ale podle odborníků měli studenti učit AI od základů. „Cílem pro vzdělávání v AI je, aby studenti pochopili, jakým způsobem umělá inteligence funguje, a díky tomu se naučili přemýšlet, které výzvy současnosti by s pomocí AI šly řešit. Obsáhlé programy s e-learningovými moduly lze začlenit do povinných i volitelných předmětů a vhodné jsou i pro pedagogy bez IT znalostí. V praktických úkolech studenti poznají, čeho všeho může být umělá inteligence schopna i jaký význam má etika AI a zodpovědné používání technologií,“ dodal Martin Smrž.
VZDĚLÁVACÍ PROGRAMY S AI PRO STŘEDNÍ ŠKOLY
– PROGRAM AI-ENTR4YOUTH
Nový tříměsíční program AI-ENTR4YOUTH propojuje umělou inteligenci a podnikatelské dovednosti. Studenti v něm nejen pochopí problematiku AI, ale také své nabyté vědomosti uplatní při vytváření projektu, který bude využívat AI k řešení reálných problémů, zejména v oblasti potravinové udržitelnosti. Studentské projekty jsou automaticky zařazeny do národní soutěže.
Hned do prvního školení v Česku se zapojilo 96 učitelů z 67 středních škol. „Program je opravdu čerstvý, takže očekáváme, že zájem bude rychle růst. Aby školy mohly implementovat naučenou látku do výuky, trvá to i celý školní rok. V pilotní fázi program probíhal ve Španělsku, Itálii a Portugalsku, nyní už se rozšířil do 10 evropských zemí včetně Česka a zájem škol je u nás nadprůměrný. Celý program, přístup do e-learningu a také školení jsou pro školy i studenty zdarma,“ sdělila Gabriela Káninská Repková.
– PROGRAM SOLVE FOR TOMMOROW
Soutěžní program společnosti Samsung je určený primárně středoškolákům, kteří jej absolvují mimo vyučování, pedagog se může zúčastnit jako mentor. Do 4. ročníku programu v Česku, který probíhá vždy od podzimu do jara, se letos přihlásilo 224 studentů v 101 týmech.
V minulém ročníku zvítězil projekt brýlí s AI pro nevidomé, letos účastníci realizují své nápady na téma AI: Cesta k udržitelnější budoucnosti?. „Studenti na začátku definují reálné problémy, které je ve společnosti tíží. Během osmi měsíců v programu se detailně seznámí s metodikou Design Thinking, která by při správném užití měla vždy vést k naplnění potřeb velkých skupin lidí, zjistí jádro problému a zkusí vymyslet vhodné zlepšení situace v podobě inovativního produktu, služby či aplikace. Už v loňském ročníku využívali studenti naprosto přirozeně AI ve zhruba třetině projektů, letos je soutěž na AI přímo tematicky zaměřená,“ popsala Zuzana Mravík Zelenická, CSR manažerka společnosti Samsung.
Foto: archiv